halfjarig verslag RME en toezicht op werk syndicus

Sirius-Dogstar
Berichten: 43

Re: halfjarig verslag RME en toezicht op werk syndicus

#31 , 02 okt 2011 10:41

Het punt over de mededinging is gevraagd op de agenda van een BAV te plaatsen door de raad van mede-eigendom met een aangetekende brief en een mail. Het is uitgesteld, maar wel al besproken naar aanleiding van het agendapunt vh syndicuscontract. Het verweer van de syndicus is dat de mededinging hem hindert in zijn beheer: de verplichting vanaf een bepaald bedrag meerdere offerten op te leggen op basis van een bestek is niet werkbaar. De verplichting tot mededinging zal automatisch leiden naar meer ambtshalve beslissingen door hoogdringendheid. De uitnodiging van de BAV vermeldt geen enkele regeling die het mogelijk maakt om de documenten van de punten die geangendeerd staan voorafgaandelijk te lezen. De BAV is doorgegaan zonder duidelijke zichtbare aankondinging in het gebouw. Opmerkingen daarover leiden tot bitsige discussies. Je zou er voor minder mee stoppen, vooral omdat de vergadering vd VME niet meer kan volgen over wat het eigenlijk allemaal gaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#32 , 02 okt 2011 10:53

Het verweer van de syndicus is dat de mededinging hem hindert in zijn beheer: de verplichting vanaf een bepaald bedrag meerdere offerten op te leggen op basis van een bestek is niet werkbaar.

Dat is wel werkbaar, zo de professionele syndicus zijn kantoor heeft georganiseerd op een professionele wijze, zoals ten andere opgelegd door zijn plichtenleer.

De syndicus van een VME dient de beslissingen van de AV te volgen. Zo niet, handelt hij enkel in het belang van zijn firma. Hij wil zijn winst maximaliseren. Of hij daarbij binnen een wettelijk kader blijft is verre van zeker.

Sirius-Dogstar
Berichten: 43

#33 , 03 okt 2011 08:09

Met de laatste analyse komen we tot de ware proportie vh probleem; raden van mede-eigendom zijn niet opgewassen tegen een professionele syndicus want het is niet doenbaar om deurwaarders en advocaten te betalen om het verloop van een (B) AV te volgen en de "truukjes" vast te stellen om te gebruiken voor een juridische procedure. De wet voorziet dat je de uitgaven kunt herwinnen; met mijn middelen ben ik niet in staat die fondsen te prefinancieren. Mocht het wel zo zijn dan zou ik het nog niet doen. Klacht indienen bij de beroepsfederatie heeft weinig zin; de sector controleert immers zichzelf.

Reclame

observer-old
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#34 , 03 okt 2011 11:20

heeft " kaga " nu al een antwoord op zijn vraag ? louter teoretisch ben je als mede-eigenaar duizendman sterk, maar in de prakrijk is dat helemeaal nietr het geval

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#35 , 03 okt 2011 13:36

Met de laatste analyse komen we tot de ware proportie vh probleem; raden van mede-eigendom zijn niet opgewassen tegen een professionele syndicus want het is niet doenbaar om deurwaarders en advocaten te betalen om het verloop van een (B) AV te volgen en de "truukjes" vast te stellen om te gebruiken voor een juridische procedure. De wet voorziet dat je de uitgaven kunt herwinnen; met mijn middelen ben ik niet in staat die fondsen te prefinancieren. Mocht het wel zo zijn dan zou ik het nog niet doen. Klacht indienen bij de beroepsfederatie heeft weinig zin; de sector controleert immers zichzelf.
De mede-eigenaar is volgens mij wel opgewassen tegen een professionele syndicus. Het Art. 577-8 §4 bepaald nauwkeurig wat de syndicus moet doen. In de praktijk is de bewijslast omgedraaid. Vroeger diende de ME het probleem aan te tonen, nu dient de syndicus aan te tonen dat hij correct gewerkt heeft.

Het (komende) KB over de boekhouding/minimal rekeningstelsel zal dat zeer expliciet aantonen.

Eén aspect is zeer belangrijk: de PV van beslissingen is geen samenvatting meer van de informatie en deliberatie, maar enkel en alleen van de dagorde, het quorum, de stemmingen en van de beslissingen. Niet meer, maar ook niet minder. Ik verwijs hiervoor naar een recente e-News van NICM, die duidelijk de valkuilen en schietgeweren aantoont van een PV, opgesteld door een actieve deelnemer aan een vergadering.

Het is dus gedaan met de "eigen" interpretaties en samenvattingen. De syndicus dient als vertegenwoordiger van de VME, aan te geven dat de mede-eigenaar correcet en volledig geïnformeerd was ten laatste op het ogenblik van de verzending van de uitnodiging.

