halfjarig verslag RME en toezicht op werk syndicus

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

Re: halfjarig verslag RME en toezicht op werk syndicus

#76 , 27 jan 2012 01:29

(...) Sturen de mede-eigenaars vragen naar de RME of naar de syndicus? Het lijkt me niet abnormaal dat de RME een eerste contactpunt is om bepaalde vragen te beantwoorden. (...)
Het enige contactpunt voor vragen van een mede-eigenaar over het beheer en behoud van de gemene delen is de syndicus.
De RvME heeft zich daar niet mee te moeien.
Zij moet zich concentreren op het toezicht op de technische,administratieve enjuridische uitvoering van de beslissingen van de AV door de syndicus.
En vooral op de verslaggeving van haar activiteiten naar de ME toe.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NICM Marc
Berichten: 21
Contacteer: Website

#77 , 27 jan 2012 07:04

Luc schreef:een toezichtplicht tegenover de syndicus (met uitsluiting van de boekhouding) & informatieplicht van de mede-eigenaars (inclusief de dringende bemerkingen van de commissaris van de rekeningen overmaken).
Heeft de RME dus geen toegang tot de boekhouding van de syndicus ? Moet de commissaris van de rekening dan op alles letten, dus bvb ook op de kasstukken van het kasboek ? Als het een professionele commissaris zou zijn, bvb Externe Accountant al dan niet Revisor zou dat een duur grapje worden.
Ik wil me wel kandidaat stellen voor een RME , maar dan niet als alibi voor de syndicus tegenover de AV, noch als pispaal voor die twee.
Iedereen heeft recht tot inzage in de boekhouding...en dus ook de Raad van Mede-eigendom. Alleen valt de controlebevoegdheid niet meer onder de bevoegdheden van de Raad van Mede-eigendom. Stel dat de Commissaris van de rekeningen ernstige fouten vaststelt in de jaarrekening dan zal hij vooreerst de syndicus hiervan op de hoogte stellen en daarna eventueel de Raad van Mede-eigendom.

Belangrijk om weten is het feit, dat sedert de nieuwe wet van 02 juni 2010 de Vrederechter bij eventuele betwisting aangaande een jaarrekening zich gaat richten tot de Commissaris van de rekeningen en diens verslag van vaststellingen. Hetzelfde geldt voor de goedkeuring van de jaarrekening op een AV. De AV zal zich baseren op het verslag met vaststellingen van de Commissaris van de rekeningen om al dan niet een goedkeuring te geven. Elke verslaggeving op de jaarrekening naast deze van de Commissaris van de rekeningen kan en mag niet worden gebruikt om een jaarrekening al dan niet goed te keuren op een AV.

De Raad van Mede-eigendom moet toezicht houden op het administratief en technisch beheer door de syndicus, maar eveneens op het correct voeren van controle door de Commissaris van de rekeningen. En inderdaad, het is de taak van de Commissaris van de rekeningen om de volledige gevoerde boekhouding door de syndicus te controleren. Zelfs indien nodig, alle kasstukken. Een slechte controle....is geen controle!

NICM Marc
Berichten: 21
Contacteer: Website

#78 , 27 jan 2012 07:34

(...) Sturen de mede-eigenaars vragen naar de RME of naar de syndicus? Het lijkt me niet abnormaal dat de RME een eerste contactpunt is om bepaalde vragen te beantwoorden. (...)
Het enige contactpunt voor vragen van een mede-eigenaar over het beheer en behoud van de gemene delen is de syndicus.
De RvME heeft zich daar niet mee te moeien.
Zij moet zich concentreren op het toezicht op de technische,administratieve enjuridische uitvoering van de beslissingen van de AV door de syndicus.
En vooral op de verslaggeving van haar activiteiten naar de ME toe.
Ik sluit mij aan bij float.

De Raad van Mede-eigendom speelt inderdaad een belangrijke 'sociale' rol binnen een VME. Zij zal in de meeste gevallen het eerst aangesproken worden door de bewoners van een VME.

