Gevaarlijke hond bij de buren en lage draadomheining

EvilFreD
Berichten: 677

Re: Gevaarlijke hond bij de buren en lage draadomheining

#16 , 02 mei 2011 12:40

Volgens mij kan hoger dan twee meter ook nog wel. Maar dan is naast de toestemming van de mede-eigenaar ook een stedebouwkundige vergunning nodig.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Topic Starter
Berichten: 1299

#17 , 02 mei 2011 16:42

Jullie schrijven sneller dan ik kan handelen :) Tussendoor ga ik ook nog werken en dus nog geen tijd gehad om hieraan verder gevolg te geven.

Iedereen sowieso erg bedankt om mee te denken!

Dan: uiteraard heeft Gebruiker21 een punt dat het niet helemaal zeker is dat het die honden zijn geweest. Kort door de bocht is het niet, want ik ben er wel 99 procent zeker van. Onze kat moet bijna op slag dood geweest zijn, gezien aan de verwondingen (tand recht door schedel, sorry voor de plastische omschrijving) en hij is dus duidelijk alleen nog maar met zijn laatste krachten over die te lage afscheiding geraakt, waar hij gevonden is.

Het is verder ook helemaal niet mijn bedoeling aan te tonen dat mijn kat gestorven is door een beet van die honden. Van mij mag er in de aangifte gerust genoteerd staan 'groot vermoeden'. Ik ben niet meteen van plan onze kat terug op te graven om DNA-onderzoek te laten verrichten of zo :) Trouwens, ik heb hem hier in de tuin begraven en dat zal vast ook niet mogen.

Het enige dat ik beoog, is dat die omheining veilig wordt zodat ik mijn kinderen met een gerust hart in onze tuin kan laten spelen. Momenteel vindt hier geen enkel gezinslid het leuk om in de tuin te komen, dat is ook niet erg prettig uiteraard. Hopelijk kan ik de kosten die daarvoor nodig zijn laten maken door de eigenaars van die honden. Zit dat er niet in, dan betalen we het zelf.

Met 2 meter zouden wij trouwens heel blij zijn. Nu is die draad slechts zo hoog dat ik er met mijn 1,73 m nog zou kunnen overstappen zonder teveel gekke toeren te moeten uithalen. Het enige dat volgens mij die honden nog wat tegenhoudt effectief te springen, zijn de oude versleten coniferen die in onze tuin staan en die hier en daar ervoor zorgen dat springen niet overal evident is omdat ze dus hier en daar boven die draad uitkomen.

Maar, van mijn kant dus nog geen nieuws. Hopelijk heb ik vanavond even tijd om met die mensen eens te gaan praten. Niet vooruit lopen op de zaken, wie weet vinden zij de dood van onze kat even verschrikkelijk als wij en zien ze nu ook in dat de kost van een hogere draad absoluut niet opweegt tegen het risico dat hun honden 1 van onze kinderen zouden bijten.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#18 , 02 mei 2011 17:32

ik begrijp niet goed hoe een 2 meter hoge omheining kan verhinderen dat een hondenroedel niet meer zou blaffen en grommen als men dat heeft aan een anderhalve meter omheining.
Dat uw honden verlekkerd zouden staan blaffen naar uw kinderen lijkt mij ook zeer straf. Daarmee deelt u honden een IQ toe dat vele malen hoger zou liggen dan wat tot nu
toe gekend is. Een hond zal ook geen rekening houden met feit of er nu koniferen staan of niet. Ofwel gaat ie er over ofwel niet. Verder denken dan zijn neus lan gis kan een
hond echt niet. Hij kan namelijk net zoals alle andere dieren weinig of geen verbanden leggen tussen iets. Dat is namelijk één van de grote verschillen tussen onszelf en de
rest van het dierenrijk. Wij hebben een bijna grenzeloze capaciteit om verbanden te leggen, wat volgens velen zelfs de basis is van een IQ hoe hoger de capaciteit tot verbanden
hoe hoger het IQ.
Ik begrijp uiteraard uw bezorgdheid maar leg geen verbanden waar er geen zijn of zaken die er niet zijn. Ik vrees echter wel dat als de ommheining voldoet aan alle eisen dat u de kosten voor de verbetering ervan zelf zal moeten ophoesten. U kan mi namelijk nooit iemand iets tenlaste leggen voor iets wat u wenst maar nooit tot een verplichitng kan worden gemaakt voor een ander als hij/zij aan alle regels voldoet. Het argument dat iets misschien zou en mettertijd als de mogelijkheid zou kunnen bestaan kunnen gebeuren, want je weet maar nooit zal volgens mij niet aanvaard worden. Er is ook geen aantoonbare voorgeschiedenis.
Maar een goed hondenbezitter zal e ruiteraard ook voor zorgen dat alles niet zo'n vaart loopt. En misschien moeten we ook voldoende de durf hebben om te zeggen dat er externe
oorzaken zijn die het gedrag van de honden veroorzaakt. Honden of andere dieren zijn in princiepe uit eigen beweging niet direct agressief als daar geen reden toe zijn. Maar het is
ook een feit dat dit niet evident is omdat zomaar te ontdekken. Zelf ga ik nooit zomaar op een vreemde hond af. Ook gisteren waren we op stap met 14 St Bernards. Iedereen weet dan ook hoe wat er moet gebeuren opdat er niks zou gebeuren en toch .... gebeuren er nog dingetjes links en rechts
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

EvilFreD
Berichten: 677

#19 , 02 mei 2011 17:56

Volgens mij is TS ook niet zo zeer bang voor het geblaf en gegrom. Daar zal niemand veel pijn van hebben.
Wat 2 meter hoge omheining beter doet dan een omheining van anderhalve meter is verhinderen dat die beestjes er overheen springen.

En dat een hond niet verder denkt dan zijn neus lang is weet TS ook wel. Het is echter iets typisch menselijks om over honden te praten in menselijke termen.
Sterker nog, veel mensen zouden niet weten waar te beginnen als ze het gedrag van honden moeten beschrijven met termen die niet meer dan het begripsvermogen van honden bevatten.

En dan nogmaals, we zitten hier wel op een juridisch forum, en men verwacht in veel gevallen ook juridische oplossingen. Maar ik ga in gevallen als deze liever uit van de menselijkheid, of raad in ieder geval aan om eerst die piste eens te bewandelen. Als er juridisch niets is, is dat sowieso de enige piste.
En de verhuurder komt toch echt in het stuk voor als besloten wordt het hek op eigen kosten te verhogen. Al was het maar alleen vanwege zijn medezeggenschap, als mede-eigenaar.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

EvilFreD
Berichten: 677

#20 , 02 mei 2011 18:05

Welk type van honden.....
Zou wel eens kunnen dat afsluiting tss tuinen 2 meter moet zijn( gemeentereglement)
Kunt u mij trouwens één politiereglement tonen dat stelt dat een tuinafscheiding tussen twee tuinen minimaal twee meter hoog moet zijn?
Want ik heb er vele gelezen, maar dat heb ik nog in geen enkel politiereglement zien staan.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Vandebos
Berichten: 16087

#21 , 02 mei 2011 18:20

Dat je het IQ van honden niet dient te vergelijken met dat van Einstein zal niemand ontkennen, maar ronduit claimen dat ze geen verbanden tussen zaken kunnen leggen is weer een ander uiterste... Indien dit het geval was zou het niet mogelijk zijn hen te trainen om blinden te begeleiden, explosieven, narcotica en andere goederen op te sporen, kuddes te hoeden en nog talloze andere toepassingen die ik hier niet ga oplijsten doch die juist het kunnen leggen van verbanden vereisen. Tijdens diverse elementen van shows en hindernissen parcours wordt juist aangetoond dat zij wel rekening houden met obstakels en dat een doorgedreven training nodig is om hen die hindernissen succesvol te laten nemen. Een gemaasde afsluiting waarachter zich bewegende hindernissen bevinden zal voor een niet-getrainde hond dus juist wel een hindernis vormen die hij niet te snel zal nemen.

Als een eigenaar honden houdt waarvan uit het gedrag op te maken valt dat deze zich tegenover alles wat niet tot de kern van het gezin hoort agressief opstellen is het zijn verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat deze derden niet kunnen verwonden. Het zal de eerste niet zijn die zijn gehele hebben en houden verspeelt aan een schadeloosstelling omdat hij even dacht dat de wereld zich maar naar zijn goesting moet plooien.

Tussen haakjes dieke, bestaat de mogelijkheid niet dat de kat in kwestie geholpen is in je tuin te raken...

bartvdv
Berichten: 1911

#22 , 02 mei 2011 18:23

De huurder kan naast de bestaande draad een tweede optrekken op eigen kosten. De buur en de verhuurder moeten helemaal niets. Het is de eigenaar van de hond die alle nodige maatregelen moet nemen om onheil te voorkomen. Mocht de hond uitbreken en iemand doodbijten, wordt de eigenaar dan niet vervolgd voor doodslag of dood door schuld?

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#23 , 02 mei 2011 19:00

hola Meneer Vandenbos je moet wel lezen wat er staat. Ik schreef weinig of geen. En verder .Een hond zal dus geen verband leggen tussen zijn eigen mogelijkheid en een hoogte
van anderhalve meter of 2 meter. Hij springt gewoon. Ga ie er over dan gaat ie er over. Gaat dat niet dan blijft hij springen en springen en springen en springen. Uiteindelijk zal hij misschien beseffen dat het niet lukt maar dat beseffen lukt weinig honden en dan is het nog de vraag of ze het hebben beseft of gewoon opgehouden zijn uit gewoonte. Nogmaals is hier het leggen van een verband van belang
Het aanleren van geplogendheden om te dienen als blindegeleide hond geeft ook niet zo veel te zien met het leggen van verbanden maar wel met het belonen van correct gedrag. Een hond legt geen verband tussen links of rechts. een hond legt geen verband tussen zichzelf en het zien van zijn spiegelbeeld. enz enz enz pas als hij iets doet datons bevalt en hij/zij wordt daarvoor beloong dan gebeurt er iets. Maar dat is instinct en niet echt doordachte op voorhand bepaalde strategie van actie/reactie
Tot slot een gemaasde afsluiting van anderhalve 2 of zelfs 3 meter zal het gedrag van de honden zoals door dieke beschreven niet veranderen.
Het onttrekken van enig zicht aan deze omsluiting zal dit evenwel bijna zeker wel doen. Boodschap is dus eerder om geen aanleiding meer te geven aan deze honden maw de omheining afsluiten dan wel ze te verhogen en ze open te laten. Laat je ze open en hebben de honden dus een gezichtsveld dan zal hun gedrag blijven aanhouden.
tot slot Geachte Heer Vandenbos zie ik ook bij u een vermenselijking van honden. En dat heb ik met al mijn ervaring dus niet. Een hond blijft een hond en ik hou dus wel heel erg van honden. Maar ik heb er geen probleem mee om een hond die van mij of een ander fysisch te bedreigen en zelfs pijn te doen om mijn doel te bereiken. Pijn doen wil niet zeggen doen afzien maar om respect af te dwingen is gecontroleerd geweld (happen, sneren, bijten, grommen enz) binnen de roedel ook het enige wat honden echt begrijpen. En de truukjes die honden doen omdat wij dat zo graag zien doen ze echt niet om ons te plezieren maar wel omdat ze weten wat er volgt en dat is 1 aandacht. 2 beloning. Voor de rest kan hen dat geen barst schelen wat
wij mensen ook mogen denken.

Maar we dwalen af. Juridisch gezien denk ik niet dat Dieke onder huidige omstandigheden ook maar iets kan afdwingen. Ze kan volgens mij alleen rekenen op de goodwill/gezonde verstand van huurder en die van zichzelf. Elkaar in de midden (eventueel ter hoogte van de omheining :lol: ) zal de oplossing bieden .
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus
Berichten: 38599

#24 , 02 mei 2011 21:12

http://www2.vlaanderen.be/ruimtelijk/do ... ngen_w.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

rest volgt als ik het terugvind maar staat (stond) in nogal wat gemeentelijke reglementen in onze omgeving
Laatst gewijzigd door Franciscus op 02 mei 2011 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

EvilFreD
Berichten: 677

#25 , 02 mei 2011 21:15

Ik krijg een nieuwe browser aangesmeerd, maar geen reglementen te zien.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Vandebos
Berichten: 16087

#26 , 02 mei 2011 21:31

@ganapathi tantra: ik heb idd reeds mijn gehele leven honden. (de jongste is verleden week geboren en zal ik dit weekend voor het eerst zien, nen hollander notabene.. :) ) Vermenselijken hoort daar echter niet bij, een dier blijft voor mij een dier ongeacht hoeveel genegenheid je ervan krijgt. Die ervaring en deze van enige kennissen en vrienden die op nationaal én internationaal niveau met hun beestjes meedingen dwingen me toch ten zeerste uw bijzonder lage inschatting van hun intelligentie te betwisten... Maar dat is inderdaad geen discussie voor hier. Een hek dat het onmogelijk maak voor de blaffers om over te springen is voldoende voor Dieke, al springen deze nog verder terwijl ze slapen... Daartoe kan bij voldoende agressief gedrag (en dat is middels een klein verslagje, desnoods van een deurwaarder met opnames, snel bewezen) de eigenaar relatief snel overtuigd worden. De meeste gemeentes staan tegenwoordig niet meer te springen om met naam en toenaam in de pers te komen wegens dergelijke voorvallen. De verzekeringen zijn er namelijk niet gelukkig mee.

dieke
Topic Starter
Berichten: 1299

#27 , 02 mei 2011 21:49

Met alle respect voor het discussievoer dat hieruit vloeit, interesseert het mij persoonlijk maar weinig welke factoren het gedrag van die honden ooit zo heeft gemaakt. Feit is dat het niet de eerste hond zal zijn die een kind bijt en ook niet de eerste hond die uitbreekt uit een schabouwelijk omheinde tuin. Ik denk nu inderdaad wel in de richting van ondoorzichtige rieten matten om het zicht van die honden weg te nemen. Zodra ze immers beweging zien, is het hek van de dam.

Nu, mij niet gelaten als jullie hierover verder willen discussiëren. Het was me al vrij snel duidelijk dat enige juridische grond moeilijk te vinden zal zijn aangezien het in deze situatie hetzelfde is als in zovele situaties: eerst moet het goed fout lopen vooraleer er kan worden gehandeld. Ik zal daar niet op wachten en in eerste instantie dus de hondeneigenaars aanspreken (als ik tenminste hen eens thuis kan aantreffen). Voel ik daar al snel dat ze er nog steeds niets in zien om geld te steken in die omheining, zal ik gewoon de verhuurder contacteren met de vraag of ik met zijn toestemming die draad mag voorzien van een extra, hogere draad en rieten matten.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#28 , 02 mei 2011 22:00

in mijn geval beste Vandebos zijn honden voor een deel mijn leven (via mijn levensgezel dan. Die neemt de hoofmoot voor de gemiddeld 25 koppige roedel).
I so have a pretty good idea about their wits and whits.
Maar zoals ik zei het verhogen van de omheining zal mi voor Dieke niet de nodige verlichting opbrengen. De honden zullen blijven ageren en uiteindelijk zal
dat mi eerder aan de grond liggen van een mogelijke burendispuut dan de mogelijke uitbraak vanwege geringe hoogte. Je zou ook de situatie ter plekke moeten
zien. Maw 85 % van onze roedel is fysisch wel in staat de sprong te maken maar gezien hun opvoeding/karakter zijn ze daar te lui voor. En ze zijn echt wel groot hoor
schofthoogte = tafelhoogte). Meeste middelmatige sportieve rassen zijn veeal wel in staat hoge sprongen te nemen dat in tegenstelling tot de echt grote zware rassen.
De historische lijn van de grote rassen waarvoor ze vroeger werden gekweekt is ook totaal verandert. Daar waar ze vroeger echt op kracht en soeplesse werden gekweekt voor vooral de jacht zijn 90 % van alle echt grote rassen gezelschapshonden geworden. Duitse dog, St Bernard, Ierse Wolfshond, Afghaanse windhond, Barzoi's en andere.
Weiningen zijn nog echte werkhonden zoals de Turkse Herderhond

Maar terug naar het juridische. Een deurwaarder kan en mag alleen maar vaststellen en NOOIT beoordelen daarmee gaat hij zijn boekje te buiten. Ik moet de eerste tegenkomen die een hondegedrag kan beoordelen. Voor zover ik weet kan hij alleen schrijven: hond blaft veel of weinig en maakt zoveel decibel geluid. Voor de rest ?
En niemand kan een burger/inwoner verplichten buiten het wettelijke om iets te doen omdat ze (de gemeente ) niet graag in het nieuws komt dat zal al helemaal niet lukken.
Maar ik kan Dieke idd alleen maar bijtreden dat het in vele gevallen zoals in deze situaties is steeds vijgen na pasen is en zal zijn. Dat is ook de kortzichtigheid die men bepaalde wetgevers en of besturen kan aansmeren wat hun excuses ook mag zijn
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Vandebos
Berichten: 16087

#29 , 02 mei 2011 22:13

Het ageren op zich is niet de hoofdbekommernis van TS doch de niet onvoldoende hoogte van de afsluiting en daar valt wel wat aan te doen.

Een deurwaarder hoeft niet meer te doen dan zijn bevindingen te noteren, de rest zal wel gebeuren op het vredegerecht mocht dat nodig blijken en dan is een onbevooroordeeld verslag zijn gewicht in goud waard, voeg daar nog een dood huisdier aan toe en mogelijk enige meldingen en de zaak zal snel beklonken zijn....

85db ultrasoon geluid wil ook wel eens werken... Been there, done that. Als die keffende zenuwpezen van drie huizen verder (tekkels) me op hun geblaf en gegrauw in de tuin zien verschijnen en ik zelfs maar insinueer iets in de hand te hebben is het jankend om het eerst rennen om binnen te zijn en de rest van de dag niet meer buiten te komen...

dieke
Topic Starter
Berichten: 1299

#30 , 02 mei 2011 22:18

85db ultrasoon geluid wil ook wel eens werken... Been there, done that.
Wie weet vraag ik je hierover wel eens extra uitleg :)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”