Sirius-Dogstar
Berichten: 43

#36 , 04 okt 2011 08:13

Hoewel ik het eens ben met uw argumentatie blijf ik zitten met de hamvraag: procedure bij de Vrederechter en in beroep Rechtbank 1’ste aanleg? Eventueel klacht bij de beroepsfederatie, cfr: ontbreken informatie op uitnodiging (B)AV en niet uithangen vh doorgaan vd vergadering in het gebouw, in het syndicuscontract opname regeling vergoeding vd raad van mede-eigendom, etc? In alle scenario's moet de mede-eigenaar zijn eigen reserves aanspreken; hoewel de kans reëel is dat hij het haalt in de Rechtbank dan nog moet hij kapitaalkrachtig genoeg zijn om te kunnen procederen. Indien de eigenaar zich richt naar de beroepsfederatie riskeert hij te moeten opdraaien voor de uitgaven van de syndicus die hij door de klacht veroorzaakt. Men kan er echt niet omheen dat de sector heel goed lobbywerk verricht; want in september 2010 wist de syndicus al aan te kondigen dat de termijn vd uitvoeringsbesluiten van de wet op de mede-eigendom zouden wijzigen. Het is onbegonnen werk om in een VME van meer dan 150 eigenaars te discuteren over punten en komma’s. Al gauw ben jij de zeurpiet of de amokmaker die hen op de heupen werkt…

Mercury
Berichten: 107

#37 , 04 okt 2011 11:04

Volledig akkoord met Sirius.
De eigenaar die probeert de syndicus aan te sporen om de wet te volgen, wordt voorgesteld als een spelbreker die over (zogezegde) details zaagt.
In mijn geval zien de eigenaars elkaar één maal per jaar (kust).Probeer maar eens op een vergadering met 100eigenaars alle fouten,onduidelijkheden,enz aan te klagen.
Ik heb geen zin om persoonlijk een gerechtelijke kruistocht te beginnen (alhoewel ik zeker weet dat ik gelijk heb, men moet ook nog gelijk krijgen na enkele jaren procederen en een paar duizend euro later!!).
Het zou zeer nuttig zijn moest er op dit forum, naast alle juridische beschouwingen die waardevol zijn in het kader van rechtszaken, ook eens praktische raadgevingen en werkwijzen worden voorgesteld om de problemen buiten de rechtszalen op te lossen.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#38 , 04 okt 2011 12:57

...
Het zou zeer nuttig zijn moest er op dit forum, naast alle juridische beschouwingen die waardevol zijn in het kader van rechtszaken, ook eens praktische raadgevingen en werkwijzen worden voorgesteld om de problemen buiten de rechtszalen op te lossen.
Het grote probleem is niet de juridsche context, maar wel de groepsdynamiek.

In die context is het interessant om de volgende webpagina te lezen:
http://www.hetfenomeenstatus.nl/statusi ... pen_01.php

De wet van 2010 reikt een aantal degelijke bouwstenen aan (o.a. en vooral Art. 577-6 en 577-8 § 4 BW), om de groepsdynamiek te optimalizeren.

Maar het zijn de mede-eigenaars die deze bouwstenen moeten gebruiken op een rendabele wijze, in het belang van VME.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#39 , 04 okt 2011 13:03

Volledig akkoord met Sirius.
De eigenaar die probeert de syndicus aan te sporen om de wet te volgen, wordt voorgesteld als een spelbreker die over (zogezegde) details zaagt.
In mijn geval zien de eigenaars elkaar één maal per jaar (kust).Probeer maar eens op een vergadering met 100eigenaars alle fouten,onduidelijkheden,enz aan te klagen.
Ik heb geen zin om persoonlijk een gerechtelijke kruistocht te beginnen (alhoewel ik zeker weet dat ik gelijk heb, men moet ook nog gelijk krijgen na enkele jaren procederen en een paar duizend euro later!!).
Het zou zeer nuttig zijn moest er op dit forum, naast alle juridische beschouwingen die waardevol zijn in het kader van rechtszaken, ook eens praktische raadgevingen en werkwijzen worden voorgesteld om de problemen buiten de rechtszalen op te lossen.
In dit type van VME dient eerst en vooral gestreefd naar een efficiente communicatie van de syndicus rechtstreeks met de mede-eigenaars, via bijvoorbeeld een internetsite (ter beschikking stellen van de documenten, verslagen, boekhoudkundige staten, ...). Waarom denk je dat het BIV gevraagd heeft om dat voorbeeld te schrappen uit de wet?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#40 , 05 okt 2011 07:32

Meer in het algemeen dienen de actieve mede-eigenaars elkaar te overtuigen met respect. Zo een groep niet in debat wil gaan, zal het wel nodig zijn om nar de rechtbank te gaan. In die context verplicht de wet van 2010 de facto dat de advocaat van de VME op de kritische tijdstippen ene schriftelijk verslag uitbrengt bij de syndicus, die het overmaakt aan de mede-eigenaars.

