zonnenpanelen buren liggen een stuk op ons dak

tozze
Topic Starter
Berichten: 14

zonnenpanelen buren liggen een stuk op ons dak

#1 , 09 jun 2011 20:22

Onze buren, waarmee we een goede verstandhouding hebben, hebben deze week zonnepanelen laten leggen.
Ik had er geen acht op geslagen, maar nu zag ik vandaag dat de panelen 30cm over de scheidingslijn liggen en dit over een totale lengte van 3m.

Op een vriendelijke manier maakte ik de buurvrouw hierop attent en ze antwoordde : We zullen daarvoor een een flesje binnenbrengen.....

Mijn collega's maakten mij er echter attent op het niet zo te laten omdat op verschillende manieren nadelig kan zijn voor mij :

1) Verzekering bij schade
2) Bij eventuele doorverkoop van ons huis
3) Indien wij eventueel ook panelen leggen en we enkele centimeters tekort komen voor een bijkomende rij te leggen.....
4).......

Buurman vertelde me ook dat de firma zich wat misrekend heeft !!!!!

Kan iemand me hierin raad geven en zeggen wat ik moet doen en waarvoor ik moet opletten ?


Greetz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 09 jun 2011 20:24

Vriendelijk aan buurman vragen dat hij aan zijn installateur vraagt dit te corrigeren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

tozze
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 09 jun 2011 20:45

ok dat wil ik wel proberen, maar dat gaat hij weglachen denk ik .. daar hebben jullie toch geen last van hé zei hij vandaag tegen mijn vrouw ...die paar centimeters
Mijn enig schrik momenteel is dat als ik nu niet reageer het later misschien te laat is .....

Kan iemand me zeggen wat mijn rechten zijn ? Waar ik allemaal rekening mee moet houden en wat er kan misgaan ......

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 09 jun 2011 20:57

Indien buurman niet reageert rest er enkel een procedure voor het vredegerecht.
U kunt daar de verzoeningsprocdure aanvragen, als mogelijke oplossing vooraleer een geding op te starten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#5 , 09 jun 2011 21:53

Als u een goede verstandhouding met uw buur hebt dan zegt mijn gezond verstand het volgende

Je gaat leifst met een raadsman rond de tafel zitten en als dat mogelijk is maakt men een kontrakt op waarin de buur erkent dat de situatie
geen enkel recht verschaft en bij enige wijziging in uw situatie hij de toestand dan maar moet reguleren.
Want als jij er nu geen en misschien later ook nooit last zal van hebben waarom de relatie met de buur verzuren.
Ben je wel iets van plan ooit wanneer maar je weet niet wat of hoe dan kan je dat waarschijnlijk vandaag de dag al vastleggen.

Wil de buur dat niet dan denk ik dat je dan alleen strikt voor jezelf een denkoefening moet maken
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 10 jun 2011 11:10

Kan je zoiets eigenlijk oplossen door je dak te verhuren tegen 1 fles champagne per jaar, waarbij elke partij het recht heeft om deze overeenkomst mits opzeg van 3 maand op te zeggen? Of botst dit met enkele reglementeringen?

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 10 jun 2011 11:21

En wat ga je dan doen als later om een of andere reden de dakconstructie moet worden aangepast/gerenoveerd? Mijn mening is dat die zonnepanelen moeten worden weggehaald. En komt er een burenruzie van, dan is dat maar zo. Je kan je afvragen waarom de buur - die weet dat de zonnepanelen over jouw dak hangen - jou daar niet over aangesproken heeft. Het begint met een vinger en voor je het weet ben je je arm kwijt.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 10 jun 2011 11:48

