Lening aan Mede-eigendom?

Marcke
Topic Starter
Berichten: 32

Lening aan Mede-eigendom?

#1 , 22 mei 2011 11:57

Ik zou graag hebben dat een aantal gemeenschappelijke werken zo snel mogelijk zijn uitgevoerd, omdat er in Brussel een verplichting is om 5 jaar na het uitvoeren van de werken te blijven wonen.

- Is het juridisch veilig te lenen aan een mede-eigendom?
Wat heb ik als waarborg? De waarde van de appartementen na de hypothecaire kredieten en mandaten?
- Mag ik hiervoor een rentevoet vragen? Zo ja, wat is acceptabel?

Alvast bedankt voor het advies.
Laatst gewijzigd door Marcke op 05 jun 2012 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 22 mei 2011 17:16

Waarom zou u geld lenen aan de andere mede-eigenaars?????? Kunnen die hun deel niet zelf betalen?
De werken moeten trouwens eerst de goedkeuring van de AV van mede-eigenaars krijgen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Marcke
Topic Starter
Berichten: 32

#3 , 22 mei 2011 19:27

Ze willen de werken niet direct uitvoeren uit cash-flow overwegingen. Dus ze willen wel betalen, maar nog niet direct.
Goedkeuring zou dan ook volgen.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 22 mei 2011 21:37

Zolang niet beslist is de werken te laten uitvoeren kunt u niets doen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Marcke
Topic Starter
Berichten: 32

#5 , 23 mei 2011 20:37

Uiteraard, daar ben ik zeker van op de hoogte. Dat is ook mijn vraag niet.
Ik zou een mogelijkse lening als argument gebruiken, en vroeg me af hoe ik dit zou kunnen doen.

Marcke
Topic Starter
Berichten: 32

#6 , 05 jun 2012 23:58

Ik had begrepen, dat het volgende eventueel mogelijk is:
- een wanbetalings-rentevoet wordt afgesproken (bijvoorbeeld euribor+3%)
- bij niet-betaling (wat voor enkele duizenden euros het geval zou zijn), moeten de overige mede-eigenaars voorschieten, dit zou mezelf zijn
- de schulden aan de mede-eigendom kunnen blijven teruggeeist worden, zelfs bij bijvoorbeeld faillissement van de bewoner van één van de appartementen
- enkel bij brand & onvoldoende verzekering (en dus één van de enige redenen waarom een mede-eigendom failliet zou kunnen gaan) kan je uw voorgeschoten geld kwijt zijn
- indien één van de mede-eigenaars zijn appartement wil verkopen, zal de notaris met de opbrengst eerst de schulden aan de mede-eigendom moeten voldoen.

Is dit dan ook het geval indien een bank het appartement verkoopt tegen bijvoorbeeld venale waarde? Of blijft de bank bevoorrecht tegenover de mede-eigendom?
Zijn de punten hierboven (en vooral het punt over faillissement) correct?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 06 jun 2012 08:42

Het is iets eenvoudiger ...

1. een VME kan niet failliet gaan, maar enkel in vereffening gaan als het gebouw integraal vernietigd is OF als één persoon alle appartementen opkoopt (met inbegrip van de lopende schulden).

2. de lening wordt aangegaan door de VME, met als waarborg de appartementen van ALLE mede-eigenaars (= mogelijks UNANIEME beslissing van 100% van de ME noodzakelijk voor het vestigen van deze waarborg - daad van beschikking zo een hypothecaire inschrijving kan genomen worden)

3. bij verkoop wordt aan de verkoper de staat van de activa en passiva (= balans) gegeven. Hij is dus in principe op de hoogte van de uitstaande schulden van de VME tegenver de kredietinstelling, mits de schulden op halflange (1 à 5 jaar) en lange termijn worden vermeld op de balans.

Maar ... het BIV, CIB en AES ijveren sinds 2010 voor het NIET vermelden van de schulden op halflange en lange termijn (= + één jaar) op de balans. Zij willen enkel de aflossingen van het lopende jaar vermelden. Of dat werd toegestaan zullen we weten zodra het KB over het rekeningstelsel werd gepubliceerd.

adsummam
Berichten: 582

#8 , 14 aug 2016 22:32

Heel wat VME zullen in de komende dagen geconfronteerd worden met de zware kosten opgelegd door:
http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... nuari-2015
Spildatum: 01 januari 2020.

Tijd dus voor een actualisatie.

De vme-lening wordt door een organisme reeds verschillende jaren geleden ontwikkeld en getuigt van een goed inzicht in de noden van een VME met daarin tegelikertijd kapitaalkrachtige en niet-kapitaalkrachtige mede-eigenaars.

Onlangs werd de formule nagenoeg ongewijzigd overgenomen door een grootbank.
Een VME-lening is een financiering die door een vereniging van mede-eigenaars (VME) collectief wordt aangegaan om allerlei werken aan de gemeenschappelijke delen van het appartementsgebouw mogelijk te maken. Ze wordt niet in persoonlijke naam afgesloten maar wel in naam van de VME.
Iedere eigenaar die aan de VME-lening wenst deel te nemen, betaalt enkel zijn eigen aandeel, net zoveel als zijn aandeel in de mede-eigendom.
m.a.w. er is geen onderlinge borgsteling.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”