Beton L wand zakt weg aan waterloop

cdb
Topic Starter
Berichten: 6

Beton L wand zakt weg aan waterloop

#1 , 26 apr 2011 20:20

Zo'n 8 jaar geleden heb ik op het einde van de tuin een betonnen L wand gezet . Hier aansluitend loopt er een waterloop die door de nieuwe polders van blankenberge onderhouden wordt . Na jaren viel mij op dat de waterloop nooitis onderhouden en dat het waterniveau steeg door het slib die blijft liggen in die loop . Met de jaren zie ik dat de grachtwand meer en maar afbrokkelt met als gevolg dat enkel van de L wanden beginnen weg te zakken (met als gevolgd deze binnen enkele maanden in de waterloop zullen liggen ).
Bij komstig punt is .... dat het juist een stuk is waar de waterloop op de hoek van mijn eigendom loopt.....
Wie is hiervoor aansprakelijk ? kan ik hen verantwoordelijk stellen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 apr 2011 12:44

Aanliggende eigenaars van een waterloop, riviertje, beek,... zijn normaal verantwoordelijk voor het onderhoud van de oevers ervan.

cdb
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 27 apr 2011 17:49

Dus ook als een taks betaal aan de nieuwe polders van Blankenberge ?
Of Natuurpunt die eigenaar is van het natuurgebied ... ?
http://www.polderblankenberge.be/body-11.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 28 apr 2011 10:45

“Art.1384.Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van ZAKEN die men onder zijn bewaring heeft...”(B.W.).

Uw betonnen L wand is een zaak die de eigenaar van de waterloop kan schaden indien die wand bvb in de waterloop valt.

De waterloop is een zaak die de eigenaar van de betonnen L wand kan schaden indien die waterloop bvb door gebrek aan onderhoud de wand doet wegzakken

Wie zich op aart.1384 B.W. beroept moet schade,fout,en oorzakelijk verband bewijzen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”