De leden van de Raad van Mede-eigendom kunnen eventuele vragen van bewoners of mede-eigenaars opvangen en ze vervolgens doorgeven aan de syndicus als zij zelf hierop geen antwoord kunnen bieden. Vermits de Raad van Mede-eigendom toezicht houdt op de technische, administratieve en juridische uitvoering van de beslissingen is zij dan ook het perfect geplaatste orgaan om in sommige gevallen een eerste antwoord te bieden aan bewoners, zonder hiervoor daden te stellen die aan de syndicus toebehoren. Bepaalde vragen kunnen dus perfect via de Raad van Mede-eigendom behandelt worden.

Het is belangrijk om een VME aangenaam leefbaar te houden, en dit gebeurt niet door de VME in 'hokjes' onder te verdelen. Stellen dat de Raad van mede-eigendom zich niet te moeien heeft met vragen over het beheer en behoud van de gemene delen door de syndicus, is sterk bij de haren getrokken en houdt geen steek. Laten we niet vergeten dat diezelfde Raad van Mede-eigendom toezichtbevoegdheid heeft over deze zaken. Vragen kunnen trouwens dit toezicht aardig vooruit helpen.

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#79 , 30 jan 2012 09:13

De initiële vraag was:
Bijzondere rapportering = De Raad van Mede-Eigendom bezorgt de Mede-Eigenaars een omstandig halfjaarlijks verslag over de uitoefening van zijn taak. Art. 577-7, §1, 1°, c. BW.
Volgens de nieuwe wet zal de RME semestrieel, dus tweemaal per jaar verslag uitbrengen aan de Mede-Eigenaars, dus eenmaal op de jaarlijkse AV en eenmaal via een "tussentijds verslag". Deze rapportering dient steeds schriftelijk, gedetailleerd en waarheidsgetrouw te zij
n.

De RME heeft een toezicht functie op de syndicus.
Ik werd door de AV verkozen tot vertegenwoordiger van de RME.
Wat als de syndicus me geen informatie geeft over zijn werk gedurende het werkjaar, mijn mails onbeantwoord laat, enz? Hoe kan er dan toezicht uitgeoefend worden? Wat kan ik ondernemen?
Persoonlijk volg ik de mening van Sirius-Dogstar, zoals uitgedrukt op 22 jan 2012 16:28, maar wel met die nuance dat het begrip “de leden van de raad van mede-eigendom kunnen overleggen met mede- eigenaars over …” enkel kan als dit overleg transparant voor alle mede-eigenaars gebeurt.

Dwz geen verdoken overleg met een beperkte groep van mede-eigenaars op basis van bijvoorbeeld documenten van de VME, die enkel toegankelijk zijn voor de commissaris van de rekeningen. Vergeet niet dat deze laatste de stukken meestal 3 à 15 maand vroeger ziet dan de mede-eigenaar. Hij heeft toegang tot alles (zoals de raad van mede-eigendom), maar een mede-eigenaar enkel tot deze relevant voor de besluitvorming tijdens de eerstvolgende AV, voor zover hij het bestaan ervan kent.

Zo de commissaris van de rekeningen een stuk bemerkt dat relevant is voor een mede-eigenaar (= zou moeten meegedeeld worden door de syndicus aan betrokken ME, maar niet is gebeurt), is hij verplicht als mandataris van de VME dit te melden aan de raad van mede-eigendom. Deze laatste vermeld dat in hun verslag (semestrieel of dringend naargelang het geval).

De commissaris van de rekeningen dient dit te doen, zelfs al druist deze melding in tegen zijn eigen privé belangen als mede-eigenaar. Zo niet riskeert hij persoonlijk verantwoordelijk gesteld te worden voor de gevolgen ervan.

Bovenstaande baseert zich op een heel concrete en zeer recente ervaring met het wegmoffelen van relevante documenten in de boekhouding en het misbruik van de kennis ervan door de betrokken commissaris van de rekeningen (in dat geval drie).

