wie is eigenaar van de muur?

gebruiker
Topic Starter
Berichten: 713
Locatie: Aalst

wie is eigenaar van de muur?

#1 , 20 apr 2011 10:41

De situatie is als volgt:

Op een grond palend aan het ouderlijk huis worden (in 1957) aansluitend 2 woningen gelijktijdig opgericht, bestemd als woonst voor het gezin van 2 van de dochters. Het betreft hier een aansluitende rijbebouwing. De gronden zelf werden voorheen op naam van beide gezinnen gezet.

De facturen voor de ganse bouw van beide woningen werden opgesteld op naam van één der schoonzoons.

Wie is de juridische eigenaar van de gemeenschappelijke muur? Beide gezinnen of juridisch enkel op naam van het gezin waar de facturen voor opgemaakt werden?

Zou het een verschil uitmaken als de gemeenschappelijke muur exclusief gebouwd werd op het grondperceel toebehorende aan het gezin waar de facturen op spreken (dus niet op de scheidingslijn) en wat indien deze gemeenschappelijke muur zou gebouwd zijn op het perceel van het andere gezin (waar de facturen niet op spreken)?

Aansluitend werden betonnen afsluitplaten geplaatst op de scheidingslijn tussen beide woningen met eenzelfde vorm van facturatie? Wie is hier de eigenaar van?

De vraag kadert niet in een discussie maar is het gevolg van een geplande verkoop van één der woningen omdat de betrokken eigenaars ondertussen beiden overleden zijn en aan de kopers toch een zekerheid moet kunnen gegeven worden aangaande het juridische eigendoms-/gebruiksrecht van de gemeenschappelijke muur en de afsluiting.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38594

#2 , 20 apr 2011 10:43

Wat staat er in de akte?
normaal is een gemene muur van beide.
Volgens de facturen zouden beide gebouwen van de ene schoonbroer zijn maar wie is eigenaar van het gebouw en ik denk dat dat primeert

gebruiker
Topic Starter
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#3 , 20 apr 2011 10:50

Op dit moment zijn er enkel voorontwerpen teruggevonden voor de bouw van beide woningen. Aansluitend met wat je aangeeft, zijn beide woningen op één bouwvergunning vermeld.

Ik zal nakijken in de aktes van overdracht van de gronden en zal dus moeten kunnen vaststellen waar de perceelgrenzen effectief liggen zoals aangegeven in de overdrachtsakte van de gronden omdat ik dan kan vaststellen met de reële breedte van de teverkopen woning op welke grond de gemeenschappelijke muur effectief geplaatst werd.

Maar ik vermoed dat ik daar het antwoord op weet omdat een achtergebouw van de andere woning dat volgens voorontwerp plan bouwvergunning de ganse breedte van het grondperceel diende te zijn, er echter naast die woning een vrijblijvende strook overblijft (wat mogelijk zou aangeven dat de gemeenschappelijke muur wel degelijk op het perceel staat waar alle facturen op spreken).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38594

#4 , 20 apr 2011 11:16

Dus de woningen zijn nog nooit verkocht en behoorden blijkbaar tot dezelfde familieclan.
Dan is het bij de notaris te vertellen hoe de verdeling dient te geschieden en wat bij A en B zal behoren. Kavel dient dan wel duidelijk afgemeten en beschreven te worden.

gebruiker
Topic Starter
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#5 , 20 apr 2011 21:13

Dus de woningen zijn nog nooit verkocht en behoorden blijkbaar tot dezelfde familieclan.
Dan is het bij de notaris te vertellen hoe de verdeling dient te geschieden en wat bij A en B zal behoren. Kavel dient dan wel duidelijk afgemeten en beschreven te worden.
Dat zal wel moeten gebeuren.

Ondertussen weet ik meer. Allereerst was het de bedoeling midden de 50-er jaren van de twee percelen aan de gezinnen van beide dochters te schenken. Dit was toen niet mogelijk volgens het registratiekantoor (of wat er toen bestond voor deze materie), schenking was schijnbaar niet mogelijk.

Dus werd er 'iets' op papier gezet wat als 'verkoop' moest dienen en werden er registratierechten op betaald. Blijkbaar gebeurde dit evenmin notarieel. Dit zal volgende week dienen uitgeklaard te worden met de notaris.

Er is evenwel een hypothecaire inchrijving kunnen gebeuren in 1957 op beide gronden afzonderlijk dus ik veronderstel dat er geen twijfel bestond over het juridisch eigendom van beide delen van twee grote aangekochte percelen (één deel in 1934 en een ander deel in 1953), waarvan dan een deel 'verkocht' werd midden 50er jaren aan de gezinnen van beide dochters.

Het voorouderlijk huis werd een paar jaar terug verkocht na het overlijden van de toen 104 jaar (!) oude grootmoeder. Ik hoop althans dat er duidelijkheid bestaat over het juridisch eigendom van beide gronden waar door de kinderen op gebouwd werd, gelet beide 'verkochte' (met onderhandse document, zonder notariële akte?) voor het grootste deel het aangekocht perceel uit 1934 vormden, samen met de daarop gebouwde voorouderlijke woning ...

Nu blijf ik echter nog steeds met mijn vraag zitten of er twijfel bestaat over die scheidingsmuur, of die gemeenschappelijk in eigendom is of deze toebehoort aan het gezin waarvoor de facturen spreken.


Ondertussen realiseer ik mij dat er nog met een andere woning een gelijkaardig probleem bestaat.

Deze woning werd door 2 broers elk op een eigen aanpalend perceel gelijktijdig gebouwd in 1952.

Eén dezer woningen werd in 1980 verkocht en nu stel ik mij hiervoor ook de vraag wie van de scheidingsmuur de juridische eigenaar is. Gelijkertijd opgetrokken, dus co-eigenaar?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”