Gemeenschappelijk oprit

Mike Delaere
Topic Starter
Berichten: 10

Re: Gemeenschappelijk oprit

#31 , 14 jun 2011 19:15

.. de landmeter heeft alles gezien en bekeken.
Ook hijzelf zegt dat dit paaltje er van GEEN enkel nut heeft, enkel maar om averechts te doen.
Volgens de landmeter heeft hij geen poot om op te staan.. maar nadat de landmeter hem eens heeft opgebeld (nadien bleek dat ze elkaar kenden) heeft hij gezegd dat hij er een advocaat op gaat zetten.

Mijn vriendin rijdt dus met een Saxo.. dus geen al te groot model me dunkt.
Vandaag wil ze haar garage inrijden.. maar als zijn 3 auto's op zijn grond staan.. dan moet ze 4-5 keer manouvreren om toch wat treffelijk tussen zijn garage en dat verdomde paaltje te geraken om toch te kunnen parkeren. Paaltje weg = OK!!!!

Vrederechter? Hoe begin je daar aan? Wat kost je dit? Tops.. help!

Alvast merci voor de vele reactie's!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra
Berichten: 1340

#32 , 14 jun 2011 20:56

En als uw buurman beslist om zijn eigendom af te bakenen met een hekken of iets dergelijk wat volledig zijn recht is al was het maar om zijn privacy te beschermen wat dan ?.
en als uw vriendin uitstekend haar werk doet en over anderhalfjaar een promotie krijgt met bijhorende volvo, bmw of andere slee die een meter langer is wat dan ?
Of u kunt morgen gaan want ze heeft een ander vriendje met nog grotere slee die bij haar komt inwonen of erger u koopt er zelf ééntje wat dan ?
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Mike Delaere
Topic Starter
Berichten: 10

#33 , 14 jun 2011 21:14

.. dat hij zijn grond afbakent hoeveel hij wil. (Wij zijn echt niet de slechte buren hoor)
Maar een paaltje zetten zonder nut waardoor we idd niet meer in onze garage kunnen, ook al is de akte zo opgesteld dat hij maar 2.15m moet openstellen, is heel erg van die buur. Want als hij zijn tuin 1.5m opschuift met steentjes zoals die gemeenschappelijke oprit al is.. kan hij perfect zijn auto's zetten.. en kan dit paaltje weg.. en is hij content want hij heeft alles wat hij moet hebben.. en en zijn wij gelukkig want we kunnen in de garage.
Dan zet hij hopelijk een hoge haag en zien we die kerel niet meer.. maar.. we willen in onze garage kunnen. Dat is nu toch niet abnormaal.

@ Gana Tantra: wat jij hierboven zet.. is dat nu positief of negatief??

Als ik mocht.. ik zet een foto op deze site.. maar ik weet niet of me dit goed zou doen.. (gerechtelijk dan).

Reclame

Mike Delaere
Topic Starter
Berichten: 10

#34 , 14 jun 2011 21:16

Het is heel simpel en toch zwaar om dragen. Er is maar één harde oplossing : doorbijten.
1. De moeilijke buurman laat toe dat je je auto parkeert in de garage.
2. Dat gegeven moet je door hem laten bevestigen door in een aangetekende brief te schrijven :
"Om in onze garage te kunnen parkeren met een personenwagen hebben wij een bepaalde draaicirkel nodig. Je hebt ons geinformeerd dat je een omheining of afpaling wenst te plaatsen."
"Gelieve met ons overeen te komen dat U uw omheining zodanig geplaatst wordt zodat de benodigde draaicirkel niet in het gedrang komt".
Als de buurman zal antwoorden dat je maar tevreden moet zijn met een breedte van 2,15 meter, dan ben je goed op weg om te winnen.
Als hij niet antwoord ben je ook gewonnen.
Waarom ? het enige antwoord dat hem het recht geeft die paaltjes te zetten is zijn antwoord "U hebt geen recht om in uw garage te parkeren. U hebt enkel het recht Uw woning te bereiken".
Vervolgens moet U keihard zijn en omheining en paaltjes verwijderen zolang hij schriftelijk niet in twijfel trekt dat je mag parkeren in de garage.
Als hij vervolgens naar de vrederechter trekt voor een minnelijke schikking sta je heel sterk.
Spijtig genoeg is het zeeer vervelend om zo'n buurman te hebben.

Ben je dit zeker??? Dit zou al wat zijn..

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#35 , 15 jun 2011 09:51

Beste Mike

Dat jij op een normale manier in je garage wil of tenminst eje vriendin vind ik ook normaal

maar !!!!

