zonnenpanelen buren liggen een stuk op ons dak

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

Re: zonnenpanelen buren liggen een stuk op ons dak

#16 , 10 jun 2011 21:05

Die zonnepanelen maffia toch!!!
Vraag huur voor gebruik dak!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#17 , 11 jun 2011 00:54

Uw verzekering zal niet lachen mocht er schade optreden, zoals gekend is elk excuus goed om onder uitbetaling uit te komen.
Ik volg Bart, een goede buur had je dit onmiddellijk komen melden voordat het paneel in kwestie werd geplaatst niet getracht nadien als jullie het gezien hebben te trachten de situatie te minimaliseren.
Dergelijke akkefietjes leiden later altijd tot problemen, het is beter dat in de kiem te smoren.

jefke007
Berichten: 1812

#18 , 11 jun 2011 08:42

Als je ooit je huis zo proberen te verkopen , en de potentiele kopers zien dat ( uiteraard ) vrees ik dat zij daardoor afhaken.
Je buur zorgt er eigenlijk al voor dat je je huis niet kan verkopen.

Want soms is je huis verkopen ook het ultieme middel om van burenruizies van af te raken.

Reclame

Lori
Berichten: 221

#19 , 11 jun 2011 09:38

Je zou het ook anders kunnen bekijken en jezelf afvragen als jij zonnepalen laat plaatsen of je dit zou dulden ? Ik zou die beste man/installateur gewoon zeggen dat ik dat niet wil en als hij zich vergist heeft van maat ,dat dat spijtig is maar dat dit zeker geen ruzie waard is met mijn buur en dat hij maar de correcte maat moet placeren .


Gr,

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#20 , 11 jun 2011 10:37

Uw verzekering zal niet lachen mocht er schade optreden, zoals gekend is elk excuus goed om onder uitbetaling uit te komen.
zou het daarom niet slim zijn om de schuld op de verzekering te steken?

stuur een brief naar de verzekering met de melding dat er zonnepanelen op je dak liggen die niet van jou zijn en of de verzekering daar een bezwaar tegen heeft. Met het antwoord kan je mss iets doen tegenover je buur :)

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#21 , 11 jun 2011 11:04

En blijkbaar vergeet iedereen weer keer op keer dat TS schrijft: ik heb een goede verstandhouding met mijn buur ......
Daaruit concludeer ik dat hij/zij dat oook wenst te houden en niet zo zwaar aan de toestand tilt als hij/zij een adequate
oplossing/compromis kan vinden de welke de prioriteit van de goede verstandhouding in acht houdt.
Maar velen bekijken het hier vooral alleen vanuit hun eigen belang. T'lijkt hier meer op een adviesburo Wetstraat.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

bartvdv
Berichten: 1911

#22 , 11 jun 2011 12:00

En blijkbaar vergeet iedereen weer keer op keer dat TS schrijft: ik heb een goede verstandhouding met mijn buur ......
Daaruit concludeer ik dat hij/zij dat oook wenst te houden en niet zo zwaar aan de toestand tilt als hij/zij een adequate
oplossing/compromis kan vinden de welke de prioriteit van de goede verstandhouding in acht houdt.
Een "goede verstandhouding" is relatief. Vaak zit er meer achter. Goede buren durven en doen wat meer. We leven nu eenmaal in een maatschappij die veel te groot is geworden en waar duidelijke grenzen moeten worden gesteld; en iedereen kent die grenzen. Maar anders moet je mij een keer zeggen waar je woont. Ik zal dan een fiets tegen jouw gevel komen zetten. Ben benieuwd hoelang die fiets daar zal blijven staan. De kans is groot dat jij die na twee dagen enkele meter verder tegen de gevel van de buren gaat parkeren.

westhoek
Berichten: 395

#23 , 11 jun 2011 13:10

Bart slaat hier nagels met koppen.
Dit is geen goede 'nabuurschap'. Het had het kunnen zijn als dit meteen werd gezegd en besproken. Nu speelt de ene buur met de andere.
Het begin van een stevige burenruzie is het.

