Hoe een erfdienstbaarheid ongedaan maken?

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

Hoe een erfdienstbaarheid ongedaan maken?

#1 , 03 mei 2011 13:23

Hallo,

Momenteel bestaat er op mijn eigendom A een erfdienstbaarheid om de buren, eigendom B, toegang te verstrekken tot hun garage. Dit komt omdat ik als laatste aanpaal op het einde van een openbaar gargagestraatje. Omdat eigendom C in de rij, palend aan eigendom B nu ook wenst gebruik te maken van deze uitweg, en mijn prijs waarschijnlijk te hoog is, wordt er gekeken om een ander uitweg te vinden voor eigendom C. Dit zou gebeuren via een andere achterbuur en over eigendom B. Indien dit wordt grerealiseerd heeft eigendom B dan ook mijn uitweg niet meer nodig. Deze erfdienstbaarheid is notariëel opgemaakt geweest. Mijn vraag nu, hoe kan ik deze erfdienstbaarheid ongedaan maken? Wie moet wat doen? En uiteraard, wat zijn de eventuele kosten? Dus kort en bondig, hoe wordt een notariëel opgemaakte erfdienstbaarheid officiëel ongedaan gemaakt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 mei 2011 16:25

Gewoon opnieuw met een notariele akte. Eigenaar van het gebouw B moet wel akkoord zijn en natuurlijk mee naar de notaris gaan om zijn akkoord te bekrachtigen met zijn handtekening.
De kosten zullen wellicht voor de vragende partij zijn, jij dus. Mogelijks zal B zijn kosten voor de nieuwe erfdienstbaarheid ook op u verhalen.

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

#3 , 03 mei 2011 23:24

:twisted: Dat zal wel zijn!! Het zit hem zo. Eigendom B en C zijn familiaal "gebonden/verbonden met elkaar"
B is van de dochter, C is van de (overleden) vader. Nu staan beide eigendommen te koop. Bij C is er al een compromis getekend. B had een geldige erfdienstbaarheid over mijn eigendom A maar C niet. Nu wil ik dit ook geldig laten registreren. Maar blijkbaar gaan ze niet akkoord met mijn financiëel voorstel. Zodoende zijn ze op zoek gegaan naar een andere oplossing. En dit hebben ze waarschijnlijk gevonden bij een andere achterbuur. B zou dus een opening bekomen via de andere achterbuur, waardoor eigendom B ontsluiting verkrijgt naar de garagestraat. Van daaruit wordt dan een erfdienstbaarheid gegeven aan C die dan ook uitweg heeft naar de garagestraat. Dus hebben beide eigendommen B en C dan niks meer te zoeken over mijn eigendom. Ze maken zelf ontsluiting naar de garagestraat.
Op dit ogenblijk weet ik helemaal niks van welke geldige oplossing dan ook. De oplossing van de achterbuur heb ik van de persoon in kwestie zelf vernomen. Maar hij moest nog alles eens bestuderen. De notaris wil mij geen enkele informatie geven. Ze werken er aan, zeggen ze. Intussen zijn de nieuwe buren al aan het werk in hun huis, en durven toch ze al eens (ongezien denken ze) met hun auto tot aan de garage te rijden. Ze zien mij staan en maken direct rechtsomkeer. Betrapt!!! :oops:

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 04 mei 2011 00:02

Aangezien kavel B geen vragende partij is om de erfdienstbaarheid teniet te doen zal het initiatief en de mogelijkerwijze eraan verbonden kosten van u moeten komen! Ik zie geen enkele beweegreden waarom kavel B iets zou ondernemen. Indien u de erfdienstbaarheid officieel teniet wil doen zal u alle daarvoor benodigde stappen moeten ondernemen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

#5 , 04 mei 2011 09:47

Ik ben inderdaad vragende partij, omdat ik (A) het lijdend erf ben. En daar ben ik enigzins bereid de kosten te dragen. Als ik maar terug over mijn volle eigendom kan beschikken. Maar die nieuwe erfdiensbaarheid die zou worden gemaakt op initiatief van B, om C naar de garagestraat te leiden, daar hoef ik toch niet voor op te draaien? Tot voor de verkoop van beide eigendommen reed C over B over A om de garagestraat te bereiken. B geregistreerd tegenover A, C geregistreerd tegenover B, MAAR C is niet geregistreerd tegenover A. Nu wil ik alles geregistreerd hebben. Anders moeten ze maar een regeling teffen met de achterbuur. En daar heb ik uiteraard niks mee te maken! En wil ik van die erfdienstbaarheid af.

