syndicus betaalt factuur die 65% hoger ligt dan begroting

christianne
Topic Starter
Berichten: 3

syndicus betaalt factuur die 65% hoger ligt dan begroting

#1 , 17 jun 2011 11:55

Beste, om ons rioleringsnetwerk te saneren kregen we in begroting van 10.000 euro
De syndius betaalt een voorschot van 5000
daarna nog een van 4000
4 maanden na de werken komt een slotafrekening van 16900 euro.
Zonder ons te verwittigen betaalt de syndicus de factuur de wij niet goedkeuren wegens niet te verantwoorden specifiactie.
Wij verzochten meteen om een creditnota. Zonder gevolggeving van de aannemer die nu failliet blijkt te zijn.
De curator zegt dat de syndicus niet zonder meer had mogen betalen.
Daar wij ook nog eens met vervolgwerkzaamheden kwamen te zitten omdat een deel van oorzaak en probleem niet was opgelost en onze 'eigen aannemer' 17.000 begrootte en 2 andere aannemers om en nabij de 7000, lieten wij de vervolgwerken elders uitvoeren. Pas DAARNA is die slotfactuur gekomen van de voorgaande werken met een slordige 7000 euros op te leggen bedrag. En kwam er ook nog een rekening van 4000 euro voor opsporing "2E probleem" Ook die rekening werd door de syndycus zonder meer betaald. Vriendjes ploitiek? Slordigheid? Diefstal?
Wat kunnen wij doen?
Christianne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 17 jun 2011 13:11

De syndicus is aansprakelijk voor dergelijke foutjes.

Verzoek met minstens 2000/10.000sten van de eigenaars aangetekend de syndicus ten spoedigste een BAV te organiseren met als agenda punten:

- verantwoording syndicus betaling facturen dossier saneringswerken riolering. (stemming aanvaarden van kosten of niet)
- Overleg te ondernemen stappen bij niet goedkeuring van verdediging.

(optioneel)

- stemming ontslag syndicus en machtiging RME om selectie en verkiezing nieuwe syndicus te organiseren.

Pedro
Berichten: 735

#3 , 17 jun 2011 16:31

Beste, om ons rioleringsnetwerk te saneren kregen we in begroting van 10.000 euro
De syndius betaalt een voorschot van 5000
daarna nog een van 4000
4 maanden na de werken komt een slotafrekening van 16900 euro.
Zonder ons te verwittigen betaalt de syndicus de factuur de wij niet goedkeuren wegens niet te verantwoorden specifiactie.
Wij verzochten meteen om een creditnota. Zonder gevolggeving van de aannemer die nu failliet blijkt te zijn.
De curator zegt dat de syndicus niet zonder meer had mogen betalen.
Daar wij ook nog eens met vervolgwerkzaamheden kwamen te zitten omdat een deel van oorzaak en probleem niet was opgelost en onze 'eigen aannemer' 17.000 begrootte en 2 andere aannemers om en nabij de 7000, lieten wij de vervolgwerken elders uitvoeren. Pas DAARNA is die slotfactuur gekomen van de voorgaande werken met een slordige 7000 euros op te leggen bedrag. En kwam er ook nog een rekening van 4000 euro voor opsporing "2E probleem" Ook die rekening werd door de syndycus zonder meer betaald. Vriendjes ploitiek? Slordigheid? Diefstal?
Wat kunnen wij doen?
Christianne
Als orgaan van de VME worden de handelingen, door de syndicus gesteld, geacht te zijn gedaan in naam en voor rekening van de VME. Dit tenzij de syndicus zijn mandaat heeft overschreden of zijn bevoegdheid te buiten is gegaan. In deze lijkt me dit hier het geval, wat maakt dat de syndicus in persoonlijke naam kan worden aangesproken.

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 17 jun 2011 17:45

Beste, om ons rioleringsnetwerk te saneren kregen we in begroting van 10.000 euro
De syndius betaalt een voorschot van 5000
daarna nog een van 4000
4 maanden na de werken komt een slotafrekening van 16900 euro.
Zonder ons te verwittigen betaalt de syndicus de factuur de wij niet goedkeuren wegens niet te verantwoorden specifiactie.
Wij verzochten meteen om een creditnota. Zonder gevolggeving van de aannemer die nu failliet blijkt te zijn.
De curator zegt dat de syndicus niet zonder meer had mogen betalen.
Daar wij ook nog eens met vervolgwerkzaamheden kwamen te zitten omdat een deel van oorzaak en probleem niet was opgelost en onze 'eigen aannemer' 17.000 begrootte en 2 andere aannemers om en nabij de 7000, lieten wij de vervolgwerken elders uitvoeren. Pas DAARNA is die slotfactuur gekomen van de voorgaande werken met een slordige 7000 euros op te leggen bedrag. En kwam er ook nog een rekening van 4000 euro voor opsporing "2E probleem" Ook die rekening werd door de syndycus zonder meer betaald. Vriendjes ploitiek? Slordigheid? Diefstal?
Wat kunnen wij doen?
Christianne
Als orgaan van de VME worden de handelingen, door de syndicus gesteld, geacht te zijn gedaan in naam en voor rekening van de VME. Dit tenzij de syndicus zijn mandaat heeft overschreden of zijn bevoegdheid te buiten is gegaan. In deze lijkt me dit hier het geval, wat maakt dat de syndicus in persoonlijke naam kan worden aangesproken.
De regels van Orgaan gelden naar derden toe, maar de regels van mandataris gelden volgens mij naar de AV toe.

