Persoonlijk recht van doorgang

snoopy1980
Topic Starter
Berichten: 4

Persoonlijk recht van doorgang

#1 , 29 apr 2011 19:38

Bij aankoop van bijkomende grond ( lot1) zat er op inrit een erfdiensbaarheid nl 'de bestaande uitweg over de erven van de schenker en van lot 2 moet ten eeuwigen dage overgeld blijven bestaan volgens bestaande ligging, ten gebruikte van loten 1 en 2'!

Nu wij kochten deze grond erbij omdat wij dan een oprit zouden hebben en wat meer tuin. Op deze grond staat nl een magazijn dat wij zouden afbreken. Nu dat magazijn paalt aan een ander magazijn (lot 2)dat nog in gebruik is!

De voorgeschiedenis was dat deze 2 loten grond van 2 broers zijn. waarvan de ene is gestopt en de andere nog wat verder doet.

Rechts van mijn huis, dus naast de oprit staat nog een huis van die broer die leegstaat maar dat hij gebruikt als bureau zogezegd! Nu ik heb met die mensen gaan praten en zij verzaakten in de notariele akte aan hun erfdienstbaarheid.

Wel eisten ze op Naam een persoonlijk recht van doorgang en toegang al over het bij deze verkochte goed goed teneinde de werkplaats zich bevindende op perceel.. te bereiken en dit zolang de Heer... de werkplaats actief gebruikt.
Ook lieten ze schrijven dat ik op de perceelgrenzen een muur mocht metselen! En dat ik hun riolering die ligt op mijn aangekochte grond mocht weg doen zodat zij op hun kosten moesten zien voor een nieuwe aansluiting.

Klinkt allemaal raar.

Maar ik heb volgende vragen:

1: Ze schrijven dat ik op de perceelgrenzen waar zij doorgang moeten hebben een muur mag metselen? is dit niet onlogisch
2: Hun magazijn paalt aan aan een andere straat ( 10 meter ver) en dit zonder dat ze veel kosten moeten doen om daar aan te geraken( er ligt gewoon aarde)?
Telt die akte van doorgang en toegang of wat is ze van waarde?
3: Mag ik een poort plaatsen op die oprit en zei de code hiervoor geven, want het is tenslotte toch mijn grond?
4: Mag ik de weg wijzigen want het is mijn grond en dit staat niet in de akte dat ik die ongewijzigd moet laten, enkel moeten ze toegang en doorgang hebben?
5: Mag ik onmiddellijk die muren laten metselen. zo ja dan hebben ze wel geen mogelijkheid tot doorgang meer.

Het rare is dat ze perfect langs de achterkant weg kunnen, er zit zelfs een poort. Maar vroeger was dit allemaal familie en die liepen gewoon over de erven heen en weer.
Voor die mensen is deze oprit gewon een gewoonte.
Nu wij zijn jonge mensen die graag wat meer privacy zouden hebben.We zouden hier verbouwingen willen laten doen. de oprit zou blijven maar het paadje naar hun magazijn zouden we wegdoen en gras zaaien.
Het is een rare situatie, eigenlijk te complex om zo maar eventjes uit te leggen.
Maar ze schrijven massa's af , verzaken aan vele dingen, zoals bv mag ik volgens mijn akte ook de ramen laten dichtmetselen van zijn huis omdat deze uitkijken op mijn terras?

Graag wat meer duidelijkheid

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
snoopy1980
Topic Starter
Berichten: 4

#2 , 01 mei 2011 09:07

Niemand?

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 01 mei 2011 11:43

geduld, tis een ( verlengd ) weekend met dan nog een "feestdag" vandaag ;)

Reclame

snoopy1980
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 04 mei 2011 09:18

Nu ik heb in ieder geval al een afspraak gemaakt bij een raadsman om meer info te krijgen!

Justinianus
Berichten: 26

#5 , 04 mei 2011 13:48

snoopy1980,

Je hebt in deze eigenlijk terecht al een aantal vragen opgesplits. Ik geef je hierbij even mijn gedachtengang op basis van een aantal wetteksten.

Ik ga er voor het gemak even van uit dat alle mogelijke procedures voor het verkrijgen van het recht van uitweg altijd in orde waren, en dat de huidige eigenaars van lot 2 dus beschikken over een geldige titel. (Geldige titel == het recht op uitweg)

In Art. 682 BW lezen we het volgende : "De eigenaar wiens erf ingesloten ligt omdat dit geen voldoende toegang heeft tot de openbare weg en deze toegang niet kan inrichten zonder overdreven onkosten of ongemakken, kan, voor het normale gebruik van zijn eigendom naar de bestemming ervan een uitweg vorderen over de ervan van zijn naburen, tegen betaling van een vergoeding in verhouding tot de schade die hij mocht veroorzaken."

