mede-eigenaar neemt het niet zo nauw

gvm
Topic Starter
Berichten: 195

mede-eigenaar neemt het niet zo nauw

#1 , 06 apr 2011 08:42

via de syndicus van een appartementsgebouw van 5 appartementen kreeg ik het volgende te horen:
een van de mede-eigenaars, eentje van ottomaanse origine, betaalt de algemene onkosten al een hele tijd niet.
In het gebouw zijn een aantal herstellingen nodig (vandaar mijn betrokkenheid, ik voer deze uit), herstellingen die met een meerderheid van 4/5 worden goedgekeurd, de ottomaan in kwestie komt nooit naar algemene vergaderingen. Op gebied van betaling van mijn facturen is er tot hiertoe geen probleem omdat de VME een redelijke spaarpot heeft, maar uiteraard is die ook beperkt. Vorig jaar werd een nieuwe voordeur geplaatst en parlofoonsysteem, dus de reserve daalt behoorlijk.
De medelanders in kwestie hebben ook de prettige gewoonte het gebouw op z'n kop te zetten tot midden in de nacht, overal vuil achter te laten, kortom ze zijn erg respectloos naar hun medebewoners toe. Bovendien zouden ze met een paar gezinnen in het appartement wonen.
Blijkbaar hebben ze in hun appartement (eerste verdieping) ook nog eens wat verbouwingswerken uitgevoerd die de stabiliteit van het gebouw in het gedrang zouden brengen, de achtergevel op het gelijkvloers zou aan het afscheuren zijn.

Op welke manier kan hiertegen worden opgetreden? De overige appartementen zijn verhuurd, geen enkele eigenaar bewoont het zelf dus de klachten van overlast dienen volgens mij van de bewoners te komen.
Wat met het niet-betalen van de algemene kosten?
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 06 apr 2011 10:59

De syndicus zal de eigenaar aangetekend in gebreke dienen te stellen en hem te sommeren binnen de 14 dagen de achterstallen inclusief de rente te betalen. In het zelfde schrijven zal hij de eigenaar dienen te verwittigen dat bij gebrek aan betaling dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en hij in naam van de vme de eigenaar voor het gerecht zal dagen om bij vonnis via gerechtsdeurwaarder alle mogelijke middelen tot en met bewarend beslag op het pand zelf in te kunnen zetten om de achterstallige sommen te innen.

gvm
Topic Starter
Berichten: 195

#3 , 06 apr 2011 11:12

wat betreft de betaling kan ik dat volgen, maar wat met de overlast en het niet naleven van het reglement van interne orde?

trouwens, vonnis, via het vredegerecht op verzoekschrift, of eerste aanleg?
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 06 apr 2011 12:55

hmmmm, hangt af van de hoogte van het bedrag dacht ik. (niet zeker)

overlast:

bij achterlaten rommel in gemeenschappelijke delen en wanneer men kan bewijzen dat het van hen is, dient de syndicus hen aangetekend aan te manen hun rommel op te ruimen.

Bij vermoedens van overbewoning dient de woningdienst ingeschakeld te worden. (als je me via pb de oppervlakte (+- 5 m²), aantal ruimtes in de woning groter dan 4m² en het aantal bewoners kan opgeven kijk ik de tabellen even na)

Geluidoverlast? de bewoners de opdracht geven systematisch de politie te verwittigen bij geluidsoverlast en van deze minstens een meldingsnummer van de klacht te bekomen. (als je hier zoekt op geluidsoverlast vind je een aantal posts met een, lange maar efficiënte, te volgen procedure.

Verbouwingen die de stabiliteit van het pand in gevaar brengen? Stadsarchitect stante pede aanspreken.

gvm
Topic Starter
Berichten: 195

#5 , 06 apr 2011 13:24

tank joe veri mug, ik moet een van de dagen toch ter plaatse zijn voor wat kleine herstellingen en zal een en ander al even bekijken.

'k bezorg je die gegevens zo snel mogelijk.

waar kom ik eventueel te weten welke rechtbank bevoegd is? even navragen op het vredegerecht? als zij niet bevoegd zijn zal 't eerste aanleg zijn hé...
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 06 apr 2011 13:35

uhu. zal zal zelfs nog even zoeken. Voor huurgeschillen is het ongeacht het bedrag altijd het vredegerecht. Hier ben ik absoluut niet zeker.

gvm
Topic Starter
Berichten: 195

#7 , 06 apr 2011 13:43

vroeger, toen we nog met echt geld werkten, was 't vredegerecht beperkt tot 50000 bef-franken, dacht ik. bedrag wordt wel regelmatig aangepast. de hoofdsom zou iets van 800 euro zijn, dus 'k vermoed dat de vrederechter wel bevoegd zal zijn.
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 06 apr 2011 13:46

Tot € 1860 in hoofdsom vredegerecht, dan eerste aanleg.

gvm
Topic Starter
Berichten: 195

#9 , 06 apr 2011 14:03

ah, vredegerecht, 38,75 € en een halve dag wachten.
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 06 apr 2011 14:20

Boekje meenemen, thermos en een snack. (geen popcorn of chips aub..)

gvm
Topic Starter
Berichten: 195

#11 , 06 apr 2011 14:49

Boekje meenemen, thermos en een snack. (geen popcorn of chips aub..)
en ook geen huilend kind, zoals gisteren het geval was.
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 06 apr 2011 15:18

Persoonlijk vind ik het steeds een leerzame ervaring. Vaak (ten minste in een klein vredegerecht als het mijne) zie je ook dat het weer maar eens X of Y is die mag passeren om het uit te leggen.

bosprocureur
Berichten: 6857

#13 , 06 apr 2011 15:22

Boekje meenemen, thermos en een snack. (geen popcorn of chips aub..)

Een oude advocaat kan ook helpen :roll:

gvm
Topic Starter
Berichten: 195

#14 , 06 apr 2011 15:33

Boekje meenemen, thermos en een snack. (geen popcorn of chips aub..)

Een oude advocaat kan ook helpen :roll:
Afbeelding
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

gvm
Topic Starter
Berichten: 195

#15 , 06 apr 2011 15:52

Persoonlijk vind ik het steeds een leerzame ervaring. Vaak (ten minste in een klein vredegerecht als het mijne) zie je ook dat weer maar eens X of Y is die mag passeren om het uit te leggen.
ik mag er ook graag vertoeven, vooral als eisende partij. ik ben actief in een paar kantons, en merk toch hier en daar wat verschillen. in sommige kantons wordt minder rekening gehouden met het regeltje dat advocaten voorrang krijgen, zo was ik vorige week na een kleine 3 kwartier buiten, terwijl er nog een paar van die kraaien stonden te wachten.
en 't verbaast me ook elke keer dat er zoveel mensen verstek laten gaan...
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”