omheining

lucv
Topic Starter
Berichten: 9

omheining

#1 , 16 jun 2011 12:06

Hallo,

Situatie als volgt. Ik ben eigenaar van een woning, met natuurlijk aanpalend de buren. Toen ik dit eigendom een 25-tal jaren geleden kocht was de omheining reeds in gevorderde staat. Daarover eens gepraat met de buren om te vernieuwen, maar verder is daar geen actie voor ondernomen. Een aantal jaren later nog eens aangekaart, maar net toen was hun badkamer vernieuwd, dus geen geld meer! Na verloop van tijd was de omheining helemaal niet meer om aan te zien. Door de jaren heen was onze relatie met de buren ook niet van die aard dat we echte vrienden waren, maar nu ook weer niet dat we elkaar het licht niet meer gunden. Toen we een 10-tal jaren terug thuis kwamen van verlof waren ze bezig met de omheining op eigen initiatief te ‘restaureren’. Houten palen met daaraan vastgemaakt de draad. Er is een klein hoogteverschil en om dit op te vangen werden er afgedankte plastieken rolluiken gebruikt die over de gehele lengte werden ‘geplant’. Mooi hoor, enig en uniek in de streek of zelfs nog verder. Ons ongenoegen daarover geuit. 'Maar wij waren ook nooit tevreden’ was hun reactie. ‘Eerst klagen dat de omheining aan vervanging toe was, dan doen wij ons best om er iets beter van te maken en het is weer niet goed.’ Braaf dat we toen waren hebben we alles maar gelaten zoals het was. Jaren later nog maar eens een poging gedaan om het bepreekbaar te maken, maar t’jah pech voor ons én voor haar, ze was net gescheiden en het huis over-gekocht uit de echtscheiding. Opnieuw geen geld meer! Intussen zijn er van de dertien palen die er staan, zes ‘afgerot’ tegen de grond. Dus de paal hangt aan de draad, waar het net andersom moet zijn natuurlijk. En daarbij komt dat die rolluiken ongeveer een halve meter uit de grond geplant staan, en dat ze serieus overhellen naar onze kant toe. Momenteel staat haar huis te koop.
Mijn vraag, kan ik nu tijdens dat zij er nog woont een nieuwe omheining laten plaatsen en eisen om de gemaakte kosten te delen met haar? Want ik zie de bui al hangen, als het verkocht is zal het van de nieuwe buren (begrijpelijker wijze) ook niet hun eerste zorg zijn om die omheining te vernieuwen, en vrees ik dat ik weer zoet ben voor een x-aantal jaren.
Bedankt voor de reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
cordempa
Berichten: 5

#2 , 23 jun 2011 18:24

Op mijn vraag welke omheining ik in mijn voortuin mag plaatsen (zonder vergunning) kreeg ik zo'n jaar geleden van de Dienst Stedebouw van de gemeente Sint-Genesius-Rode een kopie van 'Uitvoeringsbesluiten ruimtelijke ordening', pagina's 70, 71 en 72 (jammer genoeg staat er geen datum op vermeld).

Inhoud van artikel 3,9° b) : "afsluitingen met een maximumhoogte van twee meter, die bestaan uit palen en draad of draadgaas, uit één betonplaat met een maximumhoogte van 40 centimeter en draad of draadgaas, opgericht ter afsluiting van een goed. Op die afsluitingen mogen in de onmiddellijke omgeving van een vergund woongebied constructies worden aangebracht ter bescherming van de privacy, zoals zeildoek, gevlochten kunststofstrips of rieten maten;"

In het Belgisch Staatsblad van 10 september 2010, pagina 57530 (enige pagina die ik VANDAAG heb gekregen) , hoofdstuk 2, 6° staat enkel : "open afsluitingen tot een hoogte van twee meter in de voortuin"

In het Belgisch Staatsblad wordt dus niet gesproken van betonplaat of constructies die mogen aangebracht worden ter bescherming van privacy zoals gevlochten kunststofstrips.

