Gevaarlijke hond bij de buren en lage draadomheining

eylis
Berichten: 8840

Re: Gevaarlijke hond bij de buren en lage draadomheining

#61 , 20 jun 2011 11:01

precies wat het is... een standpunt.
Maar voor alle meningen en opinies geldt het wettelijk kader dat gebaseerd is op gezond verstand:

- men kan niet verwachten/eisen dat elke wezen, kind, burger etc. het gedrag van een dier (hond) kan LEZEN en dus gevaarlijke reacties kan vermijden.
- dus om dat euvel 100% te securiseren voorziet de wet dat de verantwoordelijke er voor zorgt dat zijn dier voldoende afgesloren is van mogelijk contact met derden.
Dat is een adequate maatregel.

En mag ik er fijntjes op wijzen dat ook gerenommeerde hondenpsychologen, trainers en -meesters benadrukken dat er altijd 5% kans op onbetrouwbaar gedrag blijft bestaan van zo'n dier met betrekking tot: -vreemde situaties en vreemde gezichten.
en 5% is er 5 teveel...

Vrij recent voorval: tijdens een professionele hondetraining heeft een goedgetraine evenwichtige hond zijn trainer plots aangevallen tot (vast)bijtens toe en de man behoorlijk toegetakeld. Het professionele team wéét, snapt nog steeds niet wat er fout is gelopen. Het gedrag van de trainer was nochtans juist en adequaat.

dus JPC, je kan wel een pleidooi ophangen voor correct gedrag tov een hond. Absoluut mee eens. Maar dat kan je niet verwachten van een passant; een buurman, een kind een andere hond: zij moeten geen hondefluisteraars zijn. Als de schutting te laag is, is ze te laag.
Er mag geen greintje twijfel zijn dat de hond er over kan. Als wandelende voorbijganger moet ik met gerust hart langs een hek kunnen passeren waar een hond achter zit.
punt....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra
Berichten: 1340

#62 , 20 jun 2011 12:36

Maar een schutting is nooit hoog of stevig genoeg als men het zelf uitlokt bewust of onbewust.
Vandaag de dag lijkt het wel alsof men in eerste instantie steeds terug grijpt maar onwetendheid
Iemand als begeleider van een hond zonder leiband vind ik een dommerik
De hond moet aan de leiband, maar moeders die hun kinderen zomaar een hond laten benaderen en strelen zijn even dom
Met dergelijke naiviteit moet je bij mij niet afkomen nog minder moet je die proberen te veinzen.
En dat is voor vele zaken in onze maatschappij van vandaag het geval. Zijn eigen verantwoordelijkheid vergeet men steeds
door meer en meer die ander er door op te wijzen. En blijkbaar maken advocaten daar vandaag de dag gretig (mis) (ge) bruik van.
Zoals gesteld door Dieke van in het begin: de schutting zou idd kunnen verbeterd worden maar hij/zij kan van zijn/haar kant
misschien ook proberen om een aantal oorzaken van het gedrag weg te nemen. Dieren reageren meestal niet uit zichzelf maar
door prikkels vanuit hun omgeving. Dieren zijn in de eerste plaats ontzettend lui uit zelfbehoud.
Laatst gewijzigd door ganapathi tantra op 20 jun 2011 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

eylis
Berichten: 8840

#63 , 20 jun 2011 12:51

gana...sorry hoor...
een schutting is, als ze hoog genoeg is, hoog genoeg.
Een hond kan bij mijn weten nog steeds niet vliegen...of maakt gebruik van een hoogtewerker.

en absoluut gelijk heb je dat mama's hun kindjes niet mogen toelaten vreemde honden te strelen.
Maar daar gaat dit verhaal ook helemaal niet over.
Honden rennen en blaffen bijna altijd als je langs hun omheining loopt. Territoriumafbakening heet dat in hondetaal.
Niets mis mee: je kan als voorbijganger proberen onderdanig op je handen en voeten voorbij te kruipen.
Maar dat kan de bedoeling toch niet zijn als je je godbetert in je eigen tuin bevindt.
Zelfs al dans jedaar in een fluogeel rokje de samba.
Dat moet je kunnen in je tuin.
en de buurhonden.
Wel die mogen niet over de schutting kunnen...
Daar bestaan kennels voor.
De afsluiting van ons terras aan de stratzijde is hoog genoeg: daar mag onze hond vrij rondlopen.
In de tuin hebben we zo onze twijfels: wel daar staat een kennel en als de honden daar verblijven zonder toezicht, gaan ze in het kennel.
en onze buurman mag van harte in zijn fluo zwembroek de samba dansen en zingen in zijn hof.
hij kan en mag dat zonder zich zorgen te moeten maken.
Want het is zijn tuin :-)

Reclame

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#64 , 20 jun 2011 13:17

sorry Eylis, samba dansen in fluo zwembroek vind ik een aanfluiting van de openbare orde en goede zeden die zelfs de privacy overstijgt.
But for this matter: let's agree to disagree.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

eylis
Berichten: 8840

#65 , 20 jun 2011 14:24

...........en onze buurman mag van harte in zijn fluo zwembroek de samba dansen en zingen in zijn hof............
ik dacht dat je in dit land gerust in je tuin in je fluogele zwembroek mag dansen .
Dat is geen aanfluiting van de openbare orde en goede zeden.
Ik vrees dat je je eigen normenkader verwart met het wettelijk normenkader.....

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#66 , 20 jun 2011 17:13

en sommigen zijn zo serieus dat ze zichzelf te ernstig nemen en niet zien dat wat je schrijft soms ook gewoon ironisch bedoelt is
zucht .... laat maar kan mij dat bommen schelen wie wat danst in wat waar dan ook. who the f***ck gives a shit Jeetje man
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#67 , 20 jun 2011 20:26

Eylis was zoals het hoort aan het antwoorde, het was jij die iets in het belachelijke trok. En let's agree to disagree is hier niet aan de orde: als het hek hoog genoeg is, is dat hoog genoeg. Geen enkele hond kan over een gepast glad hek van 4 meter hoog klimmen.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#68 , 20 jun 2011 20:32

Als kennelhouder heb ik vermoed ik iets meer zicht op niet alleen het gedrag van honden waartoe ze in staat zijn maar ook de wettelijke bepalingen ervan.
Vanuit mijn standpunt is het dan ook nutteloos om daar verder over te discuteren.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#69 , 20 jun 2011 20:50

leg mij eens uit hoe een hond over een gepast (maw: zonder mogelijkheid tot klimmen) glad hek van 4 meter hoog kan geraken? dat zou toch wel een wonder zijn...

waldek2
Berichten: 114

#70 , 21 jun 2011 07:00

De hoogte van een nieuwe draadafsluiting naast wegen, wandelwegen, toeristische paden is ook beperkt in hoogte in park- en natuurgebied. In Vlaams-Brabant is dat 1,5 m en met verbod van er een groen zeil (gekend van golfclubafscherming) aan te hangen. En vrij veel bewoners met grote villa in zo'n gebied schaffen zich een hond aan als "24/24u bewaker".

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#71 , 21 jun 2011 09:13

ook een moderator moet inzien dat een discussie of topic op zijn einde is
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”