Hanen gekraai.

cvm
Topic Starter
Berichten: 6

Hanen gekraai.

#1 , 03 jun 2011 09:24

Hallo iedereen,

Nu we eindelijk op het ooh zo mooie platteland wonen in een rustige woonwijk worden wij elke morgen gewekt
door het hanen gekraai van in de achterliggende tuin.

Op zich ben ik een dierenvriend maar om 4u30 gewekt worden elke morgen is er toch ietsje teveel aan.

Mag dit eigenlijk volgens de wet?

Is het niet zo dat de rust gerespecteerd moet worden tss 22U en 8u


Mvg

En alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 03 jun 2011 09:32

Platteland .... zo goed als niks een dier hoort thuis op het platteland.
In de stad zou je misschien nog een kansje hebben wegens overlast .... maar dan nog dan moet het zeeeer erg zijn.

xena

#3 , 03 jun 2011 10:59

Op zich ben ik een dierenvriend maar om 4u30 gewekt worden elke morgen is er toch ietsje teveel aan.

Mag dit eigenlijk volgens de wet?
zal van de vrederechter afhangen .

je kan eens proberen bij een dierenopvangcentrum of ze in uw buurt geen vossen kunnen uitzetten , hier op een militaire domein heeft sinds vorig jaar een hele roedel vossen plaatsgenomen men zegt dat ze zijn uitgezet en nu is (inclusief ik) bijna iedereen zijn kippen en eenden kwijt , zelfs de massa engelse kippen en tamme konijnen die mensen komen droppen als ze die beu zijn zijn allemaal verdwenen , nu ga ik vossen spotten eergisteren heb ik een dikke kilo hondenbrokken uitgestrooid en dan op een 100m mij weggestoken en op gegeven moment zaten er 3 bij de hondenbrokken

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 jun 2011 11:50

Hallo iedereen,

Nu we eindelijk op het ooh zo mooie platteland wonen in een rustige woonwijk worden wij elke morgen gewekt
door het hanen gekraai van in de achterliggende tuin.

Op zich ben ik een dierenvriend maar om 4u30 gewekt worden elke morgen is er toch ietsje teveel aan.

Mag dit eigenlijk volgens de wet?

Is het niet zo dat de rust gerespecteerd moet worden tss 22U en 8u


Mvg

En alvast bedankt
Als je verhuist naar het platteland moet je rekening houden met het feit dat er daar ook plattelandsdieren wonen. En die houden zich gelukkig niet altijd aan wat de wet voorschijft (stel je voor dat ze dan ook de wetten zouden opeisen, daar gaat je vleesbbq :p)

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 03 jun 2011 12:19

Nu we eindelijk op het ooh zo mooie platteland wonen in een rustige woonwijk worden wij elke morgen gewekt
door het hanen gekraai van in de achterliggende tuin.
uit die zin maak ik op dat je er pas woont. Nooit aan gedacht dat er op het platteland niet alleen maar mensen huizen, maar nog meer dieren, en dat die ook wel eens iets te "zeggen" hebben. En gezien die geen uurwerk hebben en ook niet kunnen lezen (zodat ze niet kunnen weten wat wettelijk is of niet) :lol: kunnen ze zich ook niet houden aan de door u gewenste rusttijden. Heb je er teveel hinder van: één oplossing terug naar de stad verhuizen. :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door mava105 op 03 jun 2011 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 03 jun 2011 12:26

Was wat laat dus uiteraard beslist de vrederechter qua burgerlijk geschil.
De uren die u aanhaalt zijn indicatief en zijn niet als dusdanig in de wet opgenomen. Deze spreekt enkel van overlast.
En dat is een rekbaar en invulbaar begrip al naargelang plaats en omstandigheden.
Maar zoals gezegd platteland is zou ik zo zeggen 'bos- en veldwetboek' en dat zegt al genoeg .... dar is geen sprake van urbanisatie maar van landbouwgebieden enz enz
Trouwens op het platteland bij landbouwers mag men dieren houden.
En bij de niet landbouwers eveneens misschien wat beperkter maar zeker neerhofdieren en dat zijn nu toch wel hanen en kippen en ganzen en eendjes en ezels en geiten en schapen enz.....

Na een tijdje wordt je wel gewoon aan de 'normale geluiden' van 'den buiten'.

Fore
Berichten: 1298

#7 , 03 jun 2011 12:32

Als onze haan kraait, dan kraait de haan van de buren en een halve minuut later een haan wat verder op. En dit gebeurd wel vaker 's nachts. Ik hoor dat al jaren niet meer. Maar me vriendin klaagt nog vaak 's ochtends... Je moet het gewoon worden ^^
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#8 , 03 jun 2011 13:31

Hallo iedereen,

Nu we eindelijk op het ooh zo mooie platteland wonen in een rustige woonwijk worden wij elke morgen gewekt
door het hanen gekraai van in de achterliggende tuin.

