Huurders en tuinonderhoud.

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

Huurders en tuinonderhoud.

#1 , 04 jun 2011 16:01

Ik woon in een verkaveling met kleine tuintjes, de meeste bewoners zijn eigenaar.

Mijn buren zijn echter huurders. De vorige huurders hebben een tiental jaren geleden in het kleine tuintje een kerselaar aangeplant, die ondertussen veel van mijn zon wegneemt. De boom staat wel wettelijk op +2 meter van mijn zijlijn, dus kan ik daar niet op spreken.

Wie moet ik aanspreken bij een eventuele vraag om die boom te snoeien? Is de eigenaar verantwoordelijk (deze had me voordien reeds tamelijk arrogant laten weten dat ik geen vragen over tuinaanleg meer moest stellen (hij heeft toen wel de 6 m hoge bomen gerooid die hijzelf op minder dan 1 meter van de scheiding had gezet).
Kortom: wie is verantwoordelijk voor het onderhoud (ook bij vbv. verwilderde 4m hoge laurierstruiken op de scheiding; was ook al eens het geval) : is het de huurder of de verhuurder?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
briks
Berichten: 17

#2 , 05 jun 2011 00:37

ik zou gewoonweg alle overhangende takken verwijderen ! Ok werk voor jou maar wel een duidelijk teken naar de tegenpartij

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 05 jun 2011 00:47

ik zou gewoonweg alle overhangende takken verwijderen ! Ok werk voor jou maar wel een duidelijk teken naar de tegenpartij
Maar juridisch niet ok.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 05 jun 2011 02:24

De eigenaar blijft verantwoordelijk tenzij deze in zijn huurcontract een clausule heeft voorzien dat de huurders de tuin dienen te onderhouden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”