insijpeling door terras op plat dak

Euchrow
Topic Starter
Berichten: 10

insijpeling door terras op plat dak

#1 , 08 mei 2011 22:13

Hallo,

Ik heb vorig jaar een appartement gekocht in het Brusselse. Een typische rijwoning van de jaren 40-50 met 5 appartementen (Gelijkvloers, 3 x 1 verdieping + 1 triplex boven op verdieping 4+5 en de zolder). Er is een gewoon zadeldak over 2/3 van de diepte van her huis, en achteraan een plat dak over de resterende 1/3. Dat plat dak bevind zich dus boven de 4e verdieping

Het probleem is dat de eigenaar van de triplex een lekkage heeft in zijn keuken die zich achteraan bevind. Die lekkage komt door het insijpelen van water doorheen het plat dak dat boven die ruimte zit. Belangrijk om te weten is dat dat plat door hem of door de vorige eigenaar ingericht is als terras. Hij probeert die kosten nu op de gemeenschap te verhalen, omdat volgens hem het dak gemeenschappelijke eigendom is. Dat klopt uiteraard wel voor het zadeldak, maar met het plat dak ligt dat denk ik anders:

A/ als dat plat dak gemeenschappelijk is, heeft hij toch geen recht om er een terras van te maken ?
B/ als hij er dan toch een terras van gemaakt heeft, kan dat toch niet meer gemeenschappelijk zijn ? Daarenboven zou hij in dat geval het dak dan toch van de gemeenschap moeten overkopen ?
C/ de lekkage komt wellicht ook juist omdat hij er een terras van heeft gemaakt.
D/ hij wil het appartement verkopen, en het terras is dus een serieuze meerwaarde. Wat mijn punt staaft dat er hier iets niet klopt.

De kosten zouden rond de 8000 euro bedragen, dus de moeite om mezelf hierover te informeren.

Bedankt voor de antwoorden alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 08 mei 2011 22:53

Behalve indien de statuten van het gebouw er anders over beschikken behoort de structuur en de waterdichtheidslaag van de terrassen tot de gemene delen.
Bijgevolg heeft die mede-eigenaar op het eerste gezicht gelijk.
Maar:
Indien die mede-eigenaar het platte dak zonder de toestemming van de mede-eigenaars tot terras heeft omgebouwd ging hij natuurlijk wel in de fout

Dus:
A: hangt er van af of hij toestemming heeft gekregen
B: blijft normaal gezien gemeenschappelijk (behalve betegeling)
C: zou kunnen maar toch kost ten laste van gemeenschap
D: enkel al hij de bestemming van het dak zonder toelating van de AV van mede-eigenaars heeft gewijzigd
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 08 mei 2011 23:21

Je laat dan wel de oorzaak van het lek buiten beschouwing? Als kan worden aangetoond dat het lek veroorzaakt werd door de ombouw van het platte dak in een terras zal ongeacht of er nu toestemming voor werd gegeven of niet, de uitvoerder ervan aansprakelijk gesteld kunnen worden?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 08 mei 2011 23:39

Je laat dan wel de oorzaak van het lek buiten beschouwing? Als kan worden aangetoond dat het lek veroorzaakt werd door de ombouw van het platte dak in een terras zal ongeacht of er nu toestemming voor werd gegeven of niet, de uitvoerder ervan aansprakelijk gesteld kunnen worden?
Moeten kunnen bewijzen dat ombouw niet "volgens regels der kunst" was gebeurd. Ook hoeveel jaren geleden de ombouw werd gedaan zal een rol spelen (kan men spreken van normale slijtage of niet). Alsook mogelijke voorwaarden die destijds aan de toelating werden verbonden...
Ik had de indruk dat het gaat over een verbouwing van decennia geleden, zelfs mogelijkerwijze door een vroegere eigenaar....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Euchrow
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 09 mei 2011 10:40

Dus als ik het goed begrijp moet de mede-eigenaar de toelating gekregen hebben van de andere mede-eigenaars vòòr hij z'n terras verbouwde. Dit zou dan in een aangepaste basisakte moeten staan veronderstel ik ? Indien dit niet het geval is hebben we dus een poot om op te staan.