Nu ik op het punt sta een prijsofferte te tekenen bij de aannemer (de man komt zaterdag) wil ik hier graag duidelijkheid over want het bestek is wel opgemaakt voor afsluiting met betonplaat en gevlochten kunststofstrips of kunsthaag.

Mag ik u dus een duidelijk antwoord vragen op de vraag : mag op de afsluiting in de voortuin en in de onmiddellijke omgeving van een vergund woongebied constructies worden aangebracht ter bescherming van de privacy, zoals gevlochten kunststofstrips of kunsthaag.

Mag ik a.u.b. snel antwoord?

lucv
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 06 jul 2011 09:40

Ik was eventjes aan het 'rondneuzen' op het forum in oudere onderwerpen. En daar kom ik op 'pagina 35' een onderwerp tegen over omheinig. En daar citeer ik een zekere Dieke.
'Alles wat op de scheiding geplaatst wordt moet in samenspraak gebeuren. Indien 1 van de buren niet akkoord gaat met hetgene op de scheiding geplaatst wordt, mag ie eisen dat het verwijderd wordt.'
Zoals hierboven vermeld waren wij niet akkoord met de geplaatste 'recyclage-omheining'. Er werd niet in overleg, noch mondeling, noch schriftelijk, gehandeld over deze omheining. Ook werd er door ons indertijd niks officiëel geprotesteerd buiten het mondeling afkeuren er van. Kan ik nu, na al die jaren (10 à 15) toch nog het verwijderen van die omheing vragen/eisen?

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 06 jul 2011 10:09

en waarom zou je niet de omheining van jouw keuze op jouw grond zetten ipv op de scheidingslijn?
Dan ben je van de heibel af.
Wanneer er nieuwe buren komen, plaatsen die gewoon ook hun omheinin naar keuze en er is geen discussie meer.
ik denk dat dat misschien de simpelste oplossing is.
baas in eigen tuin.

lucv
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 06 jul 2011 10:27

Begrijp ik, maar het is toch 'zottekesspel' om twee omheinigen te plaatsen indien je het kan maken met één en die kosten te delen. Momenteel heb ik met hen ook een dertigtal meter met 1) omheining op de scheiding en kosten gedeeld toen alles nog 'koek en ei was', 2) wij op onze kant tuinschermen hebben aangebracht, 3) kort daarop de buren dan nog eens een haag hebben geplant op hun kant. Dat maakt drie omheiningen op een scheiding.
En, indien ik op mijn grond de omheining plaats, dan zouden de nieuwe buren gek moeten zijn om dan ook nog eens iets te plaatsen. Het is dan immers afgespannen en ze moeten er niet voor opdraaien ook. Ik ben tevreden met een gewone draad/paal/betonplaat afspanning.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 06 jul 2011 10:37

ik merk dat er altijd van die burengeschillen opduiken ivm gemeenschappelijke omheiningen. In de straat van mijn ouders bvb zijn er zo ongeveer om de 3 huizen van die spanningen (van mild tot uitermate vijandig...) en kijk eens naar dit forum heovel van die posts.
wij hebben op onze tuin onze eigen omheining gezet en hebben géén sores.
Onze honden en dieren zijn veilig omheind en als ze eens een stukje beschadigen is het onze zorg.
Buren die ook honden willen houden moeten hun eigen draadomheining zetten. zij die een gewone tuin willen, zetten hun haag.
en als het met een buur minder goed botert, hebben we dan die omheining dan toch ook niet om over te emmeren :-)

lucv
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 06 jul 2011 11:05

Uw stelling klopt. Maar ik vind het jammer om, voor mij toch, een eenvoudige zaak moeilijk te maken. :|
Nu ja, van het ogenblik er twee individuen aanwezig zijn is het genoeg om twee meningen te hebben natuurlijk! :roll:
En, om uw stelling te bevestigen. Naar ik heb gehoord, het nieuwe huis waar de buur naartoe trekt is er ook al woordenwisseling met de buren over de omheining :lol: :lol: :lol:

