prive-domein gebonden aan app.wetgeving

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

prive-domein gebonden aan app.wetgeving

#1 , 17 mei 2011 15:10

Goede middag,
ik heb een voor mij moeilijke vraag nl:
een firma(verkavelaar) is nog steeds beheerder van een 200 kavels (prive wijk), maar gebonden aan de appartementswetgeving. De firma wil er mee stoppen. Om de mensen niet in de kou te zetten wil ze het propertjes doen. Wat moet zij doen om een VME te maken ?, wat om de basisakte en het regl van mede-eigendom aan te passen (is de basisakte alleen voldoende of het reglment van ME?) en wat moet zij doen om bestaande contracten over te geven (zoals electrabel) ? Wie stelt de syndicus aan ? of doet de beheerder dit zelf?
Graag jullie raad/tips aub
dank en groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 17 mei 2011 15:53

Vermoedelijk zijn de bepalingen van Art. 577-3 tot 577-12 BW van toepassing en dient enkel een eerste algemene vergadering samengeroepen.

Is u in het bezit van de basisakte?
Vermeld uw koopakte het bestaan van de basisakte?
Zijn één of meerdere private kavels al (voorlopig) opgeleverd?

Vraag advies aan een advocaat (alleen of samen met andere lotgenoten).

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#3 , 17 mei 2011 16:00

Luc bedankt,
1-ja
2-ja
3-alles is opgeleverd
groetjes

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 17 mei 2011 16:50

Werd al een AV gehouden?
Is een syndicus aangesteld via de basisakte?

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#5 , 17 mei 2011 17:25

Luc,
er werd nogh nooit een AV gehouden en behalve de huidige berheerder is er nooit een syndicus aangesteld
MAAR de huidige beheerder wil alles netjes op punt stellen en daarom de vragen van wat, wanneer en wie ??
al bedankt
Swatje

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 18 mei 2011 18:40

In princiep dient dringend een eerste AV samengeroepen, maar het lijkit me noodzakelijk dat eerst een advies wordt gevraagd aan een advocaat (alleen of samen met andere lotgenoten), op basis van de bestaande documenten, akten en briefwisseling.

Het lijkt me dat de beheerder de facto de syndicus is. Als hij aangeduid is in de basisakte, kan hij de eerste AV samenroepen, waar hij ambtshalve zijn ontslag moet aanbieden. Hij kan herkozen worden, maar de ervaring leert dat men best een syndicus aanduidt die geen banden heeft met de bouwpromotor.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”