In deze algemene context is o.a. de lectuur van de volgende webpagina nuttig:
http://www.medicinfo.nl/%7B2dfb1a52-6ee ... popup=true
Vertrouwen en respect
Vaak wordt geprobeerd om gedrag af te dwingen of op te leggen. Dat gebeurt vanuit angst of wantrouwen in de prestaties van een ander. Maar dan is de kans groot dat iemand dwars gaat liggen en er helemaal niets gebeurt. Beïnvloeding is veel effectiever als dit plaatsvindt vanuit respect voor de ander, vertrouwen in zijn kunnen en een instelling van gelijkwaardigheid, zowel naar superieuren als naar ondergeschikten toe. Zo voelt iemand namelijk dat hij de ruimte krijgt om zelf ook invloed uit te oefenen en initiatief te nemen. Diegene zal daardoor veel meer genegen zijn te doen wat van hem verwacht wordt.
Of iemand over de vaardigheden beschikt die nodig zijn om gedrag van anderen te beïnvloeden, is onder meer afhankelijk van zijn zelfinzicht, empathisch vermogen en emotionele intelligentie. Deze bepalen, samen met iemands persoonlijkheid, ook welke stijl van beïnvloeden diegene het beste ligt.
Ongeacht wat de andere mede-eigenaars doen, dient men steeds en altijd respect te betonen voor elkaar. Het is de enige manier om het conflict op te lossen. Want het conflict ontstaat uit gebrek aan informatie (dwz gebrek aan transparantie). Los dat eerst op. Wees daarbiij assertief, maar niet agressief. NOOIT impulsief handelen. Steeds een nachtje erover slapen. Laat je niet provoceren.

Sirius-Dogstar
Berichten: 43

#41 , 05 okt 2011 08:42

Bedankt voor de les in ethiek; als je dan toch geen gelijk haalt begin daar dan maar over. Op het punt van transparantie, overreding en respect heb ik mij niets te verwijten. Als u het echt niet wilt begrijpen dat "gewone" stervelingen machteloos staan tegenover gehaaide professionelen dan is verder debat zinloos. Tot mijn opperste verbazing lees ik dat de VME blijkbaar naast de verplichte rekeningcommissaris, de raad van mede-eigendom (vanaf 20 appartementen) nu ook al een advocaat in huis dient te hebben. [quote]In die context verplicht de wet van 2010 de facto dat de advocaat van de VME op de kritische tijdstippen een schriftelijk verslag uitbrengt bij de syndicus, die het overmaakt aan de mede-eigenaars[/color][/quote[/i]]

Tot zolang er geen onafhankelijke instantie (cfr ombudsdienst) is die bemiddelt tussen de syndicus en de raden van mede-eigendom in casu de VME blijft het dweilen met de kraan open.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#42 , 05 okt 2011 09:06

De enige instantie die "bemiddelt" ( lees : optreedt ) is de Algemene Vergadering. Deze stelt zowel de syndicus als de RVM aan. Wie niet tevreden is moet tegenstemmen en een alternatief voorstellen.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#43 , 05 okt 2011 20:15

Tot zolang er geen onafhankelijke instantie (cfr ombudsdienst) is die bemiddelt tussen de syndicus en de raden van mede-eigendom in casu de VME blijft het dweilen met de kraan open.
Dat maakt dus deel uit van de tweede fase van de aanpassing van de wetgeving i.v.m. de mede-eigendom, maar wel voor de bemiddeling tussen de syndicus en de mede-eigenaars.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#44 , 05 okt 2011 20:22

(...) Als u het echt niet wilt begrijpen dat "gewone" stervelingen machteloos staan tegenover gehaaide professionelen dan is verder debat zinloos.
Dat begrijp ik maar al te goed, omdat ik persoonlijk midden in een analoge problematiek zit. Ik kan en mag momenteel nog niet alles zeggen.
Tot mijn opperste verbazing lees ik dat de VME blijkbaar naast de verplichte rekeningcommissaris, de raad van mede-eigendom (vanaf 20 appartementen) nu ook al een advocaat in huis dient te hebben. In die context verplicht de wet van 2010 de facto dat de advocaat van de VME op de kritische tijdstippen een schriftelijk verslag uitbrengt bij de syndicus, die het overmaakt aan de mede-eigenaars
Ik zeg niet dat er een advocaat moet zijn, maar wel dat als er één is, hij schriftelijk dient verslag uit te brengen op bepaalde tijdstippen, .... .

Sirius-Dogstar
Berichten: 43

#45 , 06 okt 2011 08:16

Tot zolang er geen onafhankelijke instantie (cfr ombudsdienst) is die bemiddelt tussen de syndicus en de raden van mede-eigendom in casu de VME blijft het dweilen met de kraan open.
Dat maakt dus deel uit van de tweede fase van de aanpassing van de wetgeving i.v.m. de mede-eigendom, maar wel voor de bemiddeling tussen de syndicus en de mede-eigenaars.
Er staat in casu de VME; de raad van mede-eigendom is een mossel-noch-vis constructie die vooral (netwerk van mede-eigenaars) moet beseffen dat hij het standpunt vd eigenaars zoveel mogelijk moet respecteren en daar naar handelen..

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”