(vruchtgebruiker) en naakte eigendom

BPearl
Topic Starter
Berichten: 1

(vruchtgebruiker) en naakte eigendom

#1 , 11 apr 2011 18:53

Geachte,

Ik ben zelf blote eigenaar van een huis samen met mijn zussen en broer ( 4 personen in totaal). ik heb een stiefmoeder als een soort vruchtgebbruiker, maar ze mag niet verhuizen of hertrouwen met een persoon, anders valt haar recht weg op dat huis weg. ze mag het gelukkig ook niet verhuren. hoe noemt dat precies? Nog een ander vraag is ook ik kan het huis niet controleren of het in goede staat is, of dat de stiefmoeder wel het huis onderhoud als goede huisvader. Ik huur nu al bijna 4 jaar een appartement, moet zij mijn huur ook niet een stuk betalen ? en het laatste vraag wat ook het belangerijkste is hoe kan ik haar uit het huis wegpraten ?? alles is welkom.


Dank bij voorbaat,

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 11 apr 2011 20:34

1)Vruchtgebruik met voorwaarden?
2)Bij een huurcontract mag de eigenaar 1 maal per jaar (na afspraak) komen nazicht doen. Ik vermoed dat dit met vruchtgebruik ook zo is.
3)Waarom? Het vruchtgebruik van de één heeft toch niets te maken met de woonsituatie van de ander?
4)Afkopen vruchtgebruik lijkt mij het beste argument.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 11 apr 2011 21:58

2) klopt, desnoods kan u een dergelijk bezoek met vonnis afdwingen. Wel niet vergeten dat het de naakte eigenaars zijn die de structurele werken dienen te bekostigen.
3) appelen en peren kan je niet met elkaar vergelijken. Uw stiefmoeder heeft vruchtgebruik en daarmee uit dat schept geen financiële verplichting naar uw toestand toe.
4) Buiten afkopen lijken me er geen andere legale middelen. Niet legale middelen worden hier niet besproken. (dat is een onderzoek waar ik met plezier met de politie zou meewerken, net als de webmaster trouwens.)

Reclame

EvilFreD
Berichten: 677

#4 , 11 apr 2011 23:20

Hebben de eigenaren ook niet het recht op een plaatsbeschrijving? Anders valt zo moeilijk jaarlijks te constateren of alles nog is hoe het moet zijn.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”