Overeenkomst syndicus

goeike
Topic Starter
Berichten: 70

Overeenkomst syndicus

#1 , 10 jun 2011 23:49

Dag iedereen
Ik heb volgend vraagske wat ik nergens kan terug vinden in de wetgeving .
Onze syndicus heeft met onze vereniging sinds vorig jaar 2010 een overeenkomst onderschreven voor 5 j zoals toen van toepassing was , met de nieuwe wet is dat 3 j , is deze overeenkomst tot 2015 of met de nieuwe wetgeving max 3 j tot 2013 ?
groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 10 jun 2011 23:55

In de nieuwe wet staat er niets over een mogelijke inkorting van de looptijd van bestaande kontrakten. En aangezien een wet niet met terugwerkende kracht kan worden toegepast blijft dat kontrakt geldig.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Pedro
Berichten: 735

#3 , 12 jun 2011 13:08

In de nieuwe wet staat er niets over een mogelijke inkorting van de looptijd van bestaande kontrakten. En aangezien een wet niet met terugwerkende kracht kan worden toegepast blijft dat kontrakt geldig.
Er bestaat zoiets als ' de toepassing van de wet in de tijd'. In het burgerlijk recht geeft dit (tenzij de wetgever zelf inschrijving heeft gedaan in de nieuwe wet, wat m.i. hier niet is gebeurd) 'Een nieuwe wet is in de regel niet alleen van toepassing op de toestanden die ontstaan na de inwerkingtreding ervan, maar ook op de toekomstige gevolgen van de onder de vorige wet ontstane toestanden, die zich voordoen of blijven voortduren onder de nieuwe wet, voor zover die toepassing geen afbreuk doet aan reeds onherroepelijk vastgestelde rechten.
M.i. wordt hier de 5-jarige termijn automatisch omgezet naar 3 jaar.

Reclame

goeike
Topic Starter
Berichten: 70

#4 , 15 jun 2011 12:07

Dank u , zal eventjes zoeken of ik hierover eventueel een wettekst kan vinden , of iets waar het staat beschreven .
Groetjes

LB1
Berichten: 35

#5 , 16 jun 2011 01:38

In de nieuwe wet staat er niets over een mogelijke inkorting van de looptijd van bestaande kontrakten. En aangezien een wet niet met terugwerkende kracht kan worden toegepast blijft dat kontrakt geldig.
Er bestaat zoiets als ' de toepassing van de wet in de tijd'. In het burgerlijk recht geeft dit (tenzij de wetgever zelf inschrijving heeft gedaan in de nieuwe wet, wat m.i. hier niet is gebeurd) 'Een nieuwe wet is in de regel niet alleen van toepassing op de toestanden die ontstaan na de inwerkingtreding ervan, maar ook op de toekomstige gevolgen van de onder de vorige wet ontstane toestanden, die zich voordoen of blijven voortduren onder de nieuwe wet, voor zover die toepassing geen afbreuk doet aan reeds onherroepelijk vastgestelde rechten.
M.i. wordt hier de 5-jarige termijn automatisch omgezet naar 3 jaar.
Dit is ook zo in ons gebouw. Daar onze huidige syndicus in 2009 herverkozen is, loopt zijn aanstelling tot 2012.
Onze syndicus ( en waarschijnlijk ook nog vele anderen ) proberen dit te omzeilen door zich op de volgende AV terug te laten herverkiezen.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat een herverkiezing ook een feitelijke décharge inhoudt voor de handelingen van de syndicus het vorig boek(jaar)(jaren)

Klopt mijn redenering ?? Mag een syndicus zich terug verkiesbaar stellen voor het einde van zijn huidig mandaat ???

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 16 jun 2011 08:26

... Mag een syndicus zich terug verkiesbaar stellen voor het einde van zijn huidig mandaat ???
Ja, maar hij moet wel zijn mandaat ter beschikking stellen (= andere kandidaten aanvaarden).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”