hond - buren - overlast?

bol
Topic Starter
Berichten: 16

hond - buren - overlast?

#1 , 16 mei 2011 12:36

Beste, op het einde van onze tuin zit onze hond. Daar staat in de hoek van onze tuin een honderen. Die honderen staat voor 3/4 gedeeltelijk onder een carport. In het midden van de hondenren staat zijn overdekt kot. Uit gewoonte slaapt onze hond aan de voorkant van zijn kot. Achter zijn kot doet hij zijn behoefte. Onze tuin is omgeven door een omheiningsdraad van 2m hoog. Onze omheining staat op de scheidingsgrens, en deze draad vormt dus de enige barriere tussen ons en onze buren. Verder staat tussen ons perceel en hun perceel geen haag behalve onze draad van 2m hoog. Dus vrije inkijk van beide kanten, maar voor ons geen probleem. De buren vinden het vervelend die hond te zien. Niettegenstaande wij dagelijks de uitwerpselen weggenemen doen de buren lastig over onze hond. Het beestje is 11 jaar en heeft zelfs geen geluidsoverlast meer.
Aangezien hij langs de achtenkant, de open zonnekant van zijn kot zijn boodschap doet drogen de uitwerpselen zelf nog op tot kartonnen rolletjes, waarbij dus helemaal geen sprake is van enige geur. Wat kan of moet ik ondernemen zodat wij toch wettelijk in orde zijn? Zijn er bepalingen of regelgevingen omtrent het stationeren van een honderen tegen eigen scheidingsdraad? Met dank - groeten natalie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 mei 2011 13:26

Is het nu al vervelend om een hond te zien... en dan dacht ik dat ik al aan het "neuten" was over 8 vroeg & laat blaffende duitse schepers van de buren;).

Ik vermoed dat er gemeentelijke voorschriften zouden kunnen zijn. Al de gemeente eens gecontacteerd?

Franciscus
Berichten: 38607

#3 , 16 mei 2011 13:27

Buren kunnen een scherm plaatsen .... indien uw uitleg correct is zegt niets dat u iets moet doen

Reclame

bol
Topic Starter
Berichten: 16

#4 , 16 mei 2011 13:42

Tot op heden heb ik nog geen instanties gecontacteerd. Ik zal inderdaad eens informeren bij de gemeente. De buren hadden vorig jaar, net toen wij op vakantie waren, een doek gespand aan onze 2m hoge omheining daar waar onze hond zit. Wij wonen daar reeds van in 1998, zijn nog maar net 4 jaar meen ik. Aangezien het onze omheining is heb ik me toen reeds moeten informeren bij de gemeente of zij dit wel mochten doen. Bleek dat de buren inderdaad niets mogen hangen of bevestigen aan onze omheining. Buur had dan beloofd (al brullend) de doek weg te nemen. Deze heeft zeker nog 2 maand blijven hangen. Dan hebben wij hem zelf voorzichtig afgedaan en teruggebracht. Onze buren zouden toen zelf een omheining of draag ofzo zetten, maar een jaar later is buur zijn gras aan het herzaaien en nog steeds geen omheiding of dergelijke. Hij roept zelfs vanuit zijn tuin naar onze hond: "gij vuile hond, gij vuile 'skijter'. Tis echt uitdagend gedrag. Nu vragen ze ons om zijn 'kot' waarin hij slaapt te verzetten met de rug tot tegen onze omheining, zodat onze hond niet meer zou kunnen '...' achter zijn kot, maar dan vooraan aan entree van zijn kot. Goh nen mens zou er moedeloos van worden van al die heisa.... Dat ze van mij daar vlug een haag of boom of struik of platen of eigen omheining met doek zetten, mij maakt het niet uit.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mei 2011 13:52

Bol, waarom wou je die doek weg? Een beetje absurd dat zij nu een draad vlak tegen die van jou moeten zetten, om een doek aan op te hangen, niet? Voor jou komt dit toch op hetzelfde neer: je hebt zicht op een doek. Een beetj verdraagzaamheid langs twee kanten had de boel kunnen bedaren. Had jij die doek laten hangen, had het volgens mij tegen nu wel bekoeld geweest...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 16 mei 2011 13:56

