syndici rekend kosten aan die hij niet kan bewijzen

rpersijn
Topic Starter
Berichten: 20

syndici rekend kosten aan die hij niet kan bewijzen

#1 , 07 mei 2011 10:58

Nieuwe syndici presenteert bedragen die nog zouden hebben opengestaan bij de vorige syndici. Ik vraag een kopie van de originele afrekening waarop de bedragen betrekking hebben, maar dat kan hij niet leveren. De vorige syndici zou dit hebben vernietigd.
Hij zou wel nog een aantal facturen hebben, die ik mag inzien. Maar een kopie van de originele afrekening is dus verdwenen. De bedragen dateren ook van een 3 jaar geleden. Ben ik verplicht om dit nog te betalen? Ik denk dat diegene die iets beweerd het moet kunnen bewijzen, maar kan de nieuwe syndici dit nu bewijzen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 07 mei 2011 11:47

Facturen zijn het bewijs?

Indien u beweert dat deze kosten reeds betaald zijn zal u degene zijn die dit dient te bewijzen?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 07 mei 2011 12:39

Werd een vermogenstaat van de VME opgesteld bij het afsluiten van de jaarrekening (of bij de overgang van de oude naar de nieuwe syndicus)?

Zo ja, vraag dat de nieuwe syndicus de lijst van de facturen over te maken, zo een bedrag "nog te betalen facturen" vermeld werd op deze vermogenstaat.

Zo neen, moet de vorige syndicus bewijzen dat de factuur werd betaald. Het vernietigen van de boekhouding is geen reden om dit niet te doen. Hij dient deze TIEN jaar te bewaren (wordt waarschijnlijk ZEVEN jaar na publicatie van het KB).

Zo de VME de betaling niet kan bewijzen, zal zij de factuur moeten betalen, maar zij kan zich keren tegen haar oude syndicus. Hierbij moet zij VOORAF melding maken van het probleem aan de oude syndicus. Zo de nieuwe syndicxus dit laatste niet gedaan heeft, begaat hij een fout en staat hij in principe in voor de gevolgen ervan.

Reclame

rpersijn
Topic Starter
Berichten: 20

#4 , 09 mei 2011 13:05

Bedankt Luc voor uw goed advies.

Ik weet niet dit allemaal in zijn werk is gegaan. Alleen weet ik dat op het einde van het boekjaar, bij algemene vergadering, de achterstallen van de mede-eigenaars werden meegedeeld en dat die achterstallen daar toen niet bijstonden. Dit staat ook zo in het verslag. Ik heb daar zelfs een e-mail over. Dus bij het sluiten van het boekjaar geen achterstallen en nu plots achterstallen…
Hoe moet ik dit aanpakken?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”