Hoe kan anders dit misbruik vermeden worden of het misbruik duidelijk aangetoond, zonder bij de rechter te moeten gaan, rekening houdend met het feit dat de wet slechts een kader biedt en geen handleiding?

Mogelijke werkwijze om dit te vermijden zonder gerechtelijke procedures:

In het reglement van mede-eigendom duidelijk stellen dat de informatie in bezit van de commissaris van de rekeningen en de leden van de raad van mede-eigendom vertrouwelijk is, en slechts mag verspreid worden via het semestrieel verslag (of een dringend verslag).

In dit reglement ook duidelijk stellen dat de syndicus het recht heeft om informatie in te winnen bij mede-eigenaars, en bij onafhankelijke experten, voor wat betreft de uitvoering van de beslissingen van de AV, maar dat hij zich niet mag steunen op deze informatie als verantwoording van een uitvoeringbeslissing. Hij blijft integraal en 100% verantwoordelijk (Art. 1994 BW).

Beide toezichtsorganen daarentegen mogen melding maken aan de andere mede-eigenaars van de informatie die zij hebben gegeven aan de syndicus, maar zij moeten dat wel doen aan alle mede-eigenaars gelijktijdig. En zij zijn individueel verantwoordelijk voor de informatie die zij hebben gegeven. Zij kunnen dus geen delegatie geven aan een voorzitter, vertegenwoordiger, … om hen als orgaan te vertegenwoordigen bij de syndicus.

Dit informatierecht van beide toezichtsorganen is niet exclusief. Elke mede-eigenaars mag de syndicus contacteren (en de syndicus elke mede-eigenaar).

Beide organen moeten behoedzaam omspringen met de informatie die zij bezitten, maar welke niet gekend is door elke mede-eigenaar. Elke partijdige mededeling ervan riskeert de betrokken beslissing van de AV onrechtmatig te maken en dus vernietigbaar.

Concreet gaat het hier om de toepassing van Art. 1994 BW, en vooral het gedeelte gemarkeerd in het vet door mij:
Art. 1994. De lasthebber is aansprakelijk voor hem die hij bij de uitvoering van zijn opdracht in zijn plaats gesteld heeft :
1° wanneer hij de macht om iemand in zijn plaats te stellen niet heeft bekomen;
2° wanneer hem die macht wel is verleend, maar zonder aanwijzing van een bepaalde persoon, en degene die hij daartoe gekozen heeft, blijkbaar onbevoegd of onvermogend was.
In alle gevallen kan de persoon die door de lasthebber in zijn plaats is gesteld, door de lastgever rechtstreeks worden aangesproken.
De leden van de raad van mede-eigendom en de commissaris van de rekeningen zijn lasthebbers van de VME, met als opdracht toezicht te houden. Zij zijn niet bevoegd om de syndicus te adviseren. Adviseren is deelnemen aan het beheer. Men neemt in een advies een bepaalde stelling in, waarmee het beslissingorgaan rekening moet houden (maar er wel gemotiveerd mag van afwijken). Cfr. de actuele problemen rond de benoeming van de hoogste politieambtenaar.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#80 , 30 jan 2012 11:24

Ik had het over een soort van adviseringsplicht tov de AV, niet ten opzichte van de syndicus. Ik heb dat nergens zo gesteld.
Ik zie persoonlijk de relevantie niet van de benoeming van de commissaris-generaal in dit debat.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#81 , 30 jan 2012 12:38

Ik had het over een soort van adviseringsplicht tov de AV, niet ten opzichte van de syndicus. Ik heb dat nergens zo gesteld.
De raad van mede-eigendom is geen adviserend orgaan van de AV. Niets belet dat zij een advies uitbrengt over bepaalde expliciet punten, maar dan wel mits een afzonderlijke punctuele beslissingen van de AV. Deze opdracht (die niet verlengbaar is) neemt ten laatste een einde bij de volgende JAV. De RvME is dus geen permanent adviserend orgaan van de AV. Het is enkel een toezichtsorgaan op de uitvoering van de beslissingen van de AV.

Ik zie persoonlijk de relevantie niet van de benoeming van de commissaris-generaal in dit debat.
In de meeste VME met raad vanh mede-eigendom is de titel van deze effectief bestaande functie "voorzitter van de raad van mede-eigendom", die meestal gecumuleerd wordt met de functie van commissaris van de rekeningen. Het spreekt vanzelf dat deze constructie uit de boze is, omdat hij de neiging heeft te fungeren als adjunct-syndicus en mede-beheerder.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#82 , 30 jan 2012 13:34

Wanneer de RME een 'advies' geeft, dan heeft dat mijn inziens helemaal niets te maken met het delegeren van bevoegdheden van de AV. Zij neemt geen bevoegdheden over van de AV. Zij geeft enkel een 'advies' dat er moet opgelet met bv. bepaalde aspecten, bepaalde clausules, etc. Die 'taak' kan worden opgenomen in het reglement van mede-eigendom en is aan geen enkele vervaltermijn onderworpen.

Sirius-Dogstar
Berichten: 43

#83 , 30 jan 2012 17:31

Bedankt iedereen voor de uitgebreide commentaar. Intussen hebben een aantal mede-eigenaars inzage gevraagd in de documenten waarvan punten op de AV geagendeerd staan. De syndicus verwijst naar de rol van de RME en de rekeningcommissaris in de VME (controle). Hij raadt aan hun specifieke vragen te stellen. Eventueel kunnen ze meer informatie vragen rechtstreeks aan de syndicus ofwel moeten ze zich verplaatsen naar het kantoor vd syndicus gevestigd in een andere locatie. Hij vindt het onredelijk voor een groot aantal mede-eigenaars de inzage te organiseren op het adres van het gebouw.
Laatst gewijzigd door Sirius-Dogstar op 30 jan 2012 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#84 , 30 jan 2012 17:32

Onder `informatie` (van Latijn informare: "vormgeven, vormen, instrueren") verstaat men in algemene zin alles wat kennis of bepaaldheid toevoegt en zodoende onwetendheid of onbepaaldheid vermindert.

Een advies is een beredeneerde aanbeveling om een bepaalde keuze te maken.

Het is een taak van de syndicus om de AV te adviseren, eventuele met behulp van externe experts, voor het nemen van bepaalde beslissingen. Zo deze taak niet naar behoren heeft vervuld, kan hij daarvoor ter verantwoording worden geroepen.

Dat is onmogelijk als blijkt dat de raad van mede-eigendom ook heeft geadviseerd. Door het feit dat deze raad is samengesteld uit mede-eigenaars (= leden van het beslissingsorgaan), kan de syndicus stellen dat zij een door hun positief advies zij terzake verantwoordelijk zijn voor de gevolgen van dat advies en hij bevrijd is van zijn mogelijke aansprakelijkheid.

Het is primordiaal dat de VME komt tot goede beslissingen, gedragen door een werkelijke meerderheid, met duidelijk afgelijnde verantwoordelijkheden. Enkel zo kan de mede-eigenaar geresponsabiliseerd worden.

Prioriteit geven aan snelle beslissingen geeft meestal aanleiding tot ondoordachte beslissingen, welke meestal op termijn nefaste gevolgen hebben voor het beheer en behoud van de gemene delen van het betrokken onroerend goed.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#85 , 30 jan 2012 17:55

Bedankt iedereen voor de uitgebreide commentaar. Intussen hebben een aantal mede-eigenaars inzage gevraagd in de documenten waarvan punten op de AV geagendeerd staan. De syndicus verwijst naar de rol van de RME en de rekeningcommissaris in de VME (controle). Hij raadt aan op aan hun specifieke vragen te stellen. Eventueel kunnen ze meer informatie vragen rechtstreeks aan de syndicus ofwel moeten ze zich verplaatsen naar het kantoor vd syndicus gevestigd in een andere locatie. Hij vindt het onredelijk voor een groot aantal mede-eigenaars de inzage te organiseren op het adres van het gebouw.
De syndicus heeft gelijk, o.a. de boekhouding mag niet verplaatst worden.
Dit geeft wel aan dat er bij de keuze van een syndicus belang moet gehecht worden aan de nabijheid van zijn vestiging.

Maar hij heeft geen gelijk als hij eist dat de gewone mede-eigenaar moet geïnformeerd worden door de RME. Deze beperking staat niet in de wet. Het inzagerecht kan georganiseerd worden. De syndicus kan de consultatie van de documenten verzekeren via een website (in de toekomst) of nu via email/PDF.

Praktisch voorbeeld: recent heb ik de integrale jaarboekhouding van een grote VME ingezien bij de syndicus gevestigd in een andere gemeente. Ik heb met mijn GSM foto's genomen (ca 300). Globaal heb ik 2 x 2 uur eraan besteed en heb een foto van alle informatie die mij noodzakelijk leek, op basis van de vooraf bezorgde jaarrekening (500tal bewijsstukken van de uitgaven waarvan sommige met meerdere bijlagen). Maar wel enkel over de uitgaven.

De informatie over de ontvangsten was onvoldoende gestructureerd om deze op een vlotte wijze te kunnen nazien. Daar in deze VME 10 à 20% van de ME niet betalen is een inzage van de stand van de individuele rekeningen noodzakelijk. Dat zal is vanaf 01.01.2012 verzekerd, door een aanpassing van de gebruikte software.

Sirius-Dogstar
Berichten: 43

#86 , 08 feb 2012 16:42

[[/quote]De syndicus heeft gelijk, o.a. de boekhouding mag niet verplaatst worden[/quote]. Waarom altijd over de boekhouding? In het BW art. 577-7 §3 uitnodigingen + BW 577-8 §3 11° gaat het toch over alle punten geagendeerd op de AV? Er staat toch ook dat de syndicus in de uitnodiging de regeling van het inzagerecht moet meedelen? De regeling kan opgenomen zijn in het Reglement van mede-eigendom. Een goed alternatief is inderdaad inzage via het internet, maar wat met de eigenaars die geen PC hebben? Ik heb de syndicus geantwoord dat ik aan de hand vd agenda hem aangetekend ga aangeven van welke punten ik de documenten wil lezen. De maatschappelijke zetel is het adres waar de VME gevestigd is (vooralsnog niet het adres vd syndicus).

Sirius-Dogstar
Berichten: 43

#87 , 22 apr 2013 09:00

Het BW 577-8 paragraaf 6: [quote" De algemene vergadering kan steeds de syndicus ontslaan. Zij kan hem eveneens, indien zij dit wenselijk acht, een voorlopig syndicus toevoegen voor een welbepaalde duur of voor welbepaalde doeleinden." ][/quote]"Hoe gaat dat dan in zijn werk?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#88 , 22 apr 2013 09:25

Het BW 577-8 paragraaf 6:
" De algemene vergadering kan steeds de syndicus ontslaan. Zij kan hem eveneens, indien zij dit wenselijk acht, een voorlopig syndicus toevoegen voor een welbepaalde duur of voor welbepaalde doeleinden." ]
Hoe gaat dat dan in zijn werk?
Eén of meerdere mede-eigenaars plaatsen het punt "aanstelling van een toegevoegde syndicus" op de dagorde.

Tevens maken zij schriftelijk aan de syndicus over (= ter beschikking van alle mede-eigenaars): de motivatie, de opdracht en de modaliteiten van samenwerking met de conventionele syndicus. Idem voor de verwante punten.

Zo de opdracht van permanente aard is, dient deze expliciet opgenomen in het reglement van mede-eigendom (afzonderlijk en voorafgaandelijk punt voor de dagorde).

Daar de twee moeten samenwerken, is het best op die modaliteiten vooraf te bespreken met de syndicus.

Bij het voorstel dient ook een begrotingraming gevoegd (ereloon, verzekering BA zo kosteloos, werkingskosten, ...). De minimale te verzekeren risico's door de toegevoegde syndicus dienen vermeld (aard en bedrag).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”