Lightning

#6 , 04 mei 2011 10:18

Misschien dat u dit eerst eens moet lezen: http://www.elfri.be/recht-van-uitweg" onclick="window.open(this.href);return false;
Daaruit kan namelijk afgeleid worden dat, als B niet wenst af te zijn van zijn recht van uitweg over uw grond, u het heel moeilijk gaat hebben om die erfdienstbaarheid te laten schrappen, ook als werd er een uitweg voor C gecreëerd over het erf van B en achterbuur D (die ook door B zou kunnen gebruikt worden, indien D een erfdienstbaarheid toestaat aan B en C).

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

#7 , 04 mei 2011 10:57

Ik vermoed hier elders op het forum reeds andere zaken te hebben gelezen. Indien er een andere mogelijkheid van uitweg bestaat dan mijn erfdienstbaarheid, kan die erfdienstbaarheid worden opgeheven. B creëert een uitweg voor C over D. Dus is die uitweg voor B ook perfect van toepassing.

Lightning

#8 , 04 mei 2011 11:30

Ik vermoed hier elders op het forum reeds andere zaken te hebben gelezen. Indien er een andere mogelijkheid van uitweg bestaat dan mijn erfdienstbaarheid, kan die erfdienstbaarheid worden opgeheven.
Rb. Leuven 14 juni 2000, T.B.B.R. 2001 (verkort), 109.

De vordering die ertoe strekt de omvang van de erfdienstbaarheid te bepalen zoals die in de titel vastgelegd is en in functie daarvan na te gaan of er sprake is van een inbreuk op art. 701 B.W., is geen bezitsvordering.
Het gaat om een eigendomsvordering, het horen erkennen van een zakelijk recht, en niet enkel om in het bezit hersteld te worden.

Een erfdienstbaarheid heeft wel degelijk nog nut voor een erf zelfs al zou er aan de andere zijde van het perceel een tweede toegang zijn. Dergelijke tweede toegang verhoogt immers de waarde en exploitatiemogelijkheden.

B creëert een uitweg voor C over D. Dus is die uitweg voor B ook perfect van toepassing.
Indien D aan B geen toegang geeft om over zijn perceel te passeren, omdat hij zijn perceel niet onnodig wil belasten met erfdienstbaarheden, dan is er voor u zelfs geen sprake van schrappen van de erfdienstbaarheid op uw perceel.

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 04 mei 2011 11:41

Recht van doorgang van B over A en van C over B geeft C niet automatisch recht van doorgang over A, dit moet apart geregeld worden. Onrechtmatig gebruik van uw grond, is dat geen huisvredebreuk?

Lightning

#10 , 04 mei 2011 11:50

Recht van doorgang van B over A en van C over B geeft C niet automatisch recht van doorgang over A, dit moet apart geregeld worden. Onrechtmatig gebruik van uw grond, is dat geen huisvredebreuk?
Over die vraag heeft TS reeds volgende twee onderwerpen op dit forum:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39&t=26355" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39&t=26639" onclick="window.open(this.href);return false;

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 04 mei 2011 11:51

Recht van doorgang van B over A en van C over B geeft C niet automatisch recht van doorgang over A, dit moet apart geregeld worden. Onrechtmatig gebruik van uw grond, is dat geen huisvredebreuk?
Over die vraag heeft TS reeds volgende twee onderwerpen op dit forum:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39&t=26355" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39&t=26639" onclick="window.open(this.href);return false;
Excuus, niet op gezocht.

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

#12 , 04 mei 2011 11:57

@Lightning: klopt helemaal, met D is er naar mijn weten ook nog helemaal geen toestemming bekomen. Dus blijft de erfdienstbaarheid voor B bestaan. Ik ben enkel vooruitziend mocht er wel een akkoord komen met D. Anderzijds vind ik toch maar vreemd dat hun eigendom B in waarde stijgt door nog een andere uitweg te bekomen, en mijn eigendom A in waarde zakt omdat er een erfdienstbaarheid op berust die in feite kan geschrapt worden.

@Turaki: uw stelling klopt ook. Jaren werd dit door mij door de vingers gezien, daar beide huizen tot dezelfde familieclan behoorden en de relaties waren niet al te best. Om de vrede te bewaren heb ik dit laten gebeuren. Nu er andere eigenaars komen wil ik dit recht van doorgang voor C laten vastleggen, mocht dit ook over mij erf gebeuren. Indien de oplossing via D gebeurt heb ik daar niks meer mee te maken, en zou ik die erfdienstbaarheid willen ongedaan maken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”