Zonnepannelen in mede-eigendom

Marcke
Topic Starter
Berichten: 32

Zonnepannelen in mede-eigendom

#1 , 22 mei 2011 03:01

Ik heb een appartement gekocht, en zou graag zonnepannelen op het gemeenschappelijke dak leggen.

Indien enkel ikzelf zonnepannelen zou plaatsen, is het betalen van een vergoeding dan verplicht?

Is het mogelijk om deze met verschillende mensen samen te kopen?
Ook als die installatie slechts op één meter aangesloten is? (Technisch gezien is op meer meters aansluiten niet efficient).
Indien iedereen van de gemeenschap meedoet?
Indien niet iedereen meedoet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 mei 2011 10:44

Je zal het zeker op een AV moeten voorleggen en de toestemming krijgen. Als niet alle mede-eigenaars meedoen in het project, zal er waarschijnlijk een vergoeding voor het gebruik van het gemeenschappelijke dak moeten betaald worden.
Indien iedereen meedoet kan jet zonnepanelen toch aansluiten op de meter van de gemeenschappelijke delen (trapzaal, lift, CV)

Marcke
Topic Starter
Berichten: 32

#3 , 22 mei 2011 19:31

De zonnepannelen brengen meer op dan het verbruik van de gemeenschappelijke delen.

Ik overweeg om de gemeenschappelijke elektriciteit op mijn elektriciteit aan te sluiten, en zo meteen ook de gemeenschappelijke elektriciteit mee te betalen.
Wie niet instapt in het zonnepannelen-verhaal, zou dan ook niet de vernieuwing van de gemeenschappelijke elektriciteit moeten betalen (ik prefereer een one-shot betaling boven maandelijkse opstalvergoedingen).

Is dat allemaal legaal?

Wat indien er dan kosten zijn aan de elektrische kabels voor de lichten in de gang? Die vallen dan ten laste van mij?
Nu, het lijkt me nog altijd een goeie deal, voor de elektrische factuur + alle toekomstige elektrische werken voor de gemeenschap te dekken als vergoeding voor gratis energie.

Reclame

Marcke
Topic Starter
Berichten: 32

#4 , 22 jun 2011 08:53

Brussel heeft nieuwe regels voor zonnepannelen gepubliceerd. Nu vroeg ik me af: is een mede-eigendom officieel een rechtspersoonlijkheid?

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/ar ... iging#hit3" onclick="window.open(this.href);return false;

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 22 jun 2011 08:58

Ja, maar "de mede-eigendom" bestaat niet. Wel de vereniging van mede-eigenaars. En die heeft rechtspersoonlijkheid sinds 01.08.1995 behalve voor FOD Financiën.
Laatst gewijzigd door Luc op 18 mei 2012 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Marcke
Topic Starter
Berichten: 32

#6 , 18 mei 2012 09:31

Ik heb dit onderwerp nog eens van onder het stof gehaald.

De huidige piste is een lening aangegaan door de mede-eigendom voor dak+zonnepannelen, waarbij de zonnepannelen voor een groot stuk de kosten van het dak kunnen terugbetalen.

Dit wordt gedreven door de volgende subsidiering:
- Privé-installatie levert 5 groene stroomcertificaten per MWH (450€/MWH)
- Installatie mede-eigendom levert 7 groene stroomcertificaten per MWH (630€/MWH)

Indien voor deze laatste optie gekozen wordt, zitten we wel met een serieuze overproductie van elektriciteit (3600kwH)

Nu had ik graag geweten of deze energie doorverkocht mag worden aan een individuele gebruiker, en indien ja, wat een billijke vergoeding is.

Technisch/financieel is het moeilijk om deze kost over alle appartementen te verdelen.
Eventueel kan gekozen worden om dit over twee appartementen te verdelen (want 3600kWH is nog teveel voor een eenspersoonsappartement), maar dan is het nog minder een installatie door de mede-eigendom neem ik aan?

Ben je trouwens verplicht om een aparte teller te hebben voor de mede-eigendom? Of mag de stroom voor mede-eigendom van één van de individuele appartementen komen?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 19 mei 2012 05:40

Laat je adviseren door een onafhankelijk expert, d.w.z. vooral onafhankelijk van de leverancier van de zonnepanelen.

