Private staanplaats in een gemeenschappelijke garage

bieke2011
Topic Starter
Berichten: 16

Private staanplaats in een gemeenschappelijke garage

#1 , 14 apr 2011 16:53

Hey,

Ik woon in een klein appartementsgebouw met 3 verdiepingen met een GEMEENSCHAPPELIJKE garage. Volgens de basisakte heeft elk 1/3 van de garage.
Ik heb de plaats links vooraan, die van het 2e links achter mij. Die van het eerste de rechterkant (terwijl eigenlijk maar 1/3 recht). Op mijn staanplaats vooraan links zijn er 2 opbergruimten, 1 voor mij en 1 voor mijn buur van het 2e. Die buur van het 2e plaatst nu gerief voor die opbergruimte en die muur daarnaast op mijn PRIVATIEVE staanplaats + bakent mijn staanplaats reeds sneller af en plaatst tegen die muren ook zijn gerief.
Mijn vraag: die muren die bij je staanplaats zijn, mag iedereen daar gewoon zijn gerief plaatsen, wordt dit als gemeenschappelijk beschouwd of hoort dit bij je privatieve staanplaats?
Hoe kan je dit het best het eerlijkst verdelen ? Volgens de basisakte heb ik recht op 1/3 van de garage, links vooraan. Er is géén syndicus in het gebouw.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 apr 2011 19:41

Logischerwijze zou iedere eigenaar ook recht hebben op 1/3 van de muren van de gemenschappelijke garage.
Spreek eens met elkaar af in de garage en bepaal gemeenschappelijk wie welk deel van de muur krijgt, en zet daar dan een merkteken op, bvb schilder de muur in een bepaalde kleur. De ene groen, de andere blauw en de derde pimpelpaarsroze, met bolletjes. :lol:

bieke2011
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 14 apr 2011 22:42

Ik wil hier gerust over spreken of afsprEken, maar de verstandhouding is spijtig genoeg niet goed met die van het 2e. Ik zou daarmee willen weten hoe het wettelijk zit met de muren van een gemeenschappelijke garage met private staanplaatsen...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 14 apr 2011 23:00

Wat staat er in de koopakte, in de basisakte

bieke2011
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 15 apr 2011 15:43

De gemene delen zijn verdeeld in drie derden; zij zijn in mede-egendom en gedwongen onverdeeldheid.
a) Privatieve delen, drie garagestaanplaatsen gemerkt g1, g2, en g3 en drie bergplaatsen gemerkt B1, B2 en B3, die zullen toebedeeld worden aan elk van de drie appartementen dragende hetzelfde nummer maar dan zonder toevoeging van letter, zodat ieder appartement één garagestaanplaats en een bergplaats bekomt.
b) Gemene delen: de graond van het gebouw met voor-en achtergrond, de fundering en de riolering met de septische putten,enz, inkomhal met trap naar de verschillende verdiepingen,inkom bij middel van schuifpoort toegang gevende tot de gemeenschappelijke garage, vergplaatsen en meters voor gas, electriciteit enzovoorts, de gemeenschappelijke graage met uitzondering van de staandplaatsen die privatief bezit zullen worden en verders alles wat door zijn aard als gemeenschappelijk kan aangezien worden. Elke privaat bezit omvat de samenstellende delen van een appartement en de garagestaanplaatsen en bergplaatsen die er aan verbonden zijn, namelijk de muur-en plafondbezetting, de bevloering, de betegeling der muren... Wat maken jullie hieruit?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”