reglemnt van orde en schadebeding

Tomopom
Topic Starter
Berichten: 78

reglemnt van orde en schadebeding

#1 , 02 jun 2011 14:07

vraagje :

De agenda op onze nakende AV vermeldt een puntje om het reglement van orde te wijzigen opdat het overtreden van een bepaalde regel ( ivm vuilnis ) uit dat reglement zou vergoed worden met €50.

Nu is er ooit lang geleden ( vóór wet 95 ) een beslissing op een AV getroffen om een soort gelijk schadebeding in te voeren.
Die beslissing was een simpelweg besluit dat overtredingen gingen beboet worden met 500 Bfr.
De wijziging wordt dus enkel bezien als het opdrijven van het bedrag.

Nu heeft men dat vóór deze AV dat al eens willen toepassen.
Het betrof een overtreding door huurders waar de verhuurder-eigenaar(s) dan dat bedrag verschuldigd zou(den) zijn.

Nu was mijn vraag de volgende :
Zo'n beding is toch een zakelijke overeenkomst tussen mede-eigenaars ?
Moet dat dan niet dmv authentieke akte in het reglement van mede-eigendom staan ?
En kan het dan niet enkel zo zijn dat niet de overtreding an sich maar de nalatigheid ( het niet opnemen in het verhuurcontract bv ) van de verhuurder kan opgenomen en gesanctioneerd worden ?

De nieuwe wet maakt het volgens mij ( er is discussie ) wel mogelijk dat de statuten tegengesteld ( uiteraard onder voorwaarde dat ze op de hoogte waren ) aan derden maar dan is de boete toch te betalen door de overtreder zelve ?

Niet alleen dat bedrag b van bepaalde regels zou vergoed worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 02 jun 2011 20:34

Voor wijziging van het Reglement van Inwendige Orde is geen authentieke akte vereist.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LB1
Berichten: 35

#3 , 03 jun 2011 15:20

Voor wijziging van het Reglement van Inwendige Orde is geen authentieke akte vereist.
Klopt !!!

Maar ik vraag mij of een boete op een overtreding op het " reglement van inwendige orde " wel wettelijk is ???

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 03 jun 2011 19:41

Voor wijziging van het Reglement van Inwendige Orde is geen authentieke akte vereist.
Klopt !!!

Maar ik vraag mij of een boete op een overtreding op het " reglement van inwendige orde " wel wettelijk is ???
Ja is wettelijk. Maar ze moet wel redelijk zijn, niet exorbitant hoog.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 04 jun 2011 10:02

“Art.1226.Een strafbeding is een beding waarbij een persoon zich voor het geval van niet-uitvoering van de overeenkomst verbindt tot betaling van een forfaitaire vergoeding van de schade die kan worden geleden ten gevolge van de niet-uitvoering van de overeenkomst.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.577-4...Het reglement van medeëigendom moet bevatten :1° de beschrijving van de rechten en plichten van iedere medeëigenaar betreffende de privatieve en de gemeenschappelijke gedeelten...”(B.W.).

Ook dit reglement van medeëigendom kan strafbedingen bevatten voor het niet-nakomen van de erin vermelde plichten.

“Art.577-7.§ 1. De algemene vergadering beslist :1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen : a) over iedere wijziging van de statuten voor zover zij slechts het genot, het gebruik of het beheer van de gemeenschappelijke gedeelten betreft...(B.W.).

“Art.577-10.§ 1. De bepalingen van de statuten kunnen rechtstreeks worden tegengesteld door degenen aan wie ze kunnen worden tegengesteld en die houder zijn van een zakelijk of persoonlijk recht op het gebouw in medeëigendom...”(B.W.).

Deze ‘tegenstelbaarheid’ steunt op de overschrijving van de statuten op het hypotheekkantoor.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”