Dat ze van mij daar vlug een haag of boom of struik of platen of eigen omheining met doek zetten, mij maakt het niet uit.
Dat is het antwoord dat u aan de buur dient te geven... Beleefd en correct verwoord natuurlijk. Verwijs hem dan eveneens onmiddellijk naar de gemeentelijke reglementen aangaande aanplantingen en de reglementaire afstanden. Op een beleefde en correcte manier natuurlijk... :D

lucgescheiden
Berichten: 2810

#7 , 16 mei 2011 14:08

Enkele scheuten klimop tegen de draad, en binnen enkele maanden zie je elkaars kop niet meer, gedaan met die kindertuin...
Handige documenten voor Personenrecht

bol
Topic Starter
Berichten: 16

#8 , 16 mei 2011 14:13

Beste 'lucgescheiden", Beplanting van langs onze kant is niet mogelijk omdat onze 'hondenhok' en de daarbijhorende carport en tuinhuis omlegd zijn met blauwstenen klinkers.....

bol
Topic Starter
Berichten: 16

#9 , 16 mei 2011 14:21

Beste Vandenbos,

Dank voor het antwoord. Ik zal me inderdaad deze week eens informeren bij de gemeente zodat een juist en correct antwoord kan gegeven worden. Al zouden wij het eigenlijk willen laten rusten en hen niet tewoord staan. Aangezien hij nu bezig is met de tuinheraanleg lijkt het er niet op dat hij een draad of struiken of bomen zal zetten. Hij weet ook wat hij al of niet mag, en zou het liefst eigenlijk mijn buur met rust laten. Indien ik weet dat ik met alle reglementering in orde ben, hoef ik eigenlijk niets te ondernemen... Tis al genoeg dat deze situatie me stress bezorgt. kwil buur nog 'niet direct' overladen met reglementeringen... sebiet vergiftigt hij onze hond... Buur lijkt al genoeg gefrustreerd. Wat wel superfrustrerend is, is dat hij zijn mening zo 'pertoeval' luid roept vanuit zijn tuin. Zelfs mijn 2 zoontjes intimedeerd hij wanneer deze in het hondehok gaan...

lucgescheiden
Berichten: 2810

#10 , 16 mei 2011 14:45

Beste 'lucgescheiden", Beplanting van langs onze kant is niet mogelijk omdat onze 'hondenhok' en de daarbijhorende carport en tuinhuis omlegd zijn met blauwstenen klinkers.....
En deze klinkers lopen onder de afsluiting door?
Handige documenten voor Personenrecht

bol
Topic Starter
Berichten: 16

#11 , 16 mei 2011 14:47

Neen hoor. Onze afsluiting staat op de scheidingsgrens. Alles is gevloerd tot tegen betonnen onderplaat

lucgescheiden
Berichten: 2810

#12 , 16 mei 2011 14:54

Geen gemeentelijke verordering dat u met een carpool bepaalde afstand moest houden tot deze scheidingsgrens?
Handige documenten voor Personenrecht

bol
Topic Starter
Berichten: 16

#13 , 16 mei 2011 14:58

carport staat helemaal reglementair. Hij staat op 2meter van scheidingsgrens en de verkavelingsvoorschriften zeggen op 1 meter. Dus is zeker geen probleem hoor.

De hondenren staat onder carport en loopt verder uit dan carport. Honderen staat in een hoek van onze tuin. Honderen is deels overdekt door de carport en deels niet.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 16 mei 2011 15:10

Maar mag die honderen wel tot tegen de afsluitingsdraad komen?

bol
Topic Starter
Berichten: 16

#15 , 16 mei 2011 15:16

JA HOOR - DIT IS REGLEMENTAIR VOLGENS DE GEMEENTELIJKE VOORSCHRIFTEN EN DE VERKAVELINGSVOORSCHRIFTEN

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”