Gebruikte stallen rechtstreeks palend aan woonhuis

Phereng
Topic Starter
Berichten: 1

Gebruikte stallen rechtstreeks palend aan woonhuis

#1 , 16 apr 2011 11:41

We wonen in een huis waar aanpalend stallen zijn met stieren. We kochten het huis aan toen dit reeds zo was. Nu plant de boer op pensioen te gaan en zijn activiteiten over te geven. Ik liet me vertellen dat wettelijk het eigenlijk niet kan dat een stal met dieren onmiddelijk paalt aan een woonhuis.

Kan iemand me dit bevestigen en zo ja waar kan ik de wettelijke teksten terugvinden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan S
Berichten: 397

#2 , 10 mei 2011 18:22

Afdeling 5.9.6. Bijkomende voorwaarden met betrekking tot de ligging van stallen, andere dan varkens- en pluimveestallen
§ 2. Onverminderd de bijzondere voorwaarden die in de milieuvergunning kunnen worden opgelegd, gelden voor de stallen andere dan varkens- en pluimveestallen de volgende verbodsregels:
2° het is verboden inrichtingen omvattende één of meer stallen, andere dan varkens- en pluimveestallen met gezamenlijk meer dan 200 gespeende inheemse grote zoogdieren (rubrieken 9.4.2., 9.4.3. en 9.5. van de indelingslijst), meer dan 2.000 gespeende inheemse kleine herkauwers (rubriek 9.6 van de indelingslijst) of meer dan 10.000 gespeende konijnen, knaagdieren, e.d.(rubriek 9.7 van de indelingslijst) te exploiteren die geheel gelegen zijn in een gebied ander dan woongebieden met een landelijk karakter of agrarische gebieden.

Deze aantallen gelden ook bij cumulatie van deze categorieën op grond van volgende omrekeningsfactor:
1 gespeend inheems groot zoogdier = 10 gespeende inheemse kleine herkauwers = 50 gespeende konijnen, knaagdieren, e.d..
9.4.3 zijn de 'grote zoogdieren'.

Bovendien:
Artikel 5.9.2.1. § 1. Een stal dient gebouwd uit duurzame en degelijke materialen overeenkomstig een code van goede praktijk, of bij ontstentenis daarvan volgens de regels van goed vakmanschap, onder het toezicht van een architekt, een ingenieur-architect, een burgerlijk bouwkundig ingenieur, een industrieel ingenieur bouwkunde of een landbouwkundig ingenieur of een bio-ingenieur derwijze dat de hinder voor het leefmilieu wordt voorkomen of beperkt tot de normale burenlast.
Edit: bij hinder de milieudienst van de betrokken gemeente verwittigen. Voor dergelijke exploitatie zal normaliter een milieuvergunning verplicht zijn. De nieuwe exploitant kan de ev. bestaande milieuvergunning overnemen, maar de einddatum blijft die van de bestaande vergunning. Bij de ev. aanvraag van een nieuwe milieuvergunning heeft u de kans om het dossier in te kijken en ev. bezwaren of bezorgdheden aan de gemeente over te maken.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”