Hallo,
ik ben eigenaar van een appartement in een klein gebouw (4 appartementen en 1 bureelruimte) in Brussel. Net omdat het zo'n kleine mede-eigendom is, zou een van de mede-eigenaars als syndicus aangesteld worden (het zou ons anders zo'n 250 eur/maand kosten om een firma aan te stellen die het voor ons beheert...).
Wie kan ons (het eerste jaar) 'coachen' bij de oprichting van de RVM?
- het nakijken van de basisakte (die bestaat al wel, maar of ze up-to-date is?),
- een reglement van interne orde opmaken,
- de wettelijke oprichting (aanvragen van KBOnr, Staatsblad,...),
- de praktische aanpak (rekeningnummer gemeenschap,...).
Er moet ook nog een oplevering gebeuren: alle appartementen werden casco verkocht, alleen de gemene delen moeten worden afgewerkt door de verkoper-aannemer die nu nog steeds eigenaar is van een appartement en het bureel (en dus ook deel uitmaakt van de RVM). Die aannemer is echter niet ter goeder trouw en tracht zich er zo goedkoop mogelijk van af te maken (slechte/geen afwerking, niet volgens lastenboek, onwil om mee te betalen voor de mede-eigendom,...). We zouden dus beroep willen doen op een expert die de oplevering begeleidt en onpartijdig oordeelt over de werken.
Wij moeten er dus zeker van zijn dat alles volgens het boekje gebeurt, omwille van die aannemer...
Bedankt voor het advies, wij zijn echt ten einde raad!
Julie M.