Van belang is NIET het globale vermogen over een periode (= jaar/maand/dag), ... maar wel wat geleverd wordt op een bepaald tijdstip (=microseconde).

Zo is zeer recent in Wallonie ergens een grote woonwijk volledig zonder elektriciteit gezet wegens een globale "kortsluiting", omdat teveel elektriciteit geleverd werd door de villa's met zonnepanelen.

Persoonlijk heb ik een aantal jaren geleden een snelle analyse gemaakt over het nut van zonnepanelen in mijn VME (26 appartementskolonnes, 1.7 Ha, ...) in de context van de financiering van grote werken. ik ben toen tot de vaststelling gekomen dat het publiek elektriciteitsnetwerk niet klaar was voor input op NIET geplande ogenblikken (je weet niet vooraf wanneer de zon schijnt). En dat is nog steeds het geval. Zij dienen een gedetailleerd meetcircuit te plaatsen, plus een mogelijkheid om bij saturatie de electriciteitstoevoer van zonnepanelen onmiddelijk af te sluiten van het openbaar netwerk.

En als je die elektriciteit dan pompt in deze van de gemeenschappelijke delen of van sommige apartemeneten, zullen zij ook gesatureerd worden en dus integraal uitvallen. Het is alsof je toelaat dat de bovenbuur de waterkraan van je bad kan openen, zonder te zien of er water instaat en of het bad vol is.

Het kernprobleem is dat overtollige elektriciteit niet kan gestockeerd worden en onmiddellijk dient verbruikt. Dat vereist een strikte planning. Zo weten we bvb. nu al dat in 2014 er grote elektriciteitspannes zullen zijn, omdat we op bepaalde tijdstippen van de dag (Vb: 's avonds in de winter) te weinig elektriciteit zal zijn.

De enige realistische stockage mogelijkheid die ik ken is elektriciteit gebruiken om water naar omhoog te pompen in een stuwmeer en het water aflaten via een waterkrachtcentrale als elektriciteit nodig is. Geen enorm rendement, maar het is een optie.

Ik herhaal daarom met nadruk (dat principe is geldig bij alle grote werken):
Laat je adviseren door een onafhankelijk expert, d.w.z. vooral onafhankelijk van de leverancier van de zonnepanelen.

Marcke
Topic Starter
Berichten: 32

#8 , 19 mei 2012 12:25

Ik had nog niet gedacht over de stabiliteit van het netwerk. Maar dit komt enkel voor voor super-grote installaties (e.g. 26 appartementen is waarschijnlijk >50 zonnepannelen?) of wijken waar zeer veel mensen zonnepannelen hebben. Mijn installatie zou slechts 15 tot 20 zonnepannelen zijn, en in de omgeving zijn geen zonnepannelen te vinden.

Aangezien dit forum eerder een juridisch forum is, zal ik me beperken tot de juridische vragen te herhalen:
- mag elektriciteit doorverkocht worden aan individuele personen? Is daarvoor een goedkeuring ofzo vereist?
- is het verplicht dat de elektriciteit in de gang op een teller op naam van de gemeenschap staat?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#9 , 23 mei 2012 18:25


Marcke
Topic Starter
Berichten: 32

#10 , 05 jun 2012 22:58

ik ben hiervan op de hoogte, maar in Brussel liggen er minder zonnepannelen, en moet je goedkeuring van Sibelga (de brusselse Eandis) hebben. Sibelga komt zelfs een specifieke teller voor zonnepannelen installeren.

Wat betreft de technische kant, ben ik momenteel aan het kijken naar een oplossing met micro-omvormers en een coordinatie-unit per appartement. Indien met micro-omvormers gewerkt wordt, zijn de omvormerkosten meer variabel, en is de opbrengst per panneel hoger.

Het zou ook de juridische problemen oplossen, aangezien iedereen volgens de quotiteiten zijn dak gebruikt, en het privé aanschaft.
Ook zou er geen elektriciteitsproductie verloren gaan.

Wat ik nog moet bevestigen, is of mede-eigendom en privé-eigendom nu op dezelfde manier behandeld wordt, aangezien het belastingsvoordeel van 40% nu wegvalt.