Gezien je zelf al aangeeft in je tweede vraag dat ze eigenlijk een uitweg kunnen inrichten zonder al te veel kosten, en zonder over een ander erf te moeten gaan, zou je hieruit kunnen afleiden dat jij het recht hebt deze titel in vraag te stellen, en het recht van uitweg te laten stoppen.

Art. 684 BW : "De verleende uitweg houdt op, wanneer hij niet meer noodzakelijk is naar het voorschrift van artikel 682, ten eerste, of wanneer hij kan genomen worden op een andere plaats, die minder schadelijk is geworden dan de aangewezen ligging." en verder in dat artikel nog "De vordering tot afschaffing of tot verplaatsing van de uitweg kan worden ingesteld door de eigenaar of bij stilzitten van deze door de gebruiker van het heersend of lijdend erf. De gebruiker dient de eigenaar in de zaak te roepen."

Hieruit kan je dus afleiden dat je het recht hebt dit recht op uitweg stop te zetten, of te verleggen naar een voor u beter gelegen deel van uw eigen perceel. (zie uw vraag 4)

Ik heb mijn wetboek gerechtelijk recht niet bij me, maar daarin staan de procedures beschreven (ik denk ergens rond artikel 1370 Ger.W. of zo) over hoe via de rechtbank (vrederechter) een vordering tot stopzetting in te dienen.

Je zou dus kunnen opteren om alle vragen die je had om te buigen naar 1 grote vraag : Kan ik het recht op uitweg laten wegnemen.


Over je andere vragen :

1) Dit lijkt me zinloos gezien je daarmee de toegang ontneemt. Het is echter wel zo dat je een muur kan zetten, met daarin een poort/doorgang/... Misschien wilden ze dat toelaten ?

2) Zie hierboven.

3) Ja, dat mag. Hierover is enorm veel rechtspraak (eerdere uitspraken van rechtbanken) Je mag het je buren niet onnodig moeilijk maken, maar een bareel, poort (al dan niet met code, …), ketting, … mag jij ten allen tijde plaatsen, zolang het hun recht op uitweg niet ontneemt.

4) Zie hierboven, ja.

5) Zie antwoord op 1.


Verder zou ik je nog ten allen tijde willen aanraden altijd redelijk en open te blijven. Het zijn je buren. Probeer hen niet te jennen met zaken als hun ramen laten dichtmetselen tenzij dat u absoluut enorm zou storen. Je begrijpt dat je als buren vermoedelijk altijd wel een reden zal hebben om elkaar iets te verwijten, en waar eindig je dan….. niet ?

Raadpleeg zeker je raadsman even, maar ik denk dat een eenvoudige procedure voor het vredegerecht de zaak voor u kan oplossen, indien er wel degelijk een andere mogelijkheid zou zijn voor hen om over hun eigen grond een eigen uitweg te voorzien. Heb daarbij wat geduld, zo een procedure duurt even, geef hen nadien wat tijd om rustig de aanpassingen te maken… Het gaat je minder tijd kosten dan dat het je zal frustreren nadien als je in een burenruzie eindigt anders !

Veel geluk ermee, hopelijk heb je hier wat aan.

snoopy1980
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 04 mei 2011 19:14

@Justinianus

Alvast bedankt voor de nodige uitleg!

Ik heb alvast niet de bedoeling om mijn buren te jennen. Zelfs niet om hun recht te ontnemen.

Maar wij willen enkel onze tuin nu we deze grond hebben gekocht grondig verbouwen.
Daardoor komt de veiligheid van ons kind in gevaar omdat wij onze afsluiting ( betonplaten)zouden afbreken om meer ruimte te hebben.
Daarom willen wij die poort plaatsen.

Nu zei willen dat er geen poort komt omdat ik zogezegd dan hun aanvoer van goederen in hun magazijn in gevaar breng?

Nu is dat een domme reden want die oprit gaat weg en er komt gras, en hun leveranciers hebben contractueel gen recht tot doorgang. zelfs de opening is al verkleind tot 2.6 meter ( wegens uitbouw huis) zodat er geen vrachtwagen meer in kan.

Wat betreft die ramen , wel die huizen van hen zijn niet meer bewoond, ze staan leeg. Vroeger waren dit allemaal broers en zussen en die keken in op elkaars terras. Nu staat er van mij daar een muur die ik ga slopen maar zo kijken wij in in hun living. Dat was de reden dat ik hen vroeg dat ik deze mocht laten dichtmetselen. Die huizen gaan met de tijd toch verzekers worden afgebroken.

Allemaal miserie. Nu een paar weken gelden hadden ze met niets geen moeite, ze wisten dat ik ging verbouwen. Ze kenden de plannen en tekenden bij de notaris zelfs alles af. Nu we daadwerkelijk met de werken beginnen gaan ze moeilijk beginnen doen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”