eylis
Berichten: 8840

#8 , 06 jul 2011 11:21

voila luc, dat bedoel ik nu; Gewoon je eigen paaltjes en draadje. Kost even iets, maar je bent dan helemaal baas in eigen tuin.
en nog een tip: als de nieuwe buren nu een hond zouden hebben: mogen ze de omheining aan jouw tuinkant niet beschouwen als begrenzer van hun honden.
als ze dat willen voorstellen moet je enkele pertinente argumenten aanhalen:

- jouw omheining staat op jouw grond en is jouw bezit. hij mag dus niet dienen voor je buur om hun dieren af te sluiten van de buitenwereld (veiligheid) de buur moet met eigen middelen zorgen voor de begrenzing van zijn dieren.
- bovendien beheerst je buur de kwaliteit van jouw omheining niet; De dag dat er een gat in is, kan hij niet eisen dat je ze dichtmaakt, noch mag hij aan je omheining raken :-)
- als een dier ontsnapt door jouw gat (in de omheining bedoel ik..) is het hek qua verantwoordelijkheid helemaal van de dam...
- hun dieren kunnen je omheining ook raken, vuilmaken, beschadigen: dus er moet een eigen omheining komen die verhinderd dat hun dieren jouw eigendom (omheining) kunnen beschadigen.

courage!

lucv
Topic Starter
Berichten: 9

#9 , 06 jul 2011 11:35

Nu ja eylis, dit is uw mening waar ik mij trouwens volledig kan in vinden.
Maar blijft nu nog mijn vraag over het weghalen/vervangen van de bestaande omheining.
Andere raad/meningen?

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 06 jul 2011 12:02

Sluit me volledig aan bij Eylis, met één kleine wijziging. Wacht met het vervangen van de omheining tot je weet dat het pand verkocht is:

- Op deze wijze geef je de potentiële kopers een extra onderhandelingspunt om de prijs omlaag te krijgen (oog om oog, tand enz...)
- Het geeft je een goed startpunt met de nieuwe buren; ofwel zijn ze bereid mee te betalen in de nieuwe omheining ofwel zijn ze hiertoe niet bereid en verlies je er niet meer aan dan nu. Ga al eens op verkenning uit en vraag wat prijzen uit de buurt om het zelf te zetten of te laten zetten, dan heb je materiaal om voor te leggen...

Kleine tip: als er bij je in de buurt fruitkwekers zijn dan zullen deze vaak in *kuch* bijberoep *kuch* ook bij privé-personen een afsluiting komen plaatsen in goed materiaal tegen zeer interessante prijzen. Het loont dan ook altijd de moeite om eens bij hen te gaan informeren wie hun afsluiting geplaatst heeft...

lucv
Topic Starter
Berichten: 9

#11 , 06 jul 2011 12:22

Ja, maar ze zullen ons niet komen zeggen wie de potentiële kopers zijn natuurlijk :wink: .
Offerte heb ik al een tijdje liggen, net de € 2000 voorbij! :oops:

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 06 jul 2011 12:51

Over hoeveel meter omheining gaat het dan?

lucv
Topic Starter
Berichten: 9

#13 , 06 jul 2011 13:00

+/- 65 meter :? . Ons eigendom is zeker een 120 meter volledige lengte van straatkant tot aan garagestraat.

Vandebos
Berichten: 16087

#14 , 06 jul 2011 13:04

Beetje verder zoeken, ik heb een klein jaar geleden een omheining van het type B(gekend Vlaams bedrijf) met een hoogte van 1.65m laten plaatsen aan € 23.5 de meter. (plaatsing, draad en palen)

lucv
Topic Starter
Berichten: 9

#15 , 06 jul 2011 13:17

Is inderdaad een veel scherpere prijs!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”