Nabuurschap : erfdienstbaarheid

EMW
Topic Starter
Berichten: 190

Nabuurschap : erfdienstbaarheid

#1 , 08 mei 2011 13:11

Ik heb een stuk grond in eigendom dat voor elektriciteit en water afhankelijk is van de eigenaar van een ander stuk grond.
In mijn notariële akte staat duidelijk dat het andere stuk grind mij eeuwigdurend elektriciteit water waterverschuldigd is. Hetzelfde staat in zijn notariële akte.
Dit heeft steeds goed gelopen, tot dat het andere stuk grond verkocht werd en de nieuwe eigenaar de elektriciteit en water heeft dichtgedraaid, terwijl op zijn stuk grond wel degelijk een erfdienstbaarheid rust die stelt dat hij mij elektriciteit en water verschuldigd is, uiteraard tegen een vergoeding.
Hoe pak ik dit aan? Ik heb hem reeds aangeschreven maar hij antwoord niet. Kan ik en schadevergoeding vragen per dag dat mij elektriciteit en water wordt ontzegt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 08 mei 2011 23:47

Ik wist niet dat men als particulier water en electriciteit mag doorverkopen aan een buurman. Als er in die straat electriciteit en waterleidingsnet ligt zodat iedereen kan aansluiten dan is deze bepaling toch totaal achterhaald en in strijd met de vigerende wetgeving op de nutsbedrijven?
Lijkt me samen met het "ius primae noctis" uit het feodale tijdperk te stammen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 09 mei 2011 11:40

Als het notarieel is vastgelegd dat er een eeuwigdurende erfdienstbaarheid is, dat moet uw buurman zich hieraan ook houden. Doet hij dat niet heb je recht op schadevergoeding. Je zal er wel mee naar de rechtbank moeten stappen wil hij dit niet vrijwillig doen.
Ik zou ondertussen toch maar eens gaan informeren bij de water en elekltriciteitsmaatschappij wat ze kunnen doen om u rechtstreeks te beleveren.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”