Geluidshinder wat doe ik eraan?

pAscAl54321
Topic Starter
Berichten: 38

Geluidshinder wat doe ik eraan?

#1 , 15 jun 2011 07:57

Bij de buren staat in een oude frituur een koelcel waarvan de ventilatoren een geluid van 70 decibel (dag en nacht) in mijn slaapkamer veroorzaken. De frituur werdt eerder al gesloten wegens geen vergunning en wegens geen bouwvergunning voor deze en dat nadat ik klacht had ingediend wegens deze geluidshinder.
De eigenaar laat die koelinstallatie nog steeds draaien om mij op stang te laten, de politie is hiervan op de hoogte maar volgens hen moet ik mij tot de vrederechter wenden om dit probleem opgelost te krijgen .
Mijn vraag is nu hoe ga ik te werk?
Wat kunnen de gevolgen zijn?
Ik wil alleen mijn nachtrust terug.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
revisor
Berichten: 17

#2 , 15 jun 2011 13:22

ik wil je niet ontmoedigen, maar als je zelf niet voor isolatie kan zorgen ge je beter verhuizen. Zelf meegemaakt. Als eigenaar heb je recht op het grootste genot van je eigendom.
De vrederechter zal stellen dat uw gebuur in zijn vrijheid niet kan verbied worden. Ik raad je aan via bemiddeling te werken. Naar het gerecht gaan heeft geen zin. Je maakt kosten voor niets.

Justiceseeker
Berichten: 354

#3 , 15 jun 2011 13:52

ik wil je niet ontmoedigen, maar als je zelf niet voor isolatie kan zorgen ge je beter verhuizen. Zelf meegemaakt. Als eigenaar heb je recht op het grootste genot van je eigendom.
De vrederechter zal stellen dat uw gebuur in zijn vrijheid niet kan verbied worden. Ik raad je aan via bemiddeling te werken. Naar het gerecht gaan heeft geen zin. Je maakt kosten voor niets.
Onzin! Eenieder heeft recht op genot van eigendom en rust binnen gestelde grenzen. Indien afspraken tussen buren falen alhoewel U er alles aan heeft gedaan om tot een compromis te komen (dat zal U moeten aantonen - bv. aangetekend schrijven waarin U het relaas maakt, enz.) is het best naar de vrederechter te stappen. Een eenvoudig verzoekschrift met melding van het probleem (vraag het vredegerecht naar de procedure (die vrij goedkoop uitvalt) zal de partijen bijeenroepen in een verzoeningspoging. Wordt door de andere partij géén gevolg gegeven, zal de vrederechter niets kunnen doen en zal U moeten dagvaarden (vraag de gerechtsdeurwaarder naar de kosten). U kan dat allemaal zonder advocaat. Vraag desnoods aan de vrederechter ter plekke vast te stellen en de tegenpartij te veroordelen tot alle kosten.

Informeer ook bij de gemeente/stad waar U woont naar het politiereglement hieromtrent.

Justiceseeker

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 15 jun 2011 14:01

Ter staving kan u de geluidsoverlast laten vaststellen door politie of bij gebrek aan medewerking van hen door een deurwaarder.

pAscAl54321
Topic Starter
Berichten: 38

#5 , 15 jun 2011 14:35

Volgens de VLAREM 3 normen mag zo een installatie maar 35 decibel geluid produceren of ze moet 50 meter van een woning staan.
Ik ben het beu en die frituur is illegaal gebouwd en 15 jaar zonder vergunning uitgebaat op 2.5 meter van de perceelgrens, ik heb ze al dicht gekregen en zal er alles voor doen om ze ook weg te krijgen, ik ben wel niet van plan om daar geld aan uit te geven. Zij zijn in fout en zij zullen voor de kosten moeten opdraaien.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 15 jun 2011 15:14

Ter staving kan u de geluidsoverlast laten vaststellen door politie of bij gebrek aan medewerking van hen door een deurwaarder.
Om niet mee te maken wat mij al is overkomen. Ook geluidsoverlast door een buur, naar vrederechter, die komt terplaatse, en terplaatse: NIETS.
Gebuur wist natuurlijk dat rechter ging langskomen, en had alles stilgelegd. amper 1 dag nadien draaide alles terug zoals voorheen. Pas daarna het idee gehad om het door een deurwaarder te laten vaststellen, nieuwe procedure, bijkomende kosten.
Al doende leert men. :) :)

pAscAl54321
Topic Starter
Berichten: 38

#7 , 19 jul 2011 08:00

Ben ondertussen naar advocaat geweest en heb de wijkagent nog eens gebeld, hij dacht dat het probleem al opgelost was. De advocaat gaat nu een aangetekend schrijven maken en denkt dat ze de koelinstallatie dan wel zouden buiten gebruik stellen anders komt het voor de rechtbank in september.
Hoop dat ze hun verstand gebruiken anders gaat het een pak geld kosten en nog een tijdje duren.

