Gemaakte kosten door VME bij verkoop

Timme82
Topic Starter
Berichten: 14

Gemaakte kosten door VME bij verkoop

#1 , 19 mei 2011 13:10

Stel volgende situatie:

VME neemt advocaat onder de arm om bouwheer aan te klagen voor gebreken op 01/10/10. Nieuwe koper tekent compromis op 01/12/10.
Op 01/02/11 trekt nieuwe koper in appartement. op 30/12/10 factureert advocaat zijn ereloon.

gevolg: nieuwe koper krijgt advocatenkosten met de afrekening van afgelopen boekjaar op zijn boterham terwijl hij met dit rechtsgeding nooit iets te maken heeft gehad. Verder vraag ik mij af ofdat er geen wet is die zegt dat kosten moeten toegewezen worden op het moment dat ze gemaakt worden, in plaats van op het moment dat de factuur effectief komt. (zgn: accrual accounting)

hebben wij hiertegen een verweer?

alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 19 mei 2011 18:12

20 appartementen of minder?

Timme82
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 19 mei 2011 19:19

inderdaad een VME van minder dan 20 appartementen...

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 19 mei 2011 19:41

Nieuwe eigenaar moet de werkingskosten voor het eerste jaar waarin hij eigenaar is geworden slechts pro rata van de maanden waar hij eigenaar was betalen. De rest is voor de vorige eigenaar.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 19 mei 2011 21:00

...
Verder vraag ik mij af ofdat er geen wet is die zegt dat kosten moeten toegewezen worden op het moment dat ze gemaakt worden, in plaats van op het moment dat de factuur effectief komt. (zgn: accrual accounting).
Art. 577-8 §4 17°
... . Elke mede-eigendom die met uitzondering van de kelders, de garages en de
parkeerplaatsen minder dan twintig kavels omvat, mag een vereenvoudigde boekhouding voeren
die ten minste een weerspiegeling is van de ontvangsten en uitgaven, van de toestand van de
kasmiddelen, alsook van de mutaties van beschikbare middelen in contant geld of op de
rekeningen, van het bedrag van het werkkapitaal en het reservekapitaal bedoeld in artikel 577-11,
§ 5, tweede en derde lid, van de schuldvorderingen en de schulden van de mede-eigenaars;
Hieruit volgt dat een kasboekhouding wettelijk verplicht is voor een VME van minder dan 20 Appt., en een vastleggingboekhouding vanaf 20. Accrual accounting is wel iets anders.

Meer zodra het KB gepubliceerd is. Ik ben persoonlijk benieuwd wat in dat KB zal staan. Het is in elk geval determinerend voor het slagen of mislukken van de wet van 2010.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”