boom van de buurman

Annel1
Topic Starter
Berichten: 4

boom van de buurman

#1 , 13 jun 2011 21:32

We zijn vorig jaar begonnen met een nieuwbouw woning, we hebben al wat problemen doorstaan met de buurman ivm kleinigheden deze zijn reeds opgelost. Nu willen we graag onze tuin in orde maken maar er staat een boom van de buurman, een notenboom van +/- 15M en de boom is +/- 30 jaar oud, de boom staat op een afstand van +/- 5m dus reglementaire daar kunnen we helaas al niets aan doen, en 11m van ons huis.
Maar zijn overhangende takken van 7m storen ons enorm, de blaren die er vanaf vallen, ons zonlicht en dan de noten die op onze auto's vallen. We zijn al enkele keren tot bij hem geweest en hij zegt dat hij de boom nu niet kan snoeien omdat de boom anders ziek word en zou sterven.
Nu was eigelijk de vraag wat we hier aan kunnen doen? We hadden graag omheining geplaatst half augustus dus zouden we liefst zo snel mogelijk een oplossing vinden.

mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra
Berichten: 1340

#2 , 13 jun 2011 22:11

Dus u kunt de buurman niks ten laste leggen ?
En u bouwde vorig jaar en die boom staat er 30 jaar ?
Hebt u die gemist toen u de grond kocht ?

Nu ja hoe het juist zit weet ik niet maar. Er staat op nog geen halve meter en op mijn eigendom een soort naaldboom van 20/25 meter hoog met ver uitlopende takken. Die naaldboom staat er al een jaar of 60 als het al niet langer is. Die boom stond midden in mijn tuin en nu niet meer sinds de gemeente mijn tuin onteigende voor alweer politiek misbruikte sociale woningbouw.
De gemeente kan niks doen aan mijn boom zonder toelating met uitzondering van het bijsnoeien van een
paar takken die mogelijks problemen kunnen veroorzaken op het platte dak van de aanbouwgarages. Dat de gemeente nu veel werk heeft met het vrij houden van de afvoeren ingevolge de vallende naalden is hun probleem en niet dat van mij. De situatie bestond en was zeker niet recent te noemen. Ze proberen al jaren om die boom weg te krijgen maar dat lukt niet

Vraag: waarom valt u nu uw buurman af ivm die boom ? Hij stond er verdikke toch ?
Ik vrees dat u uw buurman weinig ten laste kan leggen buiten eventueel de discussie over de takken die uitsteken over
uw eigendom en dan nog zijn er regels te hanteren. Een kruin die 20 meter boven de grond uitwaaiert kan je niet zomaar opgelood volgens de scheidingslijn gaan snoeien en bij wijze van spreken een halve bol over houden
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Fore
Berichten: 1298

#3 , 13 jun 2011 22:23

Rustig ganapathi tantra, rustig....

Maar je hebt wel een punt.



Het enigste wat je inderdaad kunt doen, is vragen om deze wat in te perken.
Je mag wel alle noten houden die op je stuk grond vallen (zelf plukken, mag niet)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

Creatief
Berichten: 2513

#4 , 13 jun 2011 22:24

U kan eisen dat overhangende takken , van bomen of hagen die op reglementaire afstand zijn geplant, door de eigenaar ervan weggesnoeid worden. Zelf mag u dit niet ! De buur zal deze klus wel klaren in wintertijd.
Doorschietende wortels daarentegen mag u steeds zelf doorhakken of doorzagen.
En wat met afgevallen vruchten? Vruchten die over de perceelsgrens, in de tuin van de buren vallen, mogen door deze laatste gehouden worden.
En of er noten zullen vallen in jullie tuin, dat moeten jullie nog afwachten. Het kan goed zijn dat de eekhoorntjes alle noten hamsteren.

