lek in de gemeenschappelijke afvoer

didriek
Topic Starter
Berichten: 5

lek in de gemeenschappelijke afvoer

#1 , 14 apr 2011 22:44

Beste,


Ik ben eigenaar en bewoner van het bovenste appartement in een gebouw met 4 appartementen (3 hoog +gelijkvl en garage).

Er is daarnaast nog 1 eigenaar die de middelste 2 appartementen verhuurd, en de eigenaar van de benedenverdieping die er zelf ook woont.

Nu hebben we volgend probleem:
Er is een lek in de afvoer van de keukens met gevolgen dat het water via de voorgevel (ter hoogte van de keuken op de 1e verdieping) en via de binnenmuur in de garage naar buiten loopt ipv de normale weg.

Via testen en zoeken (en redeneren) hebben we ontdekt dat er een lek moet zijn in de gemeenschappelijke afvoer ergens ter hoogte van de 1e verdieping.
Dit omdat vanaf daar water naar buiten stroomt en ook omdat, als ik water laat weglopen, het terugloopt tot in de keuken van de 2e verdieping.
De gelijkvloers heeft een andere afvoer...

Het probleem is nu het volgende, sinds alles bekend was is momenteel nog niks gebeurd nu zo'n 4 weken lang)
Ik hoor de eigenaar niet van de 1&2e verdieping amper en hij heeft geen tijd maar wil het zelf oplossen.
Ondertussen kunnen wij (ik en de huurders op de andere verdiepingen) de afvoer niet gebruiken.

Nu kom ik te weten dat die eigenaar beslist heeft om in zijn appartementen een buis te leggen van de keukens naar de wc afvoer en verder niks.
Ik moet maar hetzelfde doen of betalen voor het openbreken van de muren in zijn appartementen om daar het lek te dichten of alles te vervangen.
Ik zie dat niet zitten, zo'n doe het zelf oplossing, ook is er niks voorzien dat gaat zomaar niet. Maar andere oplossingen zijn niet echt bespreekbaar, de eigenaar van de tussenverdiepingen wil vooral geen kosten maken, of alle kosten integraal delen met de andere eigenaars...
Hoewel, er zijn ook vochtproblemen met het dak, maar ik moet niet bij hem aankloppen voor de gevolgen binnen mijn appartement. Daar wil ie dan enkel delen in de kosten van het dak, en niet mijn gevolgschade gezien ik deze ben die onder het dak woont.

Wat kan ik doen? Er is geen syndicus gezien we maar met 3 eigenaars zijn.

Verder kan ik er nog bijvertellen dat de eigenaar van het 1&2 een echte huisjesmelker is, vooral innen en geen kosten maken of foefelen.
met als gevolg dat het gebouw er ook aan kapot gaat. De gevel heeft al waterschade geleden, hij weigert al jaren iets te doen aan een lekkend terras op de 1e verdieping met vocht gevolgen voor de eigenaar de de gelijkvloers. Ook zijn huurders zijn typische huurders van huisjesmelker, toch deze van de 1e verdieping... Het gebouw wordt uitgeleefd en hij bezit uiteindelijk de helft.

Wat kunnen wij doen? (de andere 2e eigenaars)
Ik wil vooral dat op de plaats van het lek de muur opengebroken wordt en gekeken wat er scheelt.
Dan vervangen waar nodig is, en uiteindelijk overleggen hoe we de kosten verdelen want het is een gemeenschappelijke afvoer

Ik heb geen 'probleem' maar onder mij is er een probleem waardoor ik ook deel in de miserie.
Zelfs de verzekeraar aanspreken heb ik geen reactie op gekregen.. (voor het dak heb ik alles op mij genomen gezien ik de bewonder onder het dak ben)

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding