Gevaarlijke hond bij de buren en lage draadomheining

EvilFreD
Berichten: 677

Re: Gevaarlijke hond bij de buren en lage draadomheining

#46 , 05 mei 2011 12:26

Om te beredeneren is taal nodig, iets wat een hond (of ander dier) niet kent.
Een hond is daardoor aangewezen op zijn adaptieve vermogen. Hij kan zijn handelingen ook niet uit leggen en oorzaak en gevolg niet bedenken.
Alles wat hij doet wordt gebaseerd via een 'trial and error' systeem. Als ik dit doe, gebeurt er dat. De herhalingsfactor bepaalt daarbij of de hond zaken ook 'onthoud'.
Ieder dier is instinctief beducht voor gevaar en zal dit ook vrij gemakkelijk herkennen, op voorwaarde dat het er al eens mee geconfronteerd werd.
Denken doet een hond niet, hij handelt instinctief. Ervaringen uit het verleden vertellen hem wat hem te wachten staat.
Terugkomende op het "verlekkerd kijken": ook dat is aangeleerd gedrag. De beschrijvingen van de uiterlijke verschijnselen van zijn gedrag zijn niet meer dan menselijke termen voor handelingen, waarvan het dier niet eens beseft dat hij ze vertoont.
Ook andere gezichtsuitdrukkingen (huilen, lachen enz.) bestaan niet voor de hond.

Het probleem waar wij steeds mee geconfronteerd worden als we ons willen verplaatsen in het denken van de hond, is dat wij onze taal gebruiken tijdens het denken.
We kunnen dat niet zo maar uitschakelen, en daardoor is het moeilijk voor ons om ons in te leven in het denken van wezens die geen taal denken.
Als wij in gedachten een huis zien, denken we automatisch ook het woord 'huis' erbij (of het equivalent in een andere taal).
Een dier kent geen woorden, en kan dus enkel beelden (en geluiden) bedenken.
Hij kan daarbij wel verbanden leggen tussen verschillende beelden en geluiden, en op zeker niveau onthouden.

Ondanks dat een hond geen taal kent en geen gezichtsuitdrukkingen, is het voor ons quasi onmogelijk om deze te negeren.
Als een hond een agresseive soortgenoot ziet, zal hij dat herkennen. Het beschrijven van het gedrag is iets wat aan ons voorbehouden is (zij het misvormd door ons hogere vermogen tot denken).
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra
Berichten: 1340

#47 , 05 mei 2011 14:48

Kuch

http://www.all-dog-beds.com/hedogbedch.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Als hun commerciele sterkte zit in de snelheid waarmee hun site opent dan denk ik niet dat ze echt veel verkopen.
quasi onbereikbaar mijn inziens of ik zou ondertussen een gepensioneerde laptop moeten hebben
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Fore
Berichten: 1298

#48 , 05 mei 2011 14:51

geen problemen hier, geopend onder de seconde
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#49 , 05 mei 2011 18:32

Kuch

http://www.all-dog-beds.com/hedogbedch.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ge moet wa minder "cocky " zijn Vandebos :O ))))) Da"s helemaal niet wat ik bedoelde hoor
De 1 april stoel van Ikea was wel degelijk een stoel met in de leuning een gat voor de staart, stond op
hoge poten en had een tablet met 2 grote openingen voor de drink en eetbak. Inclkusief slabbetje
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

moemoe
Berichten: 12

#50 , 15 jun 2011 19:56

Klein berichtje . Er zijn geen gevaarlijke honden wel gevaarlijke baasjes :/

eylis
Berichten: 8842

#51 , 15 jun 2011 20:17

om een heel lange discussie misschien te besluiten...
een hondenbezitter moet zijn erf/tuin/terras dermate beveiligen dat zijn honden er niet uit kunnen.
Voor een chiuauia (verdorie, hoe schrijf je dat ook alweer...) zal dat een hekje van 1 meter zijn. Voor een middelmatige hond misschien 1meter50 en een Mechelse Scheper, wel die zet je gewoon in een hoog kennel als je niet thuis bent (want die leren schansspringen bij wijze van spreken).

In elk geval lijkt me de afsluiting in dit geval niet adekwaat voor zo'n grote honden. Onze grote honden zitten achter menshoge afsluitingen.
Discussies over de intelligentie van de hond, of hij iets of iemand wel of niet zou bijten zijn interessant, maar géén sluitend bewijs dat er niets kan gebeuren.
Punt is: een hond is een dier en als eigenaar zorg je voor een maximale aflsuiting omdat door stress, paniek, provocatie (of zelfs een hersentumor...) een aanvalsreactie kàn teweeggebracht worden.

Dus aan de buren proberen uitleggen dat als er iet(s misgaat (doordat de honden er over kunnen) de gevolgen desastreus kunnen zijn.
Dat ze dit gigantisch veel geld kan kosten (letsel etc..)
Maar dat ze er ook nog eens levenslang mee mogen dragen datéén van hun honden (door God weet welke onverklaarbare reden, want het was zo'n lieve hond...) een kind lelijk heeft verminkt of doodgebeten...
Ik zou niet meer kunnen slapen als ik wist dat onze honden misschien wel over de omheining kunnen...

Vandebos
Berichten: 16087

#52 , 15 jun 2011 22:02

Voor een chiuauia (verdorie, hoe schrijf je dat ook alweer...)
chihuahua :mrgreen:

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#53 , 16 jun 2011 09:40

Voor een chiuauia (verdorie, hoe schrijf je dat ook alweer...)
chihuahua :mrgreen:
chiuauia (spreek fonetisch uit tsjie auw ia) is voor een chihuahua die in een omheining is blijven steken
Maar je wil de echte uitspraak zoals in midden amerika niet eens weten ik zou niet weten hoe het fonetisch
te moeten neerpennen om het leesbaar te maken.
Maar deze topic is mi ook uitgeput, hoewel ik ze opnieuw zou kunnen aanzwengelen door een deur in te trappen
en te stellen dat een gebeten volwassene even erg is als een gebeten kind. Velen zullen misschien niet akkoord
zijn maar kinderen zijn in onze maatschappij een te zwaar geladen onderwerp op veelal te emotionele argumenten
Als je dat zou vergelijken met bijvoorbeeld sommige Afrikaanse stammen dan zouden sommigen onder ons gewoon
tilt slaan. Misschien ook de moeite voor een maatschappelijk debat: moeten we echt zoveel waarde hechten aan kinderen ook voor totaal irrationele redenen.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

eylis
Berichten: 8842

#54 , 16 jun 2011 10:22

gana: dan pak je je item mee naar het praatcafé en dan kan daar uitgebreid verder over gedebatteerd worden.
De Poster zocht een antwoord op een vraag.
En er is een wettelijk kader waaraan je je best houdt:
Als een goed huisvader zorg je ervoor dat je dieren geen letsel kunnen toebrengen aan derden. Maw kinderen, mannen, vrouwen, dom of slim: kortom alle leden van de homo sapiens-famillie. Wat je daar nu wel of niet van vind kan je in het praatcafé kwijt :-)
punt.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#55 , 16 jun 2011 16:55

ik vermoed dat je het verkeerd begrepen hebt eylis. Maar dat van praatcafé klopt wel
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

waldek2
Berichten: 114

#56 , 17 jun 2011 06:46

Ik heb eens uw vraag over de hoogte van een omheining vroeger gesteld aan twee politiemannen van een mobiele brigade op stap met "duitse herdershonden" op een parking aan een autostrade : de honden zaten in hun aanhangwagen. En ze parkeerden zich naast mij.
Mijn vraag : "Hoe hoog moet de omheining zijn om honden tegen te houden ?"
Eentje wist het vrij goed : het staat NIET in de wet.
Bij een conflict doet een vrederechter een uitspraak.
In de ene streek wordt 2 meter opgelegd, in een andere 1,5 meter.

waldek2
Berichten: 114

#57 , 17 jun 2011 06:57

De nieuwe buurman van familie van mij plaatste twee rotweilers in zijn tuin. Deze tuin ligt in natuurgebied en heeft trage wegen aan twee kanten van de tuin : zuid- en west-kant.
Er waren vrij veel wandelaars en fietsers die er niet meer durfden voorbij komen.
Deze honden blaften zeer aggressief en sprongen tegen de omheining van 1,5m hoog aan.
Af en toe ontsnapten ze. Ze hadden geen hok, werden soms dagenlang alleen gelaten als de buurman op reis ging.
Na twee jaar waren de twee honden dood, elk op een ander tijdstip. Ze lagen dood in de tuin. ( met de poten in de lucht ).
We hebben nooit geweten wat de doodsoorzaak was.
= = =
Twee aggressieve honden = samen is gevaarlijk.
Collega heeft twee duitse herders in zijn tuin lopen. Ze zijn al eens over de afsluiting gesprongen en hebben een schaap doodgebeten.
= = =
Ik zou in uw geval eens twee busjes kopen : een met haarspray en een met pepperspray.
Het is niet verboden met haarspray te spuiten.

eylis
Berichten: 8842

#58 , 17 jun 2011 07:47

cfr waldek:
het is heel simpel...
de wet MOET ook eigenlijk niet voorschrijven hoe hoog dat hek moet zijn, dat is niet nodig
de wet schrijft voor dat je voldoende maatregelen moet nemen om derden te beschermen tegen je dieren.
Dus maak je je hek zo hoog dat jouw hond er niet over kan....

jpc6000
Berichten: 204
Locatie: Lochristi

#59 , 19 jun 2011 15:01

er bestaan geen gevaarlijke honden, alleen gevaarlijk uitziende honden
beetje intelligente mens kent de hond, al die mensen die geen controle over hun honden hebben zijn domme idioten
de mens is baas over de hond dus een beetje kennis over hoe je een hond moet behandelen zal u al veel geruster stellen
kijk af en toe eens naar de "dog whisperer" op NG en na paar afleveringen later kan je het beter begrijpen,
het is gewoon even stil staan en de hond op een assertieve kalme manier benaderen er niet direct naar kijken en blijven staan, (er de tijd voor nemen, gedurende enkele minuten, het vermoeid de beesten en uiteindelijk zullen ze stoppen) en een keer dit stadium voorbij zullen zij u op een andere manier benaderen. Indien ze blijven aanvallen gebruik een keer een dazer en als ze je dan zien lopen ze meestal weg. Ze herinner zich u als geen ander. Dat doet de hond reseten zonder schade. Google "Dazer" voor alle aanvallende honden. Maar normaal is dit niet nodig, honden zullen mensen alleen aanvallen als ze weglopen kill instinct, blijf dus beter staan en reageer alsof ze er niet zijn. Als heerser over de honden reageren honden totaal anders. U krijgt hun respect.
en je zult meer aanzien krijgen bij de hond en die zal je respecteren dan die domme eigenaren die hun honden zo laten begaan
dit soort van misbruiken zou moeten behandeld worden dat men een gele en daarna een rode kaart die het verbied voor het houden van een huisdier voor x termijn.
het is voor het welzijn van de dieren dat we huisdieren houden en niet voor ons eigen simpele AAP pleziertjes (=misbruik van dieren). :mrgreen:
Het eerste misbruik van recht is het voorrecht

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#60 , 20 jun 2011 10:36

tja dat is ook een standpunt ....... :roll: :roll:
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”