Fore
Berichten: 1298

#5 , 13 jun 2011 22:26

U kan eisen dat overhangende takken , van bomen of hagen die op reglementaire afstand zijn geplant, door de eigenaar ervan weggesnoeid worden.
ik heb geprobeerd de wetgeving hier proberen rond op te zoeken, dacht dat deze in het veldwetboek zou staan. Maar kan het toch niet terugvinden
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#6 , 13 jun 2011 23:43

Rustig ganapathi tantra, rustig....

Maar je hebt wel een punt.



Het enigste wat je inderdaad kunt doen, is vragen om deze wat in te perken.
Je mag wel alle noten houden die op je stuk grond vallen (zelf plukken, mag niet)

Ik zou daar idd beter wat gematigder op reageren dus mea culpa.
Maar is het niet godsgeklaagd dat men daar nu zijn beklag over maakt, ik bedoel maar .......
Kijk ik zelf woon echt te midden van de andere woningen/buren. Historisch gezien zal mijn woning ooit
een vrijstaand huis geweest zijn het is namelijk niet van vorige eeuw en ook niet van de eeuw daarvoor dus .... bijna al mijn buren zijn van later en hebben mij letterlijk ingesloten. Je geraakt trouwens bij mij alleen via een vrij lange prive
oprit tussen de huizen
En toen ik het destijds heb gekocht zag ik ook een aantal zaken waarvan ik dacht zoiets kan niet. Ik heb toen veel
uitgezocht en gelezen om tot de conclusie te komen dat er zaken zijn zoals termijnen die rechten opleveren als daar
niet of nooit tegen ingegaan is.
Ieder van ons weet dat de vastgoedmarkt zijn regels heeft. Wie een stuk grond koopt koopt dat met de lusten en de lasten ook datgene wat errond gebeurt. Illegale zaken moet je niet pikken maar als er legale zaken zijn zoals een juiste aangeplande boom dan moet je daarna toch wel je verantwoordelijkheid opnemen.t'Is niet dat men hier in den beginnen een kat in een zak gekocht heeft hé.
Zoals ik eerder zei, ik vermoed dat TS weinig of niks zijn buur ten laste kan leggen De boom plat leggen zal al helemaal geen optie zijn. En zo'n grote boom ? tja de bladeren en die noten die zullen voor 80 % zeker niet recht naar beneden vallen maar eerder zowat een eindje verder in alle richtingen. Ik vermoed dat TS vooral zal moeten leren leven met de
situatie al was het maar uit gedeelde verantwoordelijkheid want hij/zij heeft zelf en vrij de grond gekocht waar de boom
onder andere nu zijn bladeren laat. Wil je dat niet dan zoek je iets met minder of geen beplanting. Als ik morgen ga wonen en werken met mijn bedrijf op een industriezone dan moet ik toch ook niet klagen over de vrachtwagens die voorbij denderen. En of snoeien bij dergelijke uit de kluiten gewassen begroeiing echt veel opbrengt is ook nog te bezien tenzij men snoeien gaat beoordelen als we halen de takken er af. Maar ook dat mag niet zomaar volgens de wet
geving zeker als zou blijken dat de boom door de ingreep er onder door gaat
Het is zeker niet de bedoeling de TS dee schoferen door hard uit de hoek te komen maar wel om duidelijk te laten inzien en met de neus op de feiten te duwen. De situatie was zo van voor uw komst, ze is voor zover we kunnen beoordelen legaal, u kan geen onwetendheid veinzen dus je hebt weinig of geen kans om daar op terug te komen of aan te klagen
Uw mogelijkheden zijn dus zeer beperkt
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

jojan
Berichten: 739

#7 , 14 jun 2011 08:44

Art. 37 van het Veldwetboek: Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden. Vruchten die vanzelf op het eigendom van de nabuur vallen, behoren de nabuur toe. Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken.
Het recht om de wortels weg te hakken of de takken te doen afsnijden verjaart niet.

Als de buurman niet zelf wil snoeien (binnen redelijke termijn, met name moet u hem tijd geven tot in het seizoen waarin gesnoeid wordt - meestal de herfst of de winter), mag u hem vragen zelf te snoeien. Wordt ook dit geweigerd, kan u aan de vrederechter een machtiging hiertoe vragen.

