Bedrag privatieve kosten / maken van kopie document

Acajours
Topic Starter
Berichten: 2

Bedrag privatieve kosten / maken van kopie document

#1 , 09 apr 2011 21:39

Ik heb pas het appartement gekocht dat ik al een paar jaar huurde. Omdat mijn bank mijn verzekering fors wil verhogen en ik wist dat er een groepspolis was van het gebouw had ik een kopie gevraagd van de gebouwpolis aan de syndicus om daarmee naar de bank te kunnen gaan. De syndicus rekent me hiervoor 25 euros aan, hij zegt dat jaren geleden op een AV is goedgekeurd dat kopieen, attesten gemaakt worden tegen een bedrag van 25 euros. Het gaat dus om 1 kopie van 1 document. Kan dit ? Vooral omdat ik ook al maandelijks als eigenaar bijdraag in de verzekering, is het toch niet abnormaal hier een kopie van te hebben ? Komt daarbij dat hij toch eerst had moeten zeggen dat er een kost verbonden was aan het maken van de kopie ? Graag mening van het forum.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 09 apr 2011 21:52

De syndicus heeft het recht reproductiekosten te vragen. Indien de av met het bedrag akkoord is gegaan valt hier weinig tegen te doen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 apr 2011 09:47

Moet / mag iedere eigenaar dan niet beschikken over een kopie van de blokpolis? Wie moet hem die verschaffen? Syndicus of verkoper van het appartement.
25 € voor 1 kopie is toch wel wat overdreven. Kan je aan de vorige eigenaar zijn kopie niet vragen? Kan je aan de verzekering zelf geen kopie vragen? Mogelijks geven die dat wel gratis.
Vroeger was je verzekerd als huurder. Nu ben je dat als eigenaar. Gezien er al een blokpolis is, moet je hier enkel nog je eigen inboedel verzekeren, en zou het jaarlijks goedkoper moeten uitkomen voor u.
Mogelijks is de inboedel zelf al wel verzekerd via de blokpolis. Heb dergelijke blokpolissen al eens tegengekomen.

Reclame

Acajours
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 10 apr 2011 11:01

Bedankt voor de info. Bij verkoop hoort het document van de verzekeringspolis helaas niet tot documenten die de verkoper aan koper moet bezorgen. Het 'kwaad' is ook geschied in die zin dat ik de kopie gevraagd had en de syndic me achteraf zegde dat het 25 euros kostte (en hij de kopie al had gemaakt). Mijn mening is ook dat je als eigenaar (gratis) over een kopie van de polis moet beschikken. Binnenkort is het Algemene Vergadering en zal ik dit aankaarten. Ik meen wel dat wijziging van beslissingen via een stemming moet gebeuren. Moet dan een 'buitengewone vergadering' worden ingelegd ?

In deze blokpolis is inboedel niet verzekerd, maar je hebt gelijk ik denk dat het voor mij nog goedkoper zou moeten uitkomen dan als huurder (deze week heb ik afspraak met bank).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”