Turaki
Berichten: 6870

#24 , 11 jun 2011 13:12

Het lijkt mij dat het "goede buren" zijn, vooral van 1 kant komt. Zouden zij dit ook aanvaarden, mocht jij het doen? Om problemen in de toekomst te vermijden, zou ik die panelen toch van je dak laten weghalen. Als het zulke goede buren zijn, gaan ze daar geen probleem van maken (waarschijnlijk fout aannemer, dus voor hen geen kosten, enkel wat last). Indien het wel een probleem is, lijken het me niet zo'n goede buren te zijn, en weet je het beter nu al.

van impe
Berichten: 7

#25 , 11 jun 2011 16:28

correcte mensen ,buren ,doen zo ietst niet.
Ik heb altijd geleerd van andermans zaken te blijven,maar de tijden zijn blijkbaar veranderd, vandaar ook de staffeloosheid die met alle gevolgen op kop op steekt

van impe
Berichten: 7

#26 , 11 jun 2011 16:53

ge kunt ook een schauw plaatsen op u dak ,zodat de schaduw op de zonnepanelen valt ,en opgelost.

Vandebos
Berichten: 16087

#27 , 11 jun 2011 19:45

@Ganapathi: lees de naam van het forum nog eens "Juridisch Forum", niet "Sociaal forum" of "Bemiddelings forum". Het juridische aspect van een gestelde vraag is en blijft de primordiale taak van dit forum naast het wijzen op mogelijke gevolgen van een beslissing. Het sociale aspect mag lovenswaardig zijn doch is vaak van ondergeschikt belang; zeker als TS niet duidelijk de gevolgen van de wens om de zaak kifkif te laten beseft, zeker wanneer de uiteindelijke verantwoordelijkheid van de oorzaak van het dispuut ligt bij het slordige werk van een aannemer en diens gebrek voor de eigendom van anderen zolang zijn zak maar gevuld wordt en hij lustig naar de volgende prutsjob kan vertrekken.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#28 , 11 jun 2011 20:20

ik denk dat we de TS geweld aan doen door te stellen dat hij de gevolgen van een beslissing niet zou beseffen.
ik denk dat het sociale aspect bij TS in deze bijna even zwaar of misschien zelfs zwaarder weegt als blijkt dat
er een compromis mogelijk is.
Wie zegt dat er slordig werk is geleverd? Ik zie nog een ander scenario. aannemer en buur wisten wat er zou
gebeuren. Vooraf !!! Vraag is ook of de panelen over het dak steken dan wel er echt op bevestigt zijn
als een en ander boven water komt dan is TS slecht af.

Maar zijn niet alle juridische regels gestoeld op onze sociale omgang met elkaar ? Veelwijverij is hier niet toegelaten
maar ergens anders wel. en nog zo van die zaken;
Puur droog en volgens de regels weet ik ook dat TS alle rechten heeft en geen enkele verplichting tov zijn buur.
Daarom vind ik de vraag of de manelen gewoon oversteken dan wel echt vast liggen op TS zijn dak zeer zeker van
groot belang.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

tozze
Topic Starter
Berichten: 14

#29 , 13 jun 2011 19:16

Allen,

Dit is inderdaad een goede opmerking.
De panelen zijn nl. nergens vastgemaakt aan mijn dak. De constructie, rails, zijn vastgemaakt aan mijn buur zijn dak en steken 30 cm over op mijn dak.....met de panelen er bovenop. Ze zweven als het ware boven mijn dak.
Hier had ik inderdaad nog niet aan gedacht . Ze liggen dus niet op mijn dak maar steken over tot op mijn dak.
Als ik inderdaad de constructie goed bekijk is dit misschien wel bewust gedaan, omdat aan het éne uiterste van de constructie ( dus aan mijn buur zijn kant) de rails wel helemaal op het einde vastgemaakt aan mijn buur zijn dak en aan mijn kant deze rails niet zijn vastgemaakt aan mijn dak , maar net voor de scheiding nog aan mijn buur zijn dak ...... .
Bewust of onbewust?
Juridisch een verschil?

Creatief
Berichten: 2513

#30 , 13 jun 2011 20:04

Kan je de dakgoten nog zuiver maken aan die kant of zijn er daar geen dakgoten?
Moet je het dak regelmatig ontmossen?

Zo ja, dan worden deze klussen bemoeillijkt door de zonnepanelen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”