erfdienstbaarheid recht van doorgang

Koen VR
Topic Starter
Berichten: 30

erfdienstbaarheid recht van doorgang

#1 , 18 dec 2006 13:14

Ik ben in het bezit van een perceel bouwgrond tussen twee rijhuizen waarop een erfdienstbaarheid recht van doorgang rust om de eigenaar van een achterliggende garage door te laten. Momenteel is die doorgang 10m breed en onbebouwd.

Nu ben ik van plan om een woning te bouwen op dit perceel waarbij ik een doorgang voorzie, afgesloten met een poort of rolluik waardoor de doorgang steeds behouden blijft. (boven de doorgang wil ik dus ook bouwen)

Er staat echter nergens beschreven waarmee er doorgang verleent moet worden... Gezien er achteraan slechts ??n garage staat, veronderstel ik dat ik slecht toelating moet verlenen voor een wagen die ook in de garage zou passen en ik dus geen doorgang zou moeten verlenen voor bijvoorbeeld een mobilhome of vrachtwagen.

Ik ben dus van plan om als doorgang dezelfde afmetingen als de garage te voorzien...

Is dit een juiste redenering of ben ik verkeerd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Berichten: 730

#2 , 18 dec 2006 13:31

als ik het goed voorheb hebben je buren recht van doorgang en is die doorgang onbebouwd dus onbeperkt in de hoogte en 10 meter breed.

je hebt denk ik hun goedkeuring nodig om de doorgang te verkleinen

als ik jou was stelde ik hen aangetekend van de exacte plannen op de hoogte en zette ik er iets bij in de zin van - indien enig bezwaar gelieve dit binnen de acht dagen te laten weten. stel hun gerust dat het geen probleem zal zijn hun garage te bereiken

komt er geen reactie dan kan je dat als een akkoord beschouwen

dieke
Berichten: 1299

#3 , 18 dec 2006 15:34


komt er geen reactie dan kan je dat als een akkoord beschouwen
Daarmee zou ik toch maar iets voorzichtiger zijn. Geen idee hoe de wetgeving hieromtrent precies in elkaar zit, maar ik vermoed dat een stilzwijgen hen niet het recht zal ontnemen achteraf de wet toe te laten passen indien zij het anders zien.

Niet beginnen bouwen dus, zolang je niet alles mooi netjes, wettelijk, op papier hebt staan. Dit lijkt me dus werk voor de notaris/advocaat/architect.

Reclame

Koen VR
Topic Starter
Berichten: 30

#4 , 18 dec 2006 18:24

Volgens de architect moeten zij geen goedkeuring geven hiervoor.
Ik moet enkel zorgen dat de erfdienstbaarheid gerespecteerd wordt.
Indien de buren hier niet mee akkoord gaan, moeten zij een bezwaarschrift indien tegen de bouwaanvraag.

Ik wil natuurlijk de miserie naderhand besparen en dit nu oplossen.

dieke
Berichten: 1299

#5 , 18 dec 2006 18:42

De erfdienstbaarheid respecteren moet je natuurlijk altijd. Ik vind het nogal makkelijk praten van je architect. Want wat houdt die erfdienstbaarheid precies in he?

Wat als je buren ineens zouden besluiten een mobilhome te kopen? Ik kan me inbeelden dat zij die optie op zijn minst zouden willen openhouden. Is het niet voor henzelf, dan wel voor de eventuele latere kopers van hun huis. Een bebouwing die geen doorgang toelaat van iets dat hoger is dan een normale personenwagen, zal sowieso een minderwaarde betekenen voor hun eigendom.

Maw (vandaar dat ik vind dat je architect zich er nogal gemakkelijk vanaf maakt): wat betekent nu precies "recht van doorgang"? Als leek denk ik dat je buren een sterke case zullen hebben als zij argumenteren dat je met allerlei soorten vervoermiddelen door moet kunnen. Een mobilhome lijkt me niet meteen zo iets abnormaals.

Je doet er goed aan dit nu te proberen op te lossen ipv je architect te volgen en maar gewoon te bouwen en te hopen dat zij inderdaad geen goedkeuring moeten geven. Lijkt me geen goede basis voor een goede relatie met je buren als je maar gewoon de bouwaanvraag zou binnensteken, hopende dat zij niet naar de gemeente zullen lopen om deze in te kijken.

Koen VR
Topic Starter
Berichten: 30

#6 , 18 dec 2006 21:06

Heb mijn licht eens opgestoken...

Deze erfdienstbaarheid zou inhouden dat ik enkel doorgang moet verlenen naar de garagebox. (volgens de basisakte). Mijn buurman mag dit niet misbruiken en dus niet aanwenden om een mobilhome te stallen bvb naast zijn garage.

De garagebox is het enigste eigendom van mijn buurman die zich op het terrein bevind. De rest van het terrein is volledig in mijn bezit.

De garagebox staat gedeeltelijk op grond van de NMBS (zonevreemd). Deze garage mag slechts onderhouden worden of afgebroken. Verbouwingen zijn niet toegestaan.

Indien de garage het qua afmetingen niet toelaat om een mobilhome te stallen, moet er dus ook geen doorgang voorzien worden voor bvb een mobilhome.

Als hij nooit de garage zal mogen verbouwen, moet ik toch ook niet toestaan dat hij met voertuigen groter dan zijn garage toegang wil hebben?

sperwer
Berichten: 1155

#7 , 19 dec 2006 08:18

Je moet idd geen doorgang van 10 meter laten.

De wettelijke norm van een rijweg is 3 meter breedte en 4,50 meter hoogte.

In Belgi? zijn voertuigen breder dan 2.45 meter en hoger dan 4. meter en langer dan 18meter geleed zelfs niet toegelaten zonder vergunningen.
En daar het niet gaat over een doorgang voor vrachtvervoer moet je zelfs geen rekening houden met de lengte van voertuigen.

Je moet dus enkel een doorgang van 3 meter laten en jij mag zelfs bepalen langs waar en hoe deze over je erf loopt.

Het is de gebruiker die moet zorgen dat hij op zijn eigen terrein kan draaien met zijn voertuig.

Jij moet dus enkel een doorgang van 3meter breed en 4,5 meter hoog laten. van op de openbare weg tot aan de garage ingang, de rest is het probleem van de erfdienstbaarheidgebruiker.

Maak je de doorgang kleiner dan heb je idd een geschreven overeenkomst nodig, die dan steeds bij de papieren van de woning moeten blijven en mee moet doorgang naar volgende toekomstige eigenaars.

dieke
Berichten: 1299

#8 , 19 dec 2006 10:13

Thanks sperwer en aan de poster van deze topic: veel plezier nog met je bouw!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”