Aantal leden raad van mede-eigendom

Sophia
Topic Starter
Berichten: 54

Aantal leden raad van mede-eigendom

#1 , 14 mei 2011 17:00

Beste,

Met deze heb ik een vraag betreffende het aantal leden in een raad van mede-eigendom. Voor alle duidelijkheid, de statuten werden nog niet aangepast. In de basisakte staat dat raad van beheer bestaat uit 3 leden.

Op de laatste algemene vergadering waren er 4 kandidaten. Bij de stemming werd er maar 1 iemand verkozen met een meerderheid. Kan de raad van mede-eigendom bestaan uit maar 1 iemand of moet hier sowieso de basisakte worden gevolgd?

Hoe moet hier te werk worden gegaan? Moet er dan een 2de verkiezing komen?

Vriendelijke groeten,

Sophia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sophia
Topic Starter
Berichten: 54

#2 , 14 mei 2011 17:17

In de wetgeving art. 577 8-2 staat er ....mede-eigenaars.....dus ik veronderstel dat het aantal toch minimum 2 is.

observer-old
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#3 , 15 mei 2011 11:39

De basisakte is buiten spel gezet door de wet : een Raad van Mede-eigendom(RME) , voor mede-eigendommen >20 kavels, bestaat automatisch bij wet, zoals een Vereniging van Mede-eigendom (VME ) automatisch bestaat, het reglement van mede-eigendom moet nu wel voorzien hoe die RME zal werken : aantal leden, verkiezing, werking,...

De duur is beperkt voor telkens 1 jaar, en ook de opdracht is wettelijk beperkt, maar een Algemene Vergadering kan extra opdrachten geven...geen wettelijke opdrachten, eigen aan de syndicus zelf, noch taken voorbehouden aan een Algemene Vergadering.

Ik zou zeggen dat die eerste verkiezing niet geldig was aangezien er geen reglement van mede-eigendom bestaat die de inrichting van die raad stipuleert.

Zelf moet ik nog alle hens aan dek hebben, want ook in onze residentie zal men vermoedelijk ook proberen van de bestaande raden van Beheer enkel de naam te veranderen, met dezelfde bemanning aan boord...

Daarover moet de RME tweemaal per jaar rapporteren aan de mede-eigenaars

Reclame

LB1
Berichten: 35

#4 , 03 jun 2011 16:45

De basisakte is buiten spel gezet door de wet : een Raad van Mede-eigendom(RME) , voor mede-eigendommen >20 kavels, bestaat automatisch bij wet, zoals een Vereniging van Mede-eigendom (VME ) automatisch bestaat, het reglement van mede-eigendom moet nu wel voorzien hoe die RME zal werken : aantal leden, verkiezing, werking,...

De duur is beperkt voor telkens 1 jaar, en ook de opdracht is wettelijk beperkt, maar een Algemene Vergadering kan extra opdrachten geven...geen wettelijke opdrachten, eigen aan de syndicus zelf, noch taken voorbehouden aan een Algemene Vergadering.

Ik zou zeggen dat die eerste verkiezing niet geldig was aangezien er geen reglement van mede-eigendom bestaat die de inrichting van die raad stipuleert.

Zelf moet ik nog alle hens aan dek hebben, want ook in onze residentie zal men vermoedelijk ook proberen van de bestaande raden van Beheer enkel de naam te veranderen, met dezelfde bemanning aan boord...

Daarover moet de RME tweemaal per jaar rapporteren aan de mede-eigenaars
Als ik goed begrijp, is de toepassing van de nieuwe wet nog niet echt gemakkelijk. Ik vrees dus ook bij onze volgende AV, temeer daar wij een " probleem "-syndicus hebben.

Dus misschien eerst een AV waarop een nieuw reglement van mede-eigendom wordt besproken en gestemd om dan een ( volgende ) AV te beleggen om de gewone agenda te bespreken .

Kan iemand hier meer uitleg over geven ???

goeike
Berichten: 70

#5 , 07 jun 2011 20:01

Beste
Een RVME kan volgens mij niet bestaan uit 1 persoon , wat eventueel bij ziekte of dergelijke van deze persoon ? De nieuwe RVME zou volgens mij mogen bestaan uit 3 of 5 personen ( onpaar in geval van stemming over een bepaald onderwerp ), ook naargelang de kandidaturen , immers , de raad dient om de belangen van de mede-eigenaars te behartigen , ik zou niet weten welke algemene vergadering er iets zou tegen in kunnen brengen om een betere controle te kunnen uitoefenen op de werking van de vereniging en vooral de syndicus.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 07 jun 2011 20:26

Organiek dienen de statuten het aantal leden te bepalen, liefst onpaar (3, 5, 7, ...)

Jaarlijks dient men het aantal vakante mandaten op te vullen.

Zo voor niet minstens 50% +1 van de organieke voorziene plaatsen ME verkozen zijn, dient een BAV samengeroepen, en dat tot minsten dat aantal bereikt is.

Indien op een vergadering van de RvME niet minstens 50%+1 van het aantal voorziene functies niet aanwezig is kan niet geldig worden vergaderd.

Dus:
- organiek aantal: 3 , 5 , 7
- quorum RvME: 2, 3, 4

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”