Je moet mijn inziens er ook altijd rekening mee houden dat je daarbij niemand zijn rechten vermindert of beschadigt.
en dat is zoals velen hier al hebben aangeduid eigenlijk het punt van discussie waarvoor je volgens mij ook uiteindelijk
bij het vredegerecht zal terecht komen. Hopelijk hoeft zoiets niet maar gezien de situatie zal dat waarschijnlijk wel escaleren
De uitspraak die volgt op zo'n vredegerecht zou volgens de leer er één moeten zijn gestoeld op wijsheid, ervaring, wettelijke
bepaling en nog van dies meer, een uitspraak of beslechting dus van een conflicht in ieders belang en in evenwichtig.
Spijtig genoeg is dat niet altijd zo veel vrederechters zijn advocaten zonder werk (oeps wa zeg ik nu....) of zo'n vonnis wordt al
vlug door een griffier in elkaar gebokst.
Het kan zijn dat een rechter beslist in jouw voordeel en dat is dan misschien niet logisch voor tegenpartij die daar tegen dan in
beroep kan gaan enz enz enz.
Kortom, je vraagt aan je buur zich aan te passen volgens noodwendigheid en begrip. Dat begrijpen wij allemaal maar hoeft hij
dat nu echt te doen ? Jij en je vriendin kunnen in de garage niet toch ? Dat je daarvoor vier vijf keer moet manouvreren tja
misschien zal de rechter zeggen dat u dan maar pech hebt want hij zal ook oordelen dat uw buur het niet onmogelijk maakt om
van uw garage gebruik te maken.
Soit ik zie hier geen zwart/wit verhaal maar een zeer grijze historie waarvan ik denk en dat misschien wel samen met wat andere forumleden
dat we geen van beiden noch u of uw buur dus volledig gelijk kunnen geven of stellen dat u echt benadeeld wordt.
Mijn opmerking inzake grotere auto's was ook alleen maar om aan te duiden wat u dan gaat doen moest dit voor komen. Moet de buur dan op
nieuw extra bovenop gaan inpakken. Ik denk dat u dan een streep te ver gaat in de veronderstelling dat dat uw recht zou zijn en de buur in die
optiek dan alleen maar verplichtingen heeft.
M.i. staat u in de zwakste positie wat niet wil zeggen dat de buurman de vredelievendheid zelve zou zijn. Maar ik leerde ooit een mooie spreuk en die
is: TACT IS DE SMEEROLIE VAN HET LEVEN.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

waldek2
Berichten: 114

#36 , 15 jun 2011 17:50

Wat ook niet slecht is :
1) ga eens na bij je verzekering of rechtsbijstand van een advocaat dit probleem dekt. Misschien is een kleine extra bijdrage nodig om dit mogelijk te maken.
2) vraag eens (gratis) advies aan je notaris
3) hier een praktijk geval van een "rijke bejaarde dame" die zorgde dat 1) in orde was :
Een eigenares van meerdere percelen in het Leuvense betaalt bij haar standaardverzekering ook de bijstand van een advocaat waarin de verdediging van zulke gevallen inbegrepen is.
Ook een uitweg werd op een dag dicht gedaan door een buur ten nadele van haar.
Zo, ze doet een telefoontje naar haar verzekering.
Ze belegt een minnelijke schikking bij de vrederechter.
Ze daagt daarop met de advocaat ( die haar niets extra kost ).
De vrederechter vraagt wel : waarom al een advocaat in dit stadium ..
Zij zegt : ik ben bejaard.
De buur heeft de weg onmiddelijk open gedaan na een half uur "uitleg" tijdens een minelijk schikking.

Mike Delaere
Topic Starter
Berichten: 10

#37 , 15 jun 2011 22:12

Wat ook niet slecht is :
1) ga eens na bij je verzekering of rechtsbijstand van een advocaat dit probleem dekt. Misschien is een kleine extra bijdrage nodig om dit mogelijk te maken.
2) vraag eens (gratis) advies aan je notaris
3) hier een praktijk geval van een "rijke bejaarde dame" die zorgde dat 1) in orde was :
Een eigenares van meerdere percelen in het Leuvense betaalt bij haar standaardverzekering ook de bijstand van een advocaat waarin de verdediging van zulke gevallen inbegrepen is.
Ook een uitweg werd op een dag dicht gedaan door een buur ten nadele van haar.
Zo, ze doet een telefoontje naar haar verzekering.
Ze belegt een minnelijke schikking bij de vrederechter.
Ze daagt daarop met de advocaat ( die haar niets extra kost ).
De vrederechter vraagt wel : waarom al een advocaat in dit stadium ..
Zij zegt : ik ben bejaard.
De buur heeft de weg onmiddelijk open gedaan na een half uur "uitleg" tijdens een minelijk schikking.
.. dit kan mss idd helpen om kosten die er mss gaan komen al te kunnen dekken.
Maar wij willen geen advocaat.. wij willen gezond verstand! :?

Het is wel zo zoals hierboven vermeld.. een sluitend antwoord is er niet.
Hij denkt dat hij door die acte recht in zijn schoenen staat.. wij denken dat er andere elementen kunnen/moeten meespelen.
Een landmeter die wij dus aangesteld hebben is nog steeds aan het zoeken naar het hoe/wat.. .

Mensen spreken mensen.. soms! :roll:

waldek2
Berichten: 114

#38 , 16 jun 2011 06:38

Advocaat of niet hangt soms niet van jezelf af. De uitweg, waar mijn ouders via een notariele akte recht op hebben, is dichtgedaan in 2009 door een BVBA op 5 maart 2009.
Op 10 maart 2009 stuurde de zaakvoerder als prive-persoon een brief om tot een onderlinge schikking te komen. Op 11 maart 2009 nam deze al contact op met het vredegerecht, nog voordat de brief bij ons was toegekomen. Het is de BVBA die via een dagvaarding, en dus via een rechtsgeding bij het vredegerecht, "de afschaffing van een losweg" eist. Achteraf hebben de brieven van de BVBA duidelijk gemaakt dat alles op voorhand gepland was : weg dicht doen met elektrische poorten en via "rechtsmisbruik", incl. "zelfgemaakte wetteksten van de zaakvoerder" de zaak in de gerechtelijke diepvriezer steken. De weg is nog steeds dicht, maar we hebben voorlopig een afstandsbediening gekregen via de vrederechter. We mochten nochtans de poorten in de praktijk in april 2011 niet openen van de zaakvoerder. Hij vond dat het huis van mijn ouders toch onbereikbaar was voor de vrachtwagen die daar stond te wachten vanwege de hellingsfactor op de eigendom van mijn ouders. Zo mijn familie deed toch de poorten open, en de zaakvoerder ( zijn vrouw ) deed de poorten weer dicht.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”