Jan S
Berichten: 397

#8 , 19 jul 2011 12:16

Volgens de VLAREM 3 normen
U bedoelt ongetwijfeld de Vlarem II normen... :wink:
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#9 , 24 jul 2011 12:31

Volgens de VLAREM 3 normen mag zo een installatie maar 35 decibel geluid produceren of ze moet 50 meter van een woning staan.
Ik ben het beu en die frituur is illegaal gebouwd en 15 jaar zonder vergunning uitgebaat op 2.5 meter van de perceelgrens, ik heb ze al dicht gekregen en zal er alles voor doen om ze ook weg te krijgen, ik ben wel niet van plan om daar geld aan uit te geven. Zij zijn in fout en zij zullen voor de kosten moeten opdraaien.
Hebt u klachten over het lawaai van de ventilatoren of hebt u een probleem met de frituur ?
Dat is mij niet duidelijk.
Dus als het probleem met geluid door de ventilatoren is opgelost dan hebt u geen probleem meer, juist ?
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus
Berichten: 38590

#10 , 27 jul 2011 12:44

geluidshinder van toestellen ...
Metingen kunnen dag en nacht gebeuren door politie ( indien attest).
Neem eens contact op met de dienst milieupolitie van de politie van Antwerpen. Daar zitten experten die perfect weten hoe en wat kan en moet.
Ik weet dat ze verschillende 'geluidsoverlast' veroorzakende installaties hebben gesloten ....
Ook de milieudienst van uw gemeente kan optreden.
Met de juiste info en de juiste wetgeving kan het soms snel gaan .... zeer snel.
Er zijn 2 procedures mogelijk burgerlijk (oa via vrederechter) of strafrechtelijk (via politie en gemeente).

Milieu en Geluid
Everaertsstraat 105
2060 Antwerpen T: 03- 690.09.52
F: 03- 690.09.90

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#11 , 27 jul 2011 17:51

ik wil je niet ontmoedigen, maar als je zelf niet voor isolatie kan zorgen ge je beter verhuizen. Zelf meegemaakt. Als eigenaar heb je recht op het grootste genot van je eigendom.
Uittreksel uit het Burgerlijk Wetboek van 1804 (actuele versie):
Art. 544. Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.

pAscAl54321
Topic Starter
Berichten: 38

#12 , 01 aug 2011 11:30

Ondertussen heeft de eigenaar van de voormalige frituur van de advocaat een aangetekned schrijven gehad. Ze heeft hem al gebeld om te zeggen dat ze al 4000 euro kosten heeft gedaan om die instalatie geluidsarm te maken. Het is gewoon zo dat ze die frigoos niet aflegt en de geluidshinder van 70 decibel blijft me dag en nacht storen.
In September wordt ze gedagvaardigd en dan zal ze wel een toontje stiller draaien met haar ventilators.
Ik hoop maar dat ze de schadevergoeding en de gerechtskosten zal mùoeten betalen.

Franciscus
Berichten: 38590

#13 , 03 aug 2011 23:12

Milieupolitie 'kan' in een aantal gevallen zelfs installaties laten afzetten. Uitbatingsvergunning en milieuvergunning enz .... laten schorsen enz enz.
En dan is het niet vrederechter maar correctioneel.

pAscAl54321
Topic Starter
Berichten: 38

#14 , 16 feb 2012 13:21

Ondertussen zijn we een half jaar verder. Ik heb nog steeds last van die ventilators en van die advocaat heb ik NIETS meer gehoord. Hij heeft zelf nagelaten om me een factuur te sturen. Ik ben van plan om mijn dossier dat ik bij het eerste bezoek aan hem heb overhandigd terug te vragen en op eigen houtje verder te doen. Eens informeren hoe ik bij de milieupolitie terecht kan om verdere stappen te ondernemen. Hopelijk slaag ik er dan in om die geluidsoverlast te verwijderen voor ik terug mijn raam wil openzetten bij het slapengaan.
Ik vermoed dat ze een deal heeft gemaakt met mijn advocaat om alles op de lange baan te schuiven, zelfstandigen hebben nu meer invloed dan jan met de pet he.

Franciscus
Berichten: 38590

#15 , 16 feb 2012 13:28

Denk je dat nu echt?

Heb je al eens contact opgenomen met de opgegeven dienst.
Trouwens de meting zal wel gebeuren met de ramen DICHT. Open ramen en dan meten .... zal niet pakken.
Hoe is het in september afgelopen?
Heb je met de milieudienst van uw gemeente/lokale politiezone al eens contact gehad.
Politie kan elke maal een vaststelling doen van overlast.... als overtreding.
Na meting als wanbedrijf.
Zij kunnen opdracht geven aan eigenaar frigo's het lawaai te stoppen. Het niet opvolgen is ook strafbaar.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”