De syndicus weigert momenteel nog steeds de rechtstreekse inzage, behalve voor de rekeninguittreksels en de facturen vermelde op de facturenlijst. Maar hij levert wel fotokopies af van alle documenten waarvoor inzage gevraagd wordt, behalve de adressenlijst van de mede-eigenaars.
Dit is echt schrijnend, Luc.
Ik heb dat al eerder gesteld, denk ik, doch ik herhaal het graag:
de relatie mede-eigenaars <-> syndicus is er ??n gebaseerd op vertrouwen.
Wanneer ??n partij dat vertrouwen op blijvende wijze blijft schenden (zoals in uw geval en dat van Mon), dan rest er werkelijk maar ??n oplossing: ultimatum stellen of buitenzetten.
Ik heb ervaring met "syndicus spelen" en ik kan u verzekeren: het is g??n kinderspel.
Het is samenwerken met je mede-eigenaars (klanten) en een evenwicht zoeken tussen "correct en verantwoord beheer" en "vertrouwen vanwege de klant (mede-eigenaar)".
Het is ook een vak van continue frustratie: wanneer herstellingen
snel worden uitgevoerd, dan gebeurt dit vaak tegen een iets
hogere prijs.
Wanneer je de
beste prijs zoekt, dan
duurt alles wat langer en kan je meestal ook niet echt op appreciate rekenen.
Met andere woorden, in veel gevallen kan ik wel begrip opbrengen voor de syndicus
Vaak wordt op hem (onterecht) 'geschoten' terwijl ze hem naar de oorlog sturen zonder wapens, als u begrijpt wat ik bedoel...
Jullie beider situaties zijn echter gewoon te gek om los te lopen. De syndici in jullie geval zijn gewoon VERPLICHT rekening af te leggen.
Transparantie is essentieel om vertrouwen op te bouwen.
De enige vereiste van mijn kantoor was enkel en alleen: "geef ons enkele dagen op voorhand een seintje", organisatorisch is dat immers niet altijd zo vanzelfsprekend.
Als ik morgen naar de dokter wil, dan moet ik ook een afspraak maken. Vele eigenaars denken echter dat dat bij de syndicus anders is
Ik heb het meegemaakt dat eigenaars "opeens" binnenvielen en inzage in de boeken "eisten". In se kan je daartegen niks doen, maar eerlijk gezegd, hoffelijkheid moet van beide kanten komen.
Transparantie / vertrouwen / hoffelijkheid / communicatie : daar draait het om.
*
transparantie: de syndicus mag geen geheimen hebben. De boekhouding, rekeninguittreksels, eigenaarslijsten (hoewel hier recht op privacy geargumenteerd kan worden), fakturen,...: dit zijn geen staatsgeheimen, maar documenten waar de beheerraad een inzagerecht moet hebben.
*
hoffelijkheid : de klant is koning...zolang hij zich als een koning gedraagd. Wederzijds respect voor elkaar is gewoon essentieel. Nu, dat geldt niet alleen binnen de relatie syndicus-mede-eigenaars
*
communicatie : een goed contact tussen beheerraad en syndicus is echt noodzakelijk. Veel problemen kunnen zo anticipatief vermeden worden. Wanneer je een vol jaar moet wachten om op de algemene vergadering eens je zeg te kunnen doen, dan leidt dat tot ergernissen en wrevel en het maakt de situatie alleen maar erger.
*
vertrouwen : een gezond wantrouwen tegenover de syndicus is aanvaardbaar, maar, wanneer je constant geconfronteerd wordt met achterdochtige mede-eigenaars/beheerraadsleden, dan verziekt dat de sfeer ook snel. Een plichtsbewuste syndicus verdient vertrouwen ?n begrip wanneer eens iets niet onmiddellijk loopt zoals het moet lopen. D? frustratie bij syndici is het feit dat ook zij bij uitvoering van werkzaamheden/karweitjes/... afhankelijk zijn van derden. Derden die niet altijd de prioriteit (kunnen/willen) geven aan die werkzaamheden die de mede-eigenaars verwachten.
OK, mijn excuses voor deze uitwijding, doch ik wou het toch even kwijt.
Succes aan jullie beiden