Mag buurman komen meten op mijn grond?

xfredericox
Topic Starter
Berichten: 3

Mag buurman komen meten op mijn grond?

#1 , 13 mei 2011 09:20

Ik ben net een verbouwing gestart.

Zoals in elke straat is er bij ons ook zo'n gefrustreerde oude mens die niets beter weet dan zijn tijd te spenderen met het koeioneren van iedereen die iets doet wat hem niet aanstaat.
Ik probeer alles officieel te doen, maar dan nog worden de dreigementen er niet beter op.
Nu, om een lang verhaal kort te maken, is mijn vraag:

Heeft die man eigenlijk het recht om zonder mijn toestemming mijn grond te betreden om metingen enz. uit te voeren? Hij is blijkbaar zeer goed op de hoogte van alles, wat mij sterk doet vermoeden dat hij na elke dag als de aannemer weg is met zijn meter alles gaat opmeten om te zien of hij geen inbreuk kan vaststellen, en zo de bouw stil te laten leggen.

Mijn vraag is of hij dit zomaar mag (los van het principe is de werf voorlopig ook gevaarlijk om rond te lopen)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore
Berichten: 1298

#2 , 13 mei 2011 09:46

Hij betreed aan uw werf om metingen uit te voeren aan de bouw?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

xfredericox
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 13 mei 2011 10:03

klopt

Reclame

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 13 mei 2011 12:40

Is huisvredebreuk. Daarbij is de toegang tot een werf voor onbevoegden verboden. Draagt hij hierbij een helm en veiligheidsschoenen?

Franciscus
Berichten: 38607

#5 , 13 mei 2011 12:55

Huisvredebreuk, als onbevoegde op de werf komen( er staat een afsluiting en die is dicht... dan kan nog braak, inklimming, vernieling indien er een afsluiting mag een koordje zijn dat wordt verwijderd of doorgeknipt) , onbevoegd verzamelen van gegevens ( illegaal verkregen), toebrengen van schade, verplaatst hij iets ? dan zou ik zeggen poging diefstal...

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 13 mei 2011 14:15

Speek er de wijkagent eens op aan. Die kan misschien eens gaan praten met die betweter, en hem uit uw gebouw houden.

xfredericox
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 13 mei 2011 14:51

Ik heb hem nog niet op heterdaad kunnen betrappen natuurlijk, maar dat hij een helm en veiligheidsschoenen zou dragen, zou mij toch ten zeerste verwonderen.

Politie is eergisteren reeds langsgeweest omdat hij een onderaannemer had staan afdreigen. Zij zijn na 10 minuten gefrustreerd vertrokken omdat er toch niet mee te praten viel. Op zich kan dat uiteindelijk wel in mijn voordeel spelen moest het erop aan komen, maar persoonlijk hoop ik natuurlijk dat het zover niet komt. Voorts weet ik nog niet of dit hem wat afgeschrikt heeft, of hem nog kwader heeft gemaakt. ik vrees het laatste.

Hij is wel zeer op de hoogte van ZIJN rechten (heeft blijkbaar in de sector gewerkt), maar heb hem al meermaals op een bluf of leugen betrapt, dus daarmee dat ik mij wat wil verdiepen in mijn rechten, zodat ik wat sterker in mijn schoenen sta tijdens een discussie.

Lightning

#8 , 13 mei 2011 15:00

Hij moet met zijn handen overal afblijven.
ZIJN rechten m.b.t. uw werf zijn dat hij mag toekijken vanachter de draad.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 13 mei 2011 15:03

Vraag eens aan uw aannemer van die werfborden met de vermelding "Verboden de werf te betreden" en plaats er zo een aantal op zijn toegangsweg. ( 5 of 6 minstens). Als hij het dan nog niet snapt.

bartvdv
Berichten: 1911

#10 , 13 mei 2011 15:48

Als de man een van de directe buren is, dan heeft hij tijdens de bouwaanvraag een aangetekende brief gekregen om hem op de hoogte te brengen van de bouwplannen, de kans gekregen om bezwaren te uiten en zelfs de bouwplannen in te kijken. Blijkbaar heeft hij daar toen geen gebruik van gemaakt. Korte metten mee maken.

Franciscus
Berichten: 38607

#11 , 13 mei 2011 19:11

Overlast ..... mogelijk reden genoeg om betrokkene enkele uren binnen te pakken als bestuurlijke aanhouding.
Als hij op de werf wordt aangetroffen kunnen ze hem arresteren want dan is het strafrechtelijk vervolgbaar.
Politie zal van die tussenkomst minstens een melding hebben gemaakt ... mogelijk is het een veelbeller/klager (woord van comité P)en heeft politie al een dossier.
Afspraak maken met de wijkcommissaris die kan dan de juiste medewerkers op pad sturen en de interventiedienst in kennis stellen hoe op te treden.
Ook doen wat Mava en bart hebben gezegd

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”