Het terras is nog niet zo oud, het zijn gewoon houten vlonders op steuntjes over de hele opp. van het dak.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 09 mei 2011 12:06

Het terras is nog niet zo oud, het zijn gewoon houten vlonders op steuntjes over de hele opp. van het dak.
Als de waterdichtingslaag op het platte dak oud is en nog uitgevoerd in klassieke roofing, heb je gegarandeerd problemen. Door de warme temperatuur van de laatste jaren zakken die steuntjes gewoon door de roofing en krijg je gegarandeerd lekken.
Tevens zijn de kosten voor afbraak en wederopbouw van zijn houten terras steeds voor rekening van de betreffende eigenaar, en niet voor de andere mede-eigenaars.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 09 mei 2011 12:31

. Dit zou dan in een aangepaste basisakte moeten staan veronderstel ik ? .
Niet noodzakelijk. Het zou ook gewoon in een verslag van een Algemene Vergadering kunnen staan.

Euchrow
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 09 mei 2011 14:25

Niet noodzakelijk. Het zou ook gewoon in een verslag van een Algemene Vergadering kunnen staan.
Maar dan is het aan hem om te bewijzen dat dat zo is ? En indien niet, dan zijn de kosten voor hem veronderstel ik.

Ik vind het al bij al toch maar een vreemd juridisch principe dat een - als goodwill - gegeven toestemming jaren later zo'n financiële gevolgen kan hebben . Als een gemeenschappelijk dak een meerwaarde krijgt waar slechts 1 eigenaar iets aan heeft, dan lijkt het mij ook logisch dat die eigenaar ook instaat voor het onderhoud hiervan. Ik woon hier nog niet lang, dus heb nog niet alle info.

In een vorige thread stond iets gelijkaardigs:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39&t=21285" onclick="window.open(this.href);return false;

Conclusie van Roharro: Het is een eigenaar verboden de gemeenschappelijke delen in te lijven bij zijn private kavel. Vooraleer een bouwaanvbraag te kunnen indienen zal hij die gemene delen moeten overkopen van de gemeenschap van eigenaars. En uiteraard moeten die eerst akkoord gaan.

Indien het plat dak in het verleden dus is overgekocht, vormt het ook geen deel meer van de gemeenschap concludeer ik hieruit.

Bijkomend probleem is dat die mede-eigenaar ook de voorzitter van de syndic is. Hij heeft ondertussen al voor een paar duizend euro herstellingen uitgevoerd, en alvast de rekening naar de anderen doorgestuurd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 09 mei 2011 16:30

Het hangt allemaal af van het feit of er toelating was gegeven voor dat terras en onder welke voorwaarden<;
Bij gebrek aan speciefieke voorziening geldt dat structuur en waterdichtheid van terras onder verantwoordelijkheid van de gemeenschap valt.
Recentelijk hebben we in een gebouw waar ik een appartement heb toelating gegeven n een mede-eigenaar om bloembakken op een plat dak, aangrenzend aan zijn terras te plaatsen, maar er is uitdrukkelijk voorzien dat hij instaat voor de mogelijke gevolgen, wat die ook mogen wezen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Euchrow
Topic Starter
Berichten: 10

#10 , 10 mei 2011 14:27

Ok opgelost, heb de basisakte te pakken gekregen, en daarin staat expliciet dat ALS het plat dak als terras ingericht wordt, de onderhoudskosten voor rekening van de eigenaar zijn. Gelukkig.

Nog 1 vraagje over mede-eigendom. Het lijkt me logisch dat daken en schoorstenen etc gemeenschappelijk zijn. Maar hoe zit het met gevels ? Is dat ieder zijn stuk gevel of is dat ook gemeenschappelijk?

thx

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 10 mei 2011 16:26

De volledige gevels zijn gemeenschappelijk, tenzij hierover iets anders vermeld staat in de basisakte.
Pas op voor uw dak. De basisakte spreek hier over "Onderhoudskosten" De dag dat de volledige dakbedekking moet vervangen worden ingevolge sleet, is het weer een gemeenschappelijke kost. En dan komt de kat de koord op: Wat is sleet, en wat werd veroorzaakt door de plaatsing van het terras.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”