hond - buren - overlast?

Fore
Berichten: 1298

Re: hond - buren - overlast?

#16 , 16 mei 2011 15:23

JA HOOR - DIT IS REGLEMENTAIR VOLGENS DE GEMEENTELIJKE VOORSCHRIFTEN EN DE VERKAVELINGSVOORSCHRIFTEN
"Another rule is to avoid typing in all caps or grossly enlarging script for emphasis, which is considered to be the equivalent of shouting or yelling"
http://en.wikipedia.org/wiki/Netiquette" onclick="window.open(this.href);return false;

Bol je moet het niet persoonlijk nemen. De gebruikers van het forum stellen zoveel mogelijk vragen, omdat de meesten gewoon niet genoeg of onvolledige info in hun eerste post. Door het beantwoorden van deze vragen kunnen de gebruikers van dit forum dan ook een beter beeld schetsen van het geheel en zo hun advies er beter op afstemmen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#17 , 16 mei 2011 15:48

Was louter een vraag om te zien of er hier geen addertje onder het gras zit,
maar blijkbaar hebt u zich reeds voldoende geïnformeerd en staat er zelfs geen gras ;-)
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Berichten: 38596

#18 , 16 mei 2011 17:32

Het is uw afscheiding als die reglementair is mag die op de scheiding staan. Als de buur zich niet inkoopt dus de helft betaald van de afsluiting MOET hij eraf blijven.
Hij mag wel een eigen afscheiding aanbrengen aan zijn kant ...gelet deze niet op de perceelgrens kan staan moet hij er 50 cm afblijven of een overeenkomst met u maken.
En zijn klimop moet dus ook van de omheining blijven.
PS staat er niet in dat de omheining ondoorzichtig moet zijn???

Reclame

bol
Topic Starter
Berichten: 16

#19 , 16 mei 2011 17:57

1) Er staat dus inderdaad geen gras in en rond het hondenhok / ren / tuinhuis / carport.

2) Ik weet dat als de buur een 'levende omheining' zet, dus een haag dat hij 50cm van de scheiding moet blijven, maar ik vraag me af, wanneer buur platen zou zetten op hoeveel cm deze dan moeten komen. Ik meen dat hij dit direct naast onze omheining mag plaatsen (wat voor mij geen probleem is hoor).

Ik wou het gewoon zeker weten....

kWeet dat de omheining niet moet doorzichtig zijn of zo....

Franciscus
Berichten: 38596

#20 , 16 mei 2011 18:00

Bij mijn weten is dat voor ELKE afsluiting

bol
Topic Starter
Berichten: 16

#21 , 16 mei 2011 18:31

Een niet-gemene dode afsluiting (muur, draad,
houten wand,…) mag u tot tegen de perceelsgrens
zetten. Voor een houten wand of muur
hebt u het akkoord nodig van uw buurman.

Deze tekst vond ik in het burgerlijk wetboek......

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 17 mei 2011 09:11

Ja, zeg, en dan verwonderd zijn dat er burenruzies ontstaan. Had je je buur zijn doek gewoon laten hangen, dan was er waarschijnlijk nu niets aan de hand. Maar als jij echt ieder regeltje in de wet / politiereglement gerespecteerd wil zien, wees dan ook niet verwonderd dat je buurman overlast / geurhinder / weet ik veel wat zal aandragen. Voor je het weet escaleert de boel.

Je vraagt verdraagzaamheid van je buur, maar dat je buur een doek aan "jouw" omheining hangt, dat verdraag je dan zelf weer niet...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Veebee
Berichten: 565

#23 , 17 mei 2011 09:30

Bol, waarom wou je die doek weg? Een beetje absurd dat zij nu een draad vlak tegen die van jou moeten zetten, om een doek aan op te hangen, niet? Voor jou komt dit toch op hetzelfde neer: je hebt zicht op een doek. Een beetj verdraagzaamheid langs twee kanten had de boel kunnen bedaren. Had jij die doek laten hangen, had het volgens mij tegen nu wel bekoeld geweest...
Als ze dan toch zo belachelijk reageren, dan zou ik ook geen duimbreed toestaan, Is de draad van TS dus waarom de chagrijnige buur er een lelijke lap laten tegenhangen? Dat ze dan zelf op hun stuk maar een scherm plaatsen lijkt mij.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 17 mei 2011 09:43

Als ze dan toch zo belachelijk reageren, dan zou ik ook geen duimbreed toestaan, Is de draad van TS dus waarom de chagrijnige buur er een lelijke lap laten tegenhangen? Dat ze dan zelf op hun stuk maar een scherm plaatsen lijkt mij.
We horen hier (zoals meestal) maar één kant van het verhaal. Dikwijls zijn dit soort verhalen ook "gekleurd" door diegene die ze vertelt.