Fore
Berichten: 1298

#8 , 14 jun 2011 08:47

gvd, zie nu dat ik in het boswetboek zat te kijken...
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#9 , 14 jun 2011 09:25

Maar één artikel uit het veldwetboek halen is in deze topic m.i te beperkend om af te sluiten.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

bartvdv
Berichten: 1911

#10 , 14 jun 2011 09:38

Inderdaad, enkel en alleen met dit artikel uit het veldwetboek ga je niet ver komen. Als het gaat om een waardevolle boom - en een notelaar van zekere leeftijd is dat - dan zou het wel kunnen zijn dat je voor de vrederechter teruggefloten wordt. En hooguit een paar te laag hangende takken of takken die te ver doorbuigen dienen gesnoeid te worden. Vallende bladeren en vruchten zijn nu eenmaal kenmerken van bomen. Zelfs al raakt daardoor bv. de dakgoot verstopt. En een notelaar snoei je beter na de zomer als het nog warm is. Niet in de winter. En eigenlijk wordt een notelaar beter niet gesnoeid i.v.m. 'bloeden', snoeiwonden, infecties. Mocht het mijn boom zijn (en ik heb er ook zo eentje staan van meer dan 30 jaar oud) dan zou ik mij op alle mogelijke manieren verzetten tegen verplicht snoeien.

jojan
Berichten: 739

#11 , 14 jun 2011 10:10

Meer dan overhangende takken mag u niet vragen om te laten snoeien. Omwille van zonlicht wegnemen, vallende bladeren, vallende vruchten,... zal een vrederechter u niet machtigen om een boom die reglementair op iemands eigendom staat te laten snoeien, enkel ivm overhangende takken!

Lori
Berichten: 221

#12 , 14 jun 2011 10:18

Ik heb ook een grote notenboom staan en moment mijn nieuwe buur hiernaast kwam wonen nadat zijne nieuwbouw af was ,stuurde hij de wijkagent op mij af om mijne boom te laten rooien ,toen de wijkagent hem zei dat hij reglementeer staat ,eiste hij elke tak die over de grenslijn hangde ,eraf ging . Wij zijn niet op zijn vraag ingegaan en hebben gezegd dat hij maar naar vredegerecht moest gaan . Alle laaghangende takken waren door ons steeds gesnoeid en zijn keuze om zijne wagen daar net te parkeren ,is zijn eigen keuze geweest .Hij had andere mogelijkheden om zijn carport en oprit aan te leggen maar hij heef het verste punt van zijn huis gekozen en het dichtste punt naar ons toe . Onze boom staat geregisteerd bij de gemeente en mag niet zomaar weggekapt worden . Trouwens wonen wij in een landelijke gemeente en iemand die kiest voor zo'n bouwgrond moet nadien maar geen eisen komen stellen .Hij kon evengoed een stuk grond kopen waar naast gene ene boom gelegen is of voor een appartement gaan.

Creatief
Berichten: 2513

#13 , 14 jun 2011 13:06

Maar één artikel uit het veldwetboek halen is in deze topic m.i te beperkend om af te sluiten.
De boom staat reglementair! Vragen om te snoeien, de wortels doorhakken indien ze storend zijn en de vruchten oprapen. Meer houdt dat artikel niet in. Het gaat nog altijd om een fruitboom!

Annel1
Topic Starter
Berichten: 4

#14 , 14 jun 2011 20:56

ganapathi tantra we hebben de bouwgrond gekregen en onder die boom stond mijn schoonouders kun tuinhuisje dus daar stoorde dat niet.
we kunnen toch moeilijk de bouwgrond verkopen en ergens anders 1tje gaan kopen, das toch heel onlogisch

Annel1
Topic Starter
Berichten: 4

#15 , 14 jun 2011 20:59

enfin, hier ben ik ook niets wijzer geworden

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”