Tenzij iemand potentieel andere juridische problemen ziet?

De verdeling van de zonnepannelen zou ik dan via de quotiteiten doen:
Quotiteiten zijn 238, 222, 209 & 330:
Indien 16 zonnepannelen, respectievelijk 3,4, 3 en 6 zonnnepannelen
Indien 18 zonnepannelen, respectievelijk 3,4,4 en 6 zonnnepannelen
Indien 20 zonnepannelen, respectievelijk 4,5,4 en 7 zonnnepannelen

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 05 jun 2012 23:08

Klopt die berekening wel?
Gezien plat dak ..is er een metalen stellage nodig ... wij hebben daar een vergunning moeten voor vragen... zonnepanelen was wel zonder vergunning maar een stellage op dak is dat niet.

Marcke
Topic Starter
Berichten: 32

#12 , 05 jun 2012 23:49

Klopt die berekening wel?
Hierbij de details:
16 pannelen:
3,216: 3
3,536: 4
3,408: 3
5,84: 6

18 pannelen (was inderdaad incorrect):
3,618 -> 4
3,978 -> 4
3,834 -> 4
6,57 -> 6

20 pannelen:
4,02 -> 4
4,42 -> 5
4,26 -> 4
7,3 -> 7

Door met micro-omvormers te werken zouden 19 pannelen eventueel ook mogelijk zijn.
Gezien plat dak ..is er een metalen stellage nodig ... wij hebben daar een vergunning moeten voor vragen... zonnepanelen was wel zonder vergunning maar een stellage op dak is dat niet
Het is een hellend, en geen plat dak. Voorwaarde voor zonnepannelen om geen vergunning nodig te hebben is dat ze evenwijdig met het dak liggen, waaraan voldaan zou zijn.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#13 , 06 jun 2012 08:57

Het zou ook de juridische problemen oplossen, aangezien iedereen volgens de quotiteiten zijn dak gebruikt, en het privé aanschaft.
Ook zou er geen elektriciteitsproductie verloren gaan.

Wat ik nog moet bevestigen, is of mede-eigendom en privé-eigendom nu op dezelfde manier behandeld wordt, aangezien het belastingsvoordeel van 40% nu wegvalt.

Tenzij iemand potentieel andere juridische problemen ziet?
Potentieel zijn er een reeks juridische problemen zodra één van de ME zich nu of later verzet.

Beknopt:
- voor een dak van een gebouw van 10 identieke appartement, bezit iedereen 1/10 van elke steen van het dak en niet een zone van de grootte van 1/10 van het dak
- opname in de basisakte noodzakelijk om tegenstelbaar te zijn in alle gevallen, met een meerderheid van 100% , noodzakelijk (wijziging van de bestemming van het dak)
- voldoet de huidige isolatie van het dak aan de nieuwe normen, die ergens in 2015 verplicht zullen worden voor bestaande gebouwen?
- is er een uitgewerkte begrotingraming voor de installatie en werking over een periode van 5 jaar?
- ....

Er kan wel een gebruiksrecht gegeven worden, al dan niet gratis, gekoppeld een aan privatief kavel, van het plaatsen van één of meerder zonnepanelen, mits hij instaat voor de eventuele schade.

Marcke
Topic Starter
Berichten: 32

#14 , 16 jun 2012 15:37

[quote="Luc]Er kan wel een gebruiksrecht gegeven worden, al dan niet gratis, gekoppeld een aan privatief kavel, van het plaatsen van één of meerder zonnepanelen, mits hij instaat voor de eventuele schade.[/quote]
Is dit gebruiksrecht dan meer aan te raden, vanuit een juridisch standpunt? Of kan er daar ook verzet tegen zijn indien niet 100% gestemd en notarieel beschreven?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#15 , 18 jun 2012 12:42

Er kan wel een gebruiksrecht gegeven worden, al dan niet gratis, gekoppeld een aan privatief kavel, van het plaatsen van één of meerder zonnepanelen, mits hij instaat voor de eventuele schade.
1. Is dit gebruiksrecht dan meer aan te raden, vanuit een juridisch standpunt?
2. Of kan er daar ook verzet tegen zijn indien niet 100% gestemd en notarieel beschreven?
1. ja
2. ja

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”