ontslag syndicus - klacht wanbeheer

carinaG
Topic Starter
Berichten: 3

ontslag syndicus - klacht wanbeheer

#1 , 29 mei 2011 18:32

Beste
Wij zijn pas van syndicus veranderd omdat onze vorige syndicus slecht/zeer slecht de zaken beheerde. Bij aanvang van zijn mandaat (2 jaar geleden) blokkeerde hij te laat de rekening van de VME en werd er onterecht nog geld afgehaald (de syndicus hiervoor ging failliet). Hij betaalde de leveranciers te laat/zeer slecht. Hij zorgde ervoor dat we met de blokpolis niet meer in orde waren, we waren zelfs geschorst (hij had ons nooit meegedeeld dat de verzek. niet betaald was en er aanmaningen gekomen waren). Hij vroeg te weinig voorschotten (er diende om de 3 maanden voorschotten betaald te worden, hij vroeg die van bv het 4 de kwartaal 2010 pas op eind maart 2011, en zat dan natuurlijk door zijn eigen fout wegens te laat opvragen van geld met te weinig financiële middelen) Op de AV van mei 2011verschuilde hij zich achter het feit dat ze problemen hadden gehad vanwege te weinig personeel/boekhouders (dat is geen excuus voor de RVM, das hun interne keuken) Nu bij de overgang vallen er nog lijken uit de kast. Een dakwerker komt nog met een achterstallige factuur van 1.500 euro dd jan 2010. Op de algemene vergadering van mei 2011 is door de syndicus gegarandeerd dat er nog maar 2 facturen openstonden (één van Luminus en één van Allianz). Ook verzekerde hij dat we nog niet geschorst waren bij Allianz (onze brandverzek. en dat bleken we wel te zijn, waren al weken geschorst dus zonder blokpolis!). Dit is allemaal genotuleerd. Er was zelfs een deurwaarder aanwezig. De RVM heeft laten notuleren dat als er nog andere kosten zijn die hij tijdens de vergadering en bij einde van zijn mandaat niet meedeelt dat die ten zijne laste zijn (nu krijgen we dus al die factuur van die dakwerker op ons dak)We hebben hem geen décharge gegeven natuurlijk. Nu is mijn vraag, kunnen we strafrechtelijk een zaak beginnen (misbruik van vertrouwen?). Wie kan me raad geven? Met veel dank. Carina

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
observer-old
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#2 , 29 mei 2011 22:48

Echt raad is het (nog)niet, ik verwacht dat je morgen dat wel zult krijgen en zal je kunnen kiezen.

Wel dit : - Als A de syndicus is die failliet ging, en B de syndicus die zijn werk slecht/zeer slecht deed, dan heb je nu syndicus C van dienst. ? over welke periioden spreekt men ? t.t.z. voor of na 1.9.2010 ( nieuwste wet)
- RVM is een mij niet bekende afkorting, de ' Vereniging van mede-eigendom ' wordt afgekort VME en de afkorrting RME( Raad van mede-eigendom) is ter vervanging van de vroegere Raden van Bestuur( Basisakte) die al te dikwijls zich meer macht toe-eigende dan de Algemene Vergadering.Maar die nieuwe raden van mede-eigendom hebben wetttelijk slehts de opdracht de syndicus te controleren, en moeten hun bevindingen aan de mede-eigenaars mededelen, ook andere opdrachten kunnen ze van een algemene vergadering krijgen maar niet om te beslissen in hun plaats want als ze ooit beslissingen nemen moeten die toch door een algemene vergadering bekrachtigd worden...aanders zijn de leden van de RVM hoofdelijk verantwoordelijk.

Wat werd besproken en beslist op de Algemene Vergaderingen, en vooral de Algemene Vergadering van mei 2011 zal bepalend zijn of je al dan niet terecht kan bij een Vrederechter ( 4 maanden na datum van AV), maar dat is geen verhaal voor vanavond nog.

Beste moed, beste.

carinaG
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 30 mei 2011 09:40

bedankt observer
even verduidelijken: syndicus A ging failliet, (periode voor 2008)
syndicus B : zeer slecht werk (periode eind2008 tot mei 2011 )
vanaf AV mei 2011: syndicus C
Het moest inderdaad RME zijn en niet RVM (mijn excuses)
Alle tekortkomingen werden besproken tijdens de AV van mei 2011 (en genotuleerd, verslag moet ik nog krijgen)
Kan hier strafrechtelijk niet opgetreden worden? misbruik van vertrouwen? of kan je enkel verhaal halen bij de vrederechter?
Met dank al voor uw antwoord
Met vr.gr. Carina

Reclame

observer-old
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#4 , 30 mei 2011 21:35

het verwondert me dat nog niemand a

observer-old
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#5 , 30 mei 2011 21:48

CarinaG
Het verwondert me dat nog niemand anders gereageerd heeft.

De Algemene Vergdaering van 2011 is zeer belangrijk omdat u nu nog 4 maanden tijd hebt om te doen wat kan gedaan worden om te redden wat te redden valt.

