Onverdeelde volle eigendom

kwisse
Topic Starter
Berichten: 1

Onverdeelde volle eigendom

#1 , 10 jun 2011 11:33

Hallo, ik bezit 40% in onverdeelde volle eigendom van een gebouw met appartementen (ik ben dus voor 40% eigenaar van elk van de appartementen). Er dienen bepaalde beslissingen genomen te worden ivm (dure) verbouwingswerken. De andere eigenaar (die voor 60% eigenaar is ) neemt bepaalde beslissingen zonder mijn goedkeuring en zegt dat dat toegelaten is aangezien hij meerderheidsaandeelhouder is. Klopt dit ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 10 jun 2011 14:53

Art. 577-2 BW (gewone mede-eigendom ingevoegd in 1924) is van toepassing, niet de Art. 577-3 tot 577-14 BW (gedwongen mede-eigendom - ingevoegd in 1995 - aangepast in 2010)

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 11 jun 2011 11:20

“Art.577-3.De beginselen met betrekking tot de gedwongen medeëigendom, neergelegd in artikel 577-2, § 9, en de bepalingen van deze afdeling zijn van toepassing op ieder gebouw of groep van gebouwen waarvan het eigendomsrecht tussen verschillende personen verdeeld is volgens kavels die elk een gebouwd privatief gedeelte en een aandeel in gemeenschappelijke onroerende bestanddelen bevatten. Voornoemde beginselen en bepalingen zijn niet van toepassing indien de aard van de goederen zulks niet rechtvaardigt en alle medeëigenaars instemmen met die afwijking. Ieder gebouw of groep van gebouwen waarop die beginselen van toepassing zijn, moet worden beheerst door een basisakte en een reglement van medeëigendom...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Ik ga ervan uit dat voornoemde beginselen en bepalingen WEL van toepassing zijn op het betrokken gebouw,wat echter dient onderzocht.

“Art.577-7.§1.De algemene vergadering beslist :1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen : ...b)over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten...“(B.W.).

60% < drie vierden.

De 60%-eigenaar kan dus niet alleen beslissen over die werken.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 12 jun 2011 11:54

@kwise

Is er een basisakte waarbij de privatieve kavels beschreven worden?

Pedro
Berichten: 735

#5 , 12 jun 2011 12:57

[quote="Luc"]Art. 577-2 BW (gewone mede-eigendom ingevoegd in 1924) is van toepassing, niet de Art. 577-3 tot 577-14 BW (gedwongen mede-eigendom - ingevoegd in 1995 - aangepast in 2010)[/quote ]
Laatst gewijzigd door Pedro op 12 jun 2011 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Pedro
Berichten: 735

#6 , 12 jun 2011 12:59

@kwise

Is er een basisakte waarbij de privatieve kavels beschreven worden?

Pedro
Berichten: 735

#7 , 12 jun 2011 13:00

Art. 577-2 BW (gewone mede-eigendom ingevoegd in 1924) is van toepassing, niet de Art. 577-3 tot 577-14 BW (gedwongen mede-eigendom - ingevoegd in 1995 - aangepast in 2010)
Wie zegt dat? Zie overigens terecht naar het correcte antwoord van J. Demoor. Uw zinsnede is overigens niet juist. Het betreft hier geen gewone mede-eigendom maar gedwongen mede-eigendom in het algemeen. Bij een 'gewone mede-eigendom' kan artikel 815 B.W. worden toegepast. Bij een gedwongen mede-eigendom niet.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#8 , 12 jun 2011 13:52

Art. 577-2 BW (gewone mede-eigendom ingevoegd in 1924) is van toepassing, niet de Art. 577-3 tot 577-14 BW (gedwongen mede-eigendom - ingevoegd in 1995 - aangepast in 2010)
Wie zegt dat? Zie overigens terecht naar het correcte antwoord van J. Demoor. Uw zinsnede is overigens niet juist. Het betreft hier geen gewone mede-eigendom maar gedwongen mede-eigendom in het algemeen. Bij een 'gewone mede-eigendom' kan artikel 815 B.W. worden toegepast. Bij een gedwongen mede-eigendom niet.
... ik bezit 40% in onverdeelde volle eigendom van een gebouw ...

De vraagsteller heeft niet 100% duidelijk gesteld of de onverdeeldheid bestaat voor het volledige gebouw in zijn geheel of appartement per appartement. Daarom mijn vraag of een basisakte (met de beschrijving van de privatieve delen) bestaat. Vraag die ik handhaaf.

Pedro
Berichten: 735

#9 , 12 jun 2011 15:08

Ik interpreteer de vraag in die zin dat er 2 eigenaars zijn waarvan de ene 40% van de appartementen bezit en de andere 60%.
Klopt uw hypothese, beiden onverdeeld eigenaar van alle appartementen binnen het ganse gebouw waarbij de eigendomsrechten 40/60 werden verdeeld, dan treed ik uw standpunt wel bij.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”