Pedro
Berichten: 735

#5 , 17 jun 2011 23:56

Beste, om ons rioleringsnetwerk te saneren kregen we in begroting van 10.000 euro
De syndius betaalt een voorschot van 5000
daarna nog een van 4000
4 maanden na de werken komt een slotafrekening van 16900 euro.
Zonder ons te verwittigen betaalt de syndicus de factuur de wij niet goedkeuren wegens niet te verantwoorden specifiactie.
Wij verzochten meteen om een creditnota. Zonder gevolggeving van de aannemer die nu failliet blijkt te zijn.
De curator zegt dat de syndicus niet zonder meer had mogen betalen.
Daar wij ook nog eens met vervolgwerkzaamheden kwamen te zitten omdat een deel van oorzaak en probleem niet was opgelost en onze 'eigen aannemer' 17.000 begrootte en 2 andere aannemers om en nabij de 7000, lieten wij de vervolgwerken elders uitvoeren. Pas DAARNA is die slotfactuur gekomen van de voorgaande werken met een slordige 7000 euros op te leggen bedrag. En kwam er ook nog een rekening van 4000 euro voor opsporing "2E probleem" Ook die rekening werd door de syndycus zonder meer betaald. Vriendjes ploitiek? Slordigheid? Diefstal?
Wat kunnen wij doen?
Christianne
Als orgaan van de VME worden de handelingen, door de syndicus gesteld, geacht te zijn gedaan in naam en voor rekening van de VME. Dit tenzij de syndicus zijn mandaat heeft overschreden of zijn bevoegdheid te buiten is gegaan. In deze lijkt me dit hier het geval, wat maakt dat de syndicus in persoonlijke naam kan worden aangesproken.
De regels van Orgaan gelden naar derden toe, maar de regels van mandataris gelden volgens mij naar de AV toe.
Dat is nu net wat ik wil aangeven. T.a.v. derden treedt de syndicus op als orgaan van de vereniging van mede-eigenaars. Alle contractuele verbintenissen die de syndicus in het kader van de aan hem opgelegde opdracht heeft aangegaan worden rechtstreeks toegerekend aan de Vereniging. Hij is hiervoor bijgevolg niet persoonlijk aansprakelijk, tenzij hij zijn mandaat heeft overschreden of zijn bevoegdheid te buiten is gegaan. M.a.w. in die gevallen zal hijzelf als contractspartij of schadeverwekker gebonden zijn. Derden moeten zich dan richten tot de syndicus en niet meer tot de vereniging. Zoals o.a. door G. V. uiteengezet, bestaan hierop 2 uitzonderingen. Het spreekt ook voor zich dat wanneer de syndicus in zijn hoedanigheid als lasthebber schade veroorzaakt, die aan de VME zou worden toegerekend, er de VME via een AV niets aan in de weg staat om te beslissen om tegen de syndicus in persoonlijke naam regres uit te oefenen (contractuele aansprakelijkheid op basis van de regels van lastgeving) .

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 18 jun 2011 19:24

Akkoord.

christianne
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 22 jun 2011 09:07

Dank u alvast voor de uiteenzettingen. Inmiddels blijkt dat in ons blok van 4 appartementen, en waarvan ik er 2 heb met de meeste aandelen in totaal, en derhalve ik ook het grootste deel van de werken heb betaald tegen mijn wens in, dat de andere 2 eigenaren niet mee zullen gaam in mijn verweer tegen de syndicus. (geen tijd, geen zin, de moeite niet waard, geen zin in ruzie etc. )
Kan ik de Syndicus nu in een aangetekend schrijven verzoeken het door mij persoonlijk te veel betaalde terug te betalen (aan mij) nu blijkt dat de anderen het laten varen, of heeft dat geen zin nu ik er alleen voorsta? Voor de Syndicus is het probleem kleiner (ook het bedrag dat gevorderd wordt) voor mij is het hetzelfde gebleven.
mt groet Christianne

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#8 , 22 jun 2011 17:54

Kan ik de Syndicus nu in een aangetekend schrijven verzoeken het door mij persoonlijk te veel betaalde terug te betalen (aan mij) nu blijkt dat de anderen het laten varen, of heeft dat geen zin nu ik er alleen voorsta?
Dat heeft geen zin, wel kan u bijvoorbeeld een verzoening proberen voor de Vrederechter.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”