Staat dat dak van de poster toevallig in de Leuvense deelgemeente Kessel-lo?
Gisteren identiek dezelfde situatie gezien in mijn buurt. Zonnepanelen van de buur komen ongeveer 30 cm over het dak van de andere buur.
Lijkt mij geen gezonde situatie naar de toekomst toe. Wat als er onderhoudswerken aan het dak moeten gebeuren bij de buur die geen zonnepanelen heeft? Moet hij dan de zonnepanelen van zijn buur demonteren?l
Wat als er stormschade is? Wie is verantwoordelijk? Wat in geval van brand?
Ik zou de installateur de installatie, op zijn kosten uiteraard, laten aanpassen. Moet hij maar een paar smallere panelen zetten.

tozze
Topic Starter
Berichten: 14

#9 , 10 jun 2011 14:09

indien het ooit zover komt dat het ruzie is, moet ik dan de installateur dagvaarden of mijn buur ?????
Het is nl. de installateur die deze panelen ongevraagd op mijn dak heeft gelegd......
Volgens mij is het de installateur die gewoon uitgerekend heeft hoeveel panelen er moeten liggen naargelang verbruik en die dan ook gewoon gelegd heeft .

neen niet in Leuvense
Die vragen stel ik me ook .....wat bij storm, brand ..... en wat als ik ook panelen leg of er werken dienen te gebeuren aan mijn dak
Het betreft dus een tweewoonst die tegelijk werden gebouwd in dezelfde stijl en waar de pannen gewoon doorgelegd zijn

xena

#10 , 10 jun 2011 14:19

dit kan u best doorgeven aan uw familiale verzekering

Creatief
Berichten: 2513

#11 , 10 jun 2011 14:29

En wat ga je dan doen als later om een of andere reden de dakconstructie moet worden aangepast/gerenoveerd? Mijn mening is dat die zonnepanelen moeten worden weggehaald. En komt er een burenruzie van, dan is dat maar zo. Je kan je afvragen waarom de buur - die weet dat de zonnepanelen over jouw dak hangen - jou daar niet over aangesproken heeft. Het begint met een vinger en voor je het weet ben je je arm kwijt.
Ik deel voor 100 % je mening. Een aangetekende brief schrijven naar de buur + installateur met de vermelding dat de zonnepanelen boven je dak weg moeten!

xena

#12 , 10 jun 2011 14:55

Ik deel voor 100 % je mening. Een aangetekende brief schrijven naar de buur + installateur met de vermelding dat de zonnepanelen boven je dak weg moeten!
waarom het zelf gaan proberen oplossen terwijl ge hiervoor verzekerd bent via uw familiale ?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 10 jun 2011 15:06

Of vragen aan de installateur dat hij gratis uw dak ook vol legt. :lol:

Mariette
Berichten: 2507

#14 , 10 jun 2011 16:24

indien het ooit zover komt dat het ruzie is, moet ik dan de installateur dagvaarden of mijn buur ?????
Het is nl. de installateur die deze panelen ongevraagd op mijn dak heeft gelegd......
Volgens mij is het de installateur die gewoon uitgerekend heeft hoeveel panelen er moeten liggen naargelang verbruik en die dan ook gewoon gelegd heeft .

neen niet in Leuvense
Die vragen stel ik me ook .....wat bij storm, brand ..... en wat als ik ook panelen leg of er werken dienen te gebeuren aan mijn dak
Het betreft dus een tweewoonst die tegelijk werden gebouwd in dezelfde stijl en waar de pannen gewoon doorgelegd zijn
Het is uw buur die een contract heeft afgesloten met de installateur.
Het is ook de verantwoordelijkheid van uw buur dat uw dak wordt gebruikt (en beschadigd? die dingen liggen toch niet los?)

Me dunkt moet U zich enkel naar de buur wenden, die op zijn beurt de installateur kan aanspreken.

Wat gebeurt er met de beschadigingen aan het dak nadat de panelen verwijderd werden?

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#15 , 10 jun 2011 21:01

Goh en dan zeggen ze dat we in een verdraagzame maatschappij leven
We zijn nochtans kampioenen in compromissen.
Maar als je dat hier zo leest schud ik hem toch even. Gelukkig woon ik niet in deze forumstraat hier
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”