Mijn punt was: als je beiden "geen duimbreed toegeeft", werk je burenruzies gewoon in de hand. En in dat geval hebben beide buren evenveel schuld aan de verzuurde situatie die aldus ontstaat. Een beetje te vergelijken met onze regeringsvorming ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Marijkealleen
Berichten: 180

#25 , 17 mei 2011 10:11

Ik denk dat je best even een 'Duveltje' of 'Leffe' meeneemt naar de buur, en even met de witte vlag zwaait om hier samen uit te komen. Iemand moet het initiatief nemen, en beiden gaan er zich nadien beter bij voelen. Als je buur geen beroepsruziemaker is heb je kans om hieruit te geraken. Hij ergert zich duidelijk, jij ook. Als er een oplossing bestaat waar beiden mee kunnen leven lijkt mij een ultieme babbel geen loze poging om eruit te geraken. Je buur heeft ongetwijfeld al nagedacht over waar hij wél kan mee leven, is dit enigszins verenigbaar met de hoeveelheid water die jij bij je wijn wil doen, dan komen jullie er wel uit. Zoniet creëren jullie beiden een onhoudbare situatie voor beide gezinnen, met spanningen alom. De aanval is niet altijd de beste verdediging. Onthoud dat de sterkste persoon diegene is die het eerst zijn 'beschermingsschild' laat vallen. Ik hoop dat het je lukt.

bol
Topic Starter
Berichten: 16

#26 , 17 mei 2011 10:21

Ik had ergens tussenin alle berichtjes een bericht getypt maar dus niet 'bevestigt' en dus werd mn berichtje niet geregistreerd (mijn fout), met nochthans belangrijke info!
Een 4 tal jaar terug zijn wij begonnen met de tuinarchitect onze tuin aan te leggen. Wij hadden graag dat onze aannemer zou rieten maten of dergelijk zou plaatsen tegen onze degelijke omheining van 2 meter. Na info bleek dat voor het ophangen van matten en doen en ander windtegenhoudend materiaal, onze omheining niet bestendigd was. De huidige draaad zou moeten verwijderd worden en vervangen worden door 'tennisdraad'. Aangezien wij toch een 1200m2 tuin hebben én dus een groot windbereik dit in de 'doeken' kan slaan moesten ook extra verstevigende diagonaal buizen geplaatst worden. Tevens moest de ganse omheining voorzien worden van bovenbuizen. Eigenlijk was de huidige omheining met buizen van een kleine diameter. Deze kost aan onze omheining woeg niet op tegen het hebben van 'doeken, matten, ...)
Daarom heeft onze tuinaanlegger taxus - buxus geplaatst als haag langs onze omheining. Zoals reeds eerder gemeld het enige stuk waar heen levende haag kan gezet worden van langs onze kant, het stukje waar onze hond onder de carport zit met zijn kot, aangezien alles daar gevloerd is met blauwsteen. Het betreft amper 15meter, maar toch helaas.
Ook een doek of andere kunnen wij ook niet aan de omheining hangen om dan het risico te nemen dat doek met omheining losgerukt wordt door slapte of wind of...
Het is niet dat wij niets willen toegeven of zo, weet dat mijn man zelfstandig is in de bouw en dus heel wat materiaal heeft én .... dat de betreffende buur altijd ons materiaal, als remorques en ander stukmateriaal tot op heden heeft mogen gebruiken. Zomaar... Het moet allemaal voor niets gebeuren vd buren.... Niet alleen bij ons maar ook bij andere buren... Zolang ze gratis van alles en nog wat kunnen bekomen van ons én van andere buren is het ok. Nu wilt buur nog dat wij iets zouden doen...om hem te financieren, maar de omheining aan zijn kant is door ons betaald. Ik meen van onze kant dat wij niet veel meer kunnen doen. Het is niet zoals ik gelezen heb in enkele van bovenstaande berichten dat wij van kwade wil zijn. Maar soms is het genoeg, uitgemolken is uitgemolken..... Sommigen weten goed bij wie ze kunnen profiteren en bij wie niet.
Je hebt mensen met scrupules maar heel zeker ook zonder scrupules...

bol
Topic Starter
Berichten: 16

#27 , 17 mei 2011 10:25

Nog eens: de buur mag op zijn grond, langs onze draad zetten wat hij wil, bomen, struiken, haag,.... maakt niet uit.. Hij zet van hij wil, hij legt zijn tuin aan zoals hij wil, maar hij betaalt voor eens zijn eigen rekening en zal moeten uiteindelijk moeten inzien dat profiteren van alle kanten, buren niet zal blijven duren......

Marijkealleen
Berichten: 180

#28 , 17 mei 2011 10:30

Dit lijkt me dan inderdaad een redelijk verzuurde relatie..

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#29 , 17 mei 2011 10:31

Waarom geen combinatie van de 2 soorten afsluiting. Planten en struiken in de zone naast het hondenhok, en een plaatselijke verstevinging van de afsluiting in het hondenhok, zodat deze wel een doek kan dragen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#30 , 17 mei 2011 10:32

Dus met andere woorden: je bent niet bereid om met je buur te gaan praten. Dan kunnen we deze draad afsluiten, denk ik. In principe hoef je dus zelf niets te doen als je hond inderdaad geen enkele hinder veroorzaakt, zoals je hier zegt. Weet wel dat de term "hinder" interpreteerbaar is. Als je buur meent dat hij wel (geur-)hinder ondervind, hier mee verder gaat, en een rechter hem hierin volgt, dat je wel met een probleem zit. Daarom dat hier wordt aangeraden om er zelf met je buur uit te komen. Meer raad kan er niet gegeven worden, zou ik zo denken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”