prive

pepperoni
Topic Starter
Berichten: 58

prive

#1 , 02 jun 2011 20:40

mag een Syndicus de prive (appartement) betreden van een eigenaar indien de Syndicus vermoeden heeft van wantoestanden en slechte hygiene.
Moet hij dit op voorhand aankondigen aan de eigenaar ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore
Berichten: 1298

#2 , 02 jun 2011 20:49

Hmmm, lijkt mij op huisvredebreuk (met valse sleutel?)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 02 jun 2011 20:50

Enkel ingeval van een noodgeval.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 03 jun 2011 00:21

Neen, hij moet buiten blijven en de juiste diensten in kennis stellen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 03 jun 2011 00:32

Volgens de statuten van ons appartement zijn wij verplicht de syndicus een sleutel te geven die hij in noodgevallen mag gebruiken, op grond van één of andere wettelijke bepaling (maar die ken ik niet meer uit mijn hoofd).
Volgens dezelfde statuten heeft hij het recht, ingeval hij geen sleutel heeft gekregen, de toegangsdeur tot het appartement eventueel te vernielen.
(Het kan natuurlijk wel zo zijn dat hij tegelijk of voorafgaandelijk de politie moet verwittigen, maar dat blijkt niet uit de documenten die ik heb).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 03 jun 2011 09:39

Dateren die statuten van voor of na 01.08.1995?

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 03 jun 2011 09:49

Noodgevallen zijn hulpgeroep van binnen, brand.
Wat en hoe uw appartement er uitziet en wat er staat doet (voorlopig) niets ter zake.
ALS er een gevaar voor de (openbare) gezondheid is moet hij eerst u aangetekend in kennis stellen en dan via de juiste en wettige kanalen optreden.
Het zou dus kunnen dat er uiteindelijk een 'burgerlijk bevel' tot binnentreden ((afgeleverd door de burgemeester en uitgevoerd door een commissaris van politie als bestuurlijk officier) moet worden aangevraagd.
Hulpgeroep is NIET komen controleren.
Trouwens wat bedoelde u met wantoestanden en wat met hygiëne.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 03 jun 2011 11:56

Met "noodgevallen" werd destijds een lopende kraan, gebarsten waterleiding, gaslek en derglijke bedoeld, waardoor er schade aan andere appartementen en/of gemene delen kon ontstaan.
Ik weet echter niet hoe dat nu zit met het ingaan van de nieuwe wetgeving. Als er een noodgeval is kan syndicus er altijd de politie bijroepen, en dan pas aktie ondernemen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”