haag en draad op scheiding

Fons1
Topic Starter
Berichten: 3

haag en draad op scheiding

#1 , 12 mei 2011 21:14

Een vijftal jaar geleden hebben we samen met de geburen een draad met klimop op de scheiding gezet. Later hebben de buren een hond gekocht en deze staat nu ons regelmatig "uit te blaffen" als wij thuiskomen of vertrekken. Als je kinderen hebt van 3 a 4 jaar is dit nogal intimiderend. Nu vroeg ik mij af of dat het mogelijk is om op eigen initiatief deze draad weg te doen en te vervangen door een massieve afsluiting van bvb houten of betonnen panelen. Of desnoods een muur. Dit natuurlijk ook op de scheiding. Eventueel ook door ieder de helft te betalen. Op eenvoudige vraag willen ze niet meewerken. Dus het zal zonder hun toestemming moeten.
2 e vraag:
Op het einde van onze stukken grond ligt nog een stuk "groene zone". Daar mocht niet op gebouwd worden. Ik heb daar vroeger een coniferen haag geplant op 50 cm van de scheiding. Nadat vorig jaar de perikelen met de hond al begonnen waren, hebben ze zonder iets te vragen of te zeggen daar ook een draadafsluiting gezet op de scheiding. Voorlopig zonder klimop. Hierdoor kan ik mijn haag zeer moeilijk snoeien. Omdat dit geen bouwgrond meer is, en omdat het laatste stuk hiervan zeker meer dan 30 meter van onze huizen vandaan staat, hebben ze hier zeker een bouwvergunning voor nodig. Normaal moeten ze deze draad ook achter de scheiding zetten dacht ik. Als hij al achter de scheiding zou staan zou ik makkelijker mijn haag kunnen snoeien, en zou ik er mij nu niet echt druk in maken of hij er al dan niet met vergunning staat. Zou ik nu ook juridisch aansprakelijk zijn als blijkt dat de draad op mijn grond staat?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding