Commisaris van de rekeningen

Alfonsnicole
Topic Starter
Berichten: 9

Commisaris van de rekeningen

#1 , 23 mei 2011 23:17

Een van de leden van de raad van beheer werdt aangesteld als commisaris van de rekeningen. Dit werd goedgekeurd op de av met meerderheid van stemmen. Nu hoor ik van een voorzitter van de rvm van een ander gebouw dat de commisaris van de rekeningen geen deel mag uitmaken van de beheerraad. Graag had ik daarover uitsluitsel of dit kan of niet.
Alfons

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 24 mei 2011 00:38

Dat is niet verboden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#3 , 24 mei 2011 10:46

Het is inderdaad niet verboden. Zowel de RvM als de commissaris van de rekeningen brengen, los van elkaar, verslag uit aan de AV.

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 24 mei 2011 13:03

Maarhet blijft belangenvermenging. Als dit evolueert naar belangenconflict, kan de VME de pineut zijn, omdat zij vooraf wist dat er sprake was van belangenvermenging, en desondansk akkoord was.

Het is als op een balkon gaan staan, waarvan je wist dat de balustrade niet enkel ene plastieken lint is en geen steun biedt.

Het is niet verboden om dwaas te zijn, maar als men dwaas is moet men zelf instaan voor de gevolgen. Noch de commissaris van de rekeningen noch de Raad van Mede-eigendom kunnen in dat geval verantwoordelijk gesteld worden, als blijkt dat er sprake is van collusie tussen beide organen.

jean pierre1950
Berichten: 194

#5 , 24 mei 2011 20:41

Ja maar je moet ook niet altijd iets verkeerd achter zoeken! Bij ons ik doe de controle van de rekeningen en ook de dagelijkse problemen. Er is een tweede persoon die ook de rekeningen nakijkt, maar die komt uit de kringen van openbare boekhouding!!!.
Gevolg een rapport van 30 bladzijden met opmerkingen van dat moet onder dit imputatie nummer zitten en bv een vergoeding via de verzekering moet naar reserve kapitaal gaan enz. Iets dat een gewone eigenaar niet snapt.
Ik neem elke post van de bankrekening over in een bestand op mijn pc en kijk als ik voor alles een tegen post vind. En zijn al die posten verantwoord door een juiste factuur en al de ontvangsten juist.
En word de factuur kosten juist verdeelt vind ik het ok. Maar bijvoorbeeld op de water factuur kun je nooit zegen dat het juist is.
Tussen de water opname van de hoofdteller en de opname van de tussen tellers zitten er dagen of weken tussen volgens dat de mede eigenaars goesting hebben om hem op te schrijven. Dan heb je nog het verbruik van de ontkalker enz.
Dus als we die factuur aanvaar baar vinden is het ok. We kunnen geen spijtig genoeg geen officiële tussen tellers zetten.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 24 mei 2011 23:06

De ervaring leert dat deze aanpak functioneert zolang hij functioneert, dat kan één jaar zijn, maar ook gerust 40 jaar.
Maar statistisch komt op een bepaald moment "het" incident.

Hoeveel appartementen?

Alfonsnicole
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 25 mei 2011 01:16

De ervaring leert dat deze aanpak functioneert zolang hij functioneert, dat kan één jaar zijn, maar ook gerust 40 jaar.
Maar statistisch komt op een bepaald moment "het" incident.

Hoeveel appartementen?
Beste Luc, het betreft hier een residentie met 67 app.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”