Op zich ben ik een dierenvriend maar om 4u30 gewekt worden elke morgen is er toch ietsje teveel aan.

Mag dit eigenlijk volgens de wet?

Is het niet zo dat de rust gerespecteerd moet worden tss 22U en 8u


Mvg

En alvast bedankt

men verhuist en de anderen dienen zich maar aan te passen ?
zo werkt het niet.
hoe werkt het dan wel ,
heel simpel verdraagzaam zijn.
en van het hane gekraai genieten I.P.V u te ergeren.
na een tijdje wordt men het gewoon.
en ja misschien wat vroeger gaan slapen en opstaan is ook een alternatief.

succes met de haantjes.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 03 jun 2011 13:44

en ja misschien wat vroeger gaan slapen en opstaan is ook een alternatief.

succes met de haantjes.
Euhhhhh..... Je bedoelt dus "met de kippen op stok gaan"?

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

bartvdv
Berichten: 1911

#10 , 03 jun 2011 14:48

Anderzijds heeft iedereen recht op een goede nachtrust natuurlijk. Ook cvm. Dus hij heeft het recht om die vraag te stellen.

Je kan je afvragen of er in Vlaanderen nog van platteland kan gesproken worden, gezien de bebouwing. In mijn geval bijvoorbeeld, woon ik niet echt tussen de velden, buiten een paar grote weiden en een natuurgebied op 500 m in vogelvlucht, maar woon ik volgens het BPA wel in de 'binnenstad', waar een haan in theorie niet thuishoort.

fendtje
Berichten: 232
Locatie: burcht

#11 , 03 jun 2011 18:07

Anderzijds heeft iedereen recht op een goede nachtrust natuurlijk. Ook cvm. Dus hij heeft het recht om die vraag te stellen.

Je kan je afvragen of er in Vlaanderen nog van platteland kan gesproken worden, gezien de bebouwing. In mijn geval bijvoorbeeld, woon ik niet echt tussen de velden, buiten een paar grote weiden en een natuurgebied op 500 m in vogelvlucht, maar woon ik volgens het BPA wel in de 'binnenstad', waar een haan in theorie niet thuishoort.

discussie over goede nachtrust is een ding.
nu men gaat van de stad naar het platteland en men heeft dan alle rechten ?
is weer maar een teken van heel weinig verdraagzaamheid.
het eigen ikke is veel belangrijker.
als vb
heb ooit meegemaakt dat een lift te veel lawaai maakte.
op zekere dag 7 man in appartement om lawaai lift te beluisteren , en een ander maar op en neer gaan.
nu op een bepaald moment starte een pc ventilator , wat was dat een lawaai.
en iedereen naar buiten en lachen maar.
hoe ge dus kunt afgaan.

alles went , maar een heel klein beetje geduld, verdraagzaamheid is er niet meer bij heden ten dage.
en een babbel van mens tot mens doet soms wonderen.
maar nee is eerst , wat zijn mijn rechten.

Creatief
Berichten: 2513

#12 , 03 jun 2011 19:56

Ga eens kijken in je eigen kippenhok. Misschien heb JIJ er wel een haantje tussen zitten zonder dat je het wist. :mrgreen:
Zo ken ik nog een verhaal.

cvm
Topic Starter
Berichten: 6

#13 , 03 jun 2011 20:10

Alvast bedankt voor de antwoorden maar....

Platteland bedoel ik het pajotteland en we wonen in een woonwijk.

Ik ben zeker verdraagzaam maar elke ochtend om 4u 30 gewekt worden en een werkweek van meer dan 60 uren ziet u de verhouding?

Voor diegene die hier geen begrip voor kunne opbrengen heb ik het volgende....

STel u woont ook zo rustig en ja hoor elke nacht staat uw buur zijn Mechelaar te blaffen en deze houdt u dan ook uw slaap. U zal humeurig worden,
stress krijgen en dit met een nefaste impact op uw werkomgeving en gezin.
Zou u dan ook uw medemens om raad vragen?

Mvg

Fore
Berichten: 1298

#14 , 03 jun 2011 20:27

U kan altijd met u achterste buur gaan praten, wie weet heeft hij wel zin in vol-au-vent

Men promoot kiekerenbeesten, maar een haan hoort er natuurlijk niet bij in een wijk. Het hangt echt af, wat de omgeving is

Wij hebben kippen, een haan, geiten. Die geiten staan als ze 'in hitte staan" om 3uur s' nacht te bleiten en als je dan gaat kijken, kijken ze alleen met hun domme blik terug, alsof er niks aan de hand is.

De buur heeft pauwen, wees blij dat je achterbuur deze niet heeft, die kunnen pas lawaai produceren
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Creatief
Berichten: 2513

#15 , 03 jun 2011 21:29

De vrederechter spreekt zich uit! Vooral de laatste rechtszaak is misschien een oplossing.

http://www.seniorennet.be/Pages/Nieuws/ ... h.php?ID=4" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”