Stonden de " besproken tekortkomingen " op de dagorde van die vergadering ? of was het enkel een bespreking en werden geen beslissingen genomen, al dan niet met een stemming.Met besprekingen kan je niet naar een vrederechter gaan. Of de besproken feiten het voorwerp kunnen zijn van een stafrechterlijke maatregel is het werk van het parket, en dan moet er zich al iemand burgerlijke partij stellen.

Wat ik suggereer :maak een inventaris van het onroerend vermogen van de VME aan de hand van wat je in de boeken vindt en wat er nog uit de kast valt en maakt er " een balans " van en wat er ermee moet gedaan worden moet op een volgende AV beslist worden Wa

observer-old
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#6 , 30 mei 2011 21:58

vervolg

Was de syndicus B een professioneel ? boekhouder?

Als u spreekt van een RVM, dan zijn er meer dan 20 kavels ? Is de VME ingeschreven in de Kruispuntbank voor ondernemingen (KBO) ? ( formaliteit maar een must)
Als er meer dan 20 kavels zijn moet de boekhouding werken met een boekhoudplan( Koninklijk Besluit moet nog volgen ) Wist syndic C dat hem dat te wachten staat ?

mvg

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 30 mei 2011 22:04

1. Enkel de AV kan beslissen, op voorstel van één of meerdere ME of van de RVM. In dit geval dient de VME zich burgerlijke partij te stellen, vertegenwoordigt door zijn syndicus. Het is niet elke mede-eigenaar, maar wel de VME zelf die schade heeft geleden, en die dus als rechtspersoon klacht moet indienen.

Stel dat de VME met 10 ME 1000 EUR schade heeft. Zo enkel 3 ME klacht indienen, zullen zij, zo zij winnen elk 100 EUR ontvangen. De andere 700 EUR worden NIET terug betaald.

2. Doe het kalm aan, maar wel assertief.

Geef eerst de opdracht aan de syndicus om door een advocaat te laten na zien of er elementene zijn die aantonen dat
a. de syndici A en/of B schade hebben aangericht.
b. zij daarbij vermoedelijk strafwettelijke bepalingen hebben overtreden

Beslis dan tijdens een 2de AV, NA een open en vranke bespreking van het verslag van de advocaat, welk optie wordt gekozen.
Voor elke optie: begroting opstellen (baten/lasten), OOK een begroting (baten/lasten) voor de optie "niets doen".

Voor dat alles is geen delegatie naar de syndicus en/of RVM mogelijk. De AV moet zelf beslissen.

Wees konsekwent. Wat je verwijt aan de syndici A en/of B, mag je in de toekomst niet toestaan aan syndicus C.

3. Persoonlijk zou ik eerst goed laten na kijken wat de schade is, en hoe die onafhankelijk en tegensprekelijk kan vastgesteld.

NIET impulsief reageren.

Hoe verliep de budgettering van werken bij de syndicus A en/of B? Was er niet iets teveel vrijheid van handelen?
Hoe hebben jullie de implementatie van de wet van 02.06.2010 uitgevoerd? Wees objectief voor jezelf. Wat zijn de pijnpunten? A en/of B kennen die en zullen die uitmelken.

4. Pas als de kosten/baten analyse van de optie "proces" positief is tegenover die van de optie "niets doen", kan je vgolegsn mijn persoonlijek mening voor een proces gaan.

Wees zeer kritisch voor de post "baten". Wat kan je aantonen met zekerheid, ZONDER dat bijvoorbeeld een lid van de RVM "akkoord" is gegaan met A en/of B? Kan je effectief aantonen met bewijzen (schriftelijk en onafhankelijk) dat er sprake is van desinformatie vanwege A of B? Beter één vogel in de hand dan tien in de lucht.

5. Verwacht u aan tegenprocedures, die tweedracht willen/zullen zaaien binnen de AV of RVM.

Wees ook ervan bewust dat jullie er alle belang hebben om vanaf nu de letter en vooral de geest van de wet van 02.06.2010 toe te passen. Anders maakt een eventueel proces van de VME tegen A en/of B volstrekt geen kans.

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 31 mei 2011 10:20

“Art.491.Hij die ten nadele van een ander...gelden...die hem overhandigd zijn onder verplichting om ze ...voor een bepaald doel te gebruiken of aan te wenden, BEDRIEGLIJK verduistert of verspilt, wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot vijfhonderd euro...”(8 juni 1867 Strafwetboek).

‘Het moreel bestanddeel van het misdrijf misbruik van vertrouwen bestaat in de bedoeling van de dader om zich de hem toevertrouwde zaak toe te eigenen of ze aan de eigenaar te ontnemen en er aldus als eigenaar over te beschikken‘[Cass. AR C.97.0363.F, 28 januari 1999 (Groupe Josi N.V. / Vilain),http://www.cass.be].

Onderzoek zorgvuldig of hieraan voldaan is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

carinaG
Topic Starter
Berichten: 3

#9 , 31 mei 2011 13:53

Ik bedank jullie allemaal van harte voor de informatie.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”