boom van de buurman

Vandebos
Berichten: 16087

Re: boom van de buurman

#16 , 14 jun 2011 21:34

enfin, hier ben ik ook niets wijzer geworden

Integendeel, u weet nu dat u een onterechte eis stelt betreffende de boom van uw buurman.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#17 , 14 jun 2011 21:35

enfin, hier ben ik ook niets wijzer geworden
Deze reactie is godgeklaagd. Door jojan werd een volledig en correct antwoord gegeven. U hebt het misschien niet gelezen. Daarom herhaal ik het hier nog eens voor u:

"
Art. 37 van het Veldwetboek: Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden. Vruchten die vanzelf op het eigendom van de nabuur vallen, behoren de nabuur toe. Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken.
Het recht om de wortels weg te hakken of de takken te doen afsnijden verjaart niet.

Als de buurman niet zelf wil snoeien (binnen redelijke termijn, met name moet u hem tijd geven tot in het seizoen waarin gesnoeid wordt - meestal de herfst of de winter), mag u hem vragen zelf te snoeien. Wordt ook dit geweigerd, kan u aan de vrederechter een machtiging hiertoe vragen. "
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Annel1
Topic Starter
Berichten: 4

#18 , 14 jun 2011 21:59

ik heb alles gelezen maar de ene zegt dit... de andere dat ....

Reclame

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#19 , 14 jun 2011 22:47

ik heb alles gelezen maar de ene zegt dit... de andere dat ....
Ja dat kan soms wel eens gebeuren op een forum .......... :roll: :roll:
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#20 , 14 jun 2011 22:48

ganapathi tantra we hebben de bouwgrond gekregen en onder die boom stond mijn schoonouders kun tuinhuisje dus daar stoorde dat niet.
we kunnen toch moeilijk de bouwgrond verkopen en ergens anders 1tje gaan kopen, das toch heel onlogisch
dat doet er toch helemaal niet toe hoe u die grond hebt verkregen
En ja verkopen en kopen is soms wel een oplossing voor een subjectief probleem waar u weinig of niks kunt aan veranderen omdat het nu éénmaal binnen een legaal kader is. Of dat nu logisch is of niet weet ik niet voor mij wel maar ik zeg altijd ook nog: If ya can't stand the heat get out of the kitchen
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

moemoe
Berichten: 12

#21 , 15 jun 2011 19:30

Hallo ! Ik weet niet waar U woont, maar ik zou me eens bevragen bij de gemeente (stad ) op de bevoegde dienst (weet op moment naam niet van dienst) . Hoop voor U dat er een infobalie is :/ . Maar ik dacht dat je takken van bomen en struiken die over de perceelsgrens hangen en waarvan je hinder ondervindt , mag verwijderen. Dit wel met inachtneming van de tijd van het jaar om de boom of struik niet te vernielen . Het model dat die boom of struik nadien heeft is niet Uw zorg. Ik heb zelf in mijn tuin een treurwilg staat die ondertussen ruim 15 jaar oud is. (geen kleintje dus) . Ik heb gemeld aan de buren dat wanneer de takken hinderen ze die gerust mogen weghalen . De takken met blaadjes mogen ze over de muur gooien (mijn gans eet die graag) . De treurwilg wordt wel om de 2 à 3 jaar gesnoeid (helemaal bloot gezet) zodat alleen de hoofdtakken (spillen) overblijven. Zou misschien eens nuttig zijn voor "Uw" notenboom .

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#22 , 15 jun 2011 19:33

voor zover mijn botanische kennis reikt kan een treurwilg zoals er ook eentje bij ons in de tuin staat één en ander verdragen.
Van een notenboom ben ik daar nog niet zo zeker van.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Lori
Berichten: 221

#23 , 15 jun 2011 21:25

Notenboom worden niet gesnoeid tenzij als in geval de takken onderaan beginnen door te hangen ,dat je dan eigenlijk spreekt over een kleine bijsnoei . Als het nodig is om een tak te verwijderen (wat zeker niet jaarlijks geval zal zijn ) ,doe je dit best wanneer de boom noten draagt . Een snoei zoals je bij anderen boomsoorten kan doen ,is niet aan te raden voor een notenboom (hij kan beginnen te bloeden ).

bosprocureur
Berichten: 6857

#24 , 15 jun 2011 21:30

Hallo ! Ik weet niet waar U woont, maar ik zou me eens bevragen bij de gemeente (stad ) op de bevoegde dienst (weet op moment naam niet van dienst) . Hoop voor U dat er een infobalie is :/ . Maar ik dacht dat je takken van bomen en struiken die over de perceelsgrens hangen en waarvan je hinder ondervindt , mag verwijderen. Dit wel met inachtneming van de tijd van het jaar om de boom of struik niet te vernielen .

Hallo?? :twisted: Is het te veel gevraagd een beetje hoger te kijken, waar ene Jojan een juist antwoord geeft, met artikel en alles er op en er aan? Dit is dan misschien niet het antwoord dat de poster liefst hoort, maar wel correct.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”