verlplaatsen "recht van uitweg" erfdienstbaarheid

Boss
Topic Starter
Berichten: 2

verlplaatsen "recht van uitweg" erfdienstbaarheid

#1 , 18 jun 2011 11:05

Hallo,

Graag had ik geweten of het mogelijk is om een recht van uitweg (erfdienstbaarheid) te verleggen.

Dit is de situatie:
Mijn huis is tegen dat van mijn buur aangebouwd (2 driegevels).
Onze twee huizen staan haaks op de straat waarvan het mijn het dichtst tegen de straat.

De weg die mijn buur nodig heeft om zijn eigendom te bereiken (3m breed) loopt momenteel tussen mijn gevel en (kleine) tuin.
Graag had ik de tuin tegen de gevel aan gehad met daarachter dan de weg.

Als ik het zo zou doen komt deze weg uit op de rand van de moestuin van de buur en zal hij er +- 8m2 van verliezen.

In de wet lees ik dat de weg mag verlegd worden indien dit minder last bezorgd voor het lijdende erf.
Maar in dit geval loopt mijn buur schade op met het verlies van een stukje moestuin.
Ik heb met hem al overlegd en ben ook bereid de aanpassingen op zijn stuk grond te betalen.

Concreet is mijn vraag of ik het recht heb die weg te verleggen ook al loopt mijn buur daar schade door op.

Graag jullie mening.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jun 2011 12:31

U moet proberen tot een akkoord te komen met uw buur.

Als u geen akkoord kan vinden met uw buur kan u aan de vrederechter toestemming vragen om de erfdienstbaarheid te verleggen.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 18 jun 2011 14:15

Mogelijk kan je een compromis vinden door de weg nog voor het einde van uw perseel terug naar zijn oorspronkelijke ligging te laten afbuigen. Zo verliest uw buur maar de helft van het oorspronkelijke verlies van 8 M²moestuin, en heb jij ook iets minder tuin.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 19 jun 2011 09:49

“Art.682.§ 1. De eigenaar wiens erf INGESLOTEN ligt omdat dit geen voldoende toegang heeft tot de openbare weg en deze toegang niet kan inrichten zonder overdreven onkosten of ongemakken, kan, voor het normale gebruik van zijn eigendom naar de bestemming ervan, een uitweg vorderen over de erven van zijn naburen, tegen betaling van een vergoeding in verhouding tot de schade die hij mocht veroorzaken.Art.683.De ligging van de uitweg wordt door de RECHTER bepaald op zulk een wijze dat hij het minst schadelijk is...De rechter oordeelt naar billijkheid.”(Burgerlijk Wetboek).

Wat de rechter bepaalde kan hij ook wijzigen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Boss
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 19 jun 2011 10:57

Allen,

Bedankt voor jullie reacties waaruit ik begrijp dat het dus niet zwart of wit is.

Ik denk inderdaad dat ik eerst ga proberen tot een compromis te komen.
Dat zal moeilijk zijn want mijn buur is totaal niet op de hoogte de juiste situatie.
(Hij zei bijvoorbeeld dat de uitweg een openbare weg is en dat ik die niet mag verleggen.)
Het is moeilijk om dan te onderhandelen.

Als dit niet lukt, dan een verzoening bij de vrederechter.

Allerlaatste optie wordt een zaak voor de vrederechter.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 19 jun 2011 18:18

Staat in de akten bij erfdienstbaarheid en indien openbaar is vb de gemeente eigenaar ...en staat het op het gemeentelijk wegen plan

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”