buren storten mest naast mijn achterdeur

Appie
Topic Starter
Berichten: 7

buren storten mest naast mijn achterdeur

#1 , 24 apr 2011 09:36

Hallo, ik wou eens vragen, ons tuinterras ligt vrij ver naar achter, ik heb eerst 20 meter schuren voor ik in de tuin kom.
Mijn buurman stort precies naast die achterdeur van de schuur dus waar wij naar buiten gaan de tuin in, zijn paardenmest.
Het stinkt niet echt, maar het is een vies gezicht en naar ons idee hebben wij erg veel vliegen.
De buurman zegt dat die van het kanaal dat op een paar honderd meter afstand ligt afkomen.
Als er geen wind is ruik ik het toch wel, ondanks hij speciaal voer geeft aan zijn paarden.
Kan ik vragen aan hem of hij zijn mesthoop ergens anders in de wei wilt maken en niet langs ons huis?
Hij heeft een behoorlijk stuk grond, dus ruimte genoeg.
Als hij zo doorgaat zoals nu, dan is ons enige zicht vanuit de tuin een vieze berg van mest, hij is namelijk zijn hogergelegen grond (dat dus eigenlijk mest is) aan het uitbreiden naar achter, maar onze tuin ligt wel op het normale niveau, een stuk lager dus...
Wat zijn onze rechten hierin?
Laatst gewijzigd door Appie op 09 mei 2011 10:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 24 apr 2011 09:39

Misschien zelf eens wat mest storten op een plaats waar hij er ook last van heeft, misschien dat hij dan tot het besef komt.

Burenruzie kan er wel van komen, maar dat risico zit er eveneens in, als je andere ( juridische ) middelen zou proberen.

Appie
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 24 apr 2011 09:53

Misschien zelf eens wat mest storten op een plaats waar hij er ook last van heeft, misschien dat hij dan tot het besef komt.

Burenruzie kan er wel van komen, maar dat risico zit er eveneens in, als je andere ( juridische ) middelen zou proberen.
Ik heb geen paarden en mijn tuin is maar 3,5m breed, dus wij kunnen niet zoveel.
Ik wil er ook geen juridische zaak van maken, maar als ik weet hoe en wat omtrent de Belgische wetgeving in zoiets, dan zou ik het misschien zo op kunnen lossen met de buren...

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 24 apr 2011 10:33

Klopt het als ik denk dat jij in Nederland woont? Surf dan eens naar http://www.Rechtenforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
De betreffende wetgeving kan nl anders zijn in beide landen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 24 apr 2011 12:43

In België is het ingevolge het mestdecreet verboden een mesthoop aan te leggen op een weide of in een tuin.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Appie
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 24 apr 2011 14:02

Klopt het als ik denk dat jij in Nederland woont? Surf dan eens naar http://www.Rechtenforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
De betreffende wetgeving kan nl anders zijn in beide landen.
Dan had ik daar gezocht ja....
Maar ik woon in België :wink:

Appie
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 24 apr 2011 14:04

In België is het ingevolge het mestdecreet verboden een mesthoop aan te leggen op een weide of in een tuin.
In welk wetsartikel kan ik dat terugvinden?
Als ik iets tastbaars heb, kan ik tegen de buurman zeggen dat hij zijn mesthoop niet meer verder moet uitbreiden, maar verder moets gaan achter in zijn wei...
Dan is het probleem opgelost. :D

xena

#8 , 24 apr 2011 20:35

http://www.vlm.be/landtuinbouwers/mestb ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

•Er wordt een afstand van minimaal 10 meter gerespecteerd ten opzichte van de perceelsgrens en van het oppervlaktewater, en van minimaal 100 meter van een vreemde woning.

maar of dit ook van toepassing is op een particulier ?

misschien eens via google het plaatselijke politiereglement inkijken

Appie
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 24 apr 2011 23:16

ja ga ik zeker doen en anders ga ik dan maar persoonlijk informeren, ik dank in elk geval alvast voor deze antwoorde.
Mocht ik van hun nog een antwoord krijgen, zal ik het hier ook zeker plaatsen! :wink:

Appie
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 09 mei 2011 10:56

Ik heb geïnformeerd en ben uiteindelijk bij de milieuambtenaar van de gemeente terechtgekomen.
Die heeft gekeken om welk gebied het gaat (landbouw of woongebied).
In elk geval mag blijvnde opslag NIET. Hooguit 3 maanden.
Zeker omdat wij last hebben van vliegen, gister met dat warme weer was het niet normaal, zeker 20 of 30 vliegen binnen in mij keuken.
We gaan eerst eens rustig met de mensen praten.
Naar de vredesrechter kan altijd maar heeft niet onze voorkeur.
Hopelijk gaan ze akkoord met het voorstel om de mest vortaan in hun achterste wei te leggen, zodat wij er niet direct last van hebben.
We kunnen evt ook een klacht indienen, maar ik hoop dat we het zo kunnen oplossen.

xena

#11 , 09 mei 2011 13:40

misschien moet uw buurman eens een witloofkwekerij aanspreken die gebruiken vooral paardenmest

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 09 mei 2011 15:47

Ik dacht dat dat voor champigons was.
Witloof is gekweekt in volle grond of op watercultuur.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”