Coniferenhaag van om en bij de 20 meter hoog

DeCor
Topic Starter
Berichten: 1

Coniferenhaag van om en bij de 20 meter hoog

#1 , 05 apr 2011 12:23

Hoi,
Graag had ik wat advies.

Mijn achterbuur heeft op 30 cm van de tuingrens coniferen geplaatst, 20 jaar geleden had hij beloofd deze op max. een 2,5 meter hoogte te houden. Verschillende keren werd er een opmerking gemaakt, maar echt ruzie maak je niet graag met je buur en dachten wij dat hij zijn verantwoordelijkheid wel zou nemen. Uiteindelijk zijn ze nu een 20 meter hoog geworden waardoor de schaduw en de rest van de overlast te erg wordt. Daarom was voor mij en mijn naaste buur, die ook voor het grootse stuk dezelfde achterbuur heeft, de maat vol.

Ik ben sinds oktober 2010 al 3 keer gaan vragen om de bomen in te korten of te rooien, telkens stemmen zij hier mee in, maar wanneer de beloofde datum van snoei/rooi voorbij is, staan de bomen er nog.

Nu heb ik een dossiertje gemaakt om naar de vrederechter te gaan, maar nu heeft de achterbuur opnieuw beloofd deze te rooien in het najaar. Hij wil dit niet vroeger doen omdat er nu in de bomen vogeltjes aan het broeden zijn. Ik ben bang dat hij zo de tijd steeds wil rekken en we eind dit jaar tot de conclusie komen dat dit weer loze beloften waren.

Hoe kan ik zeker stellen dat hij zich aan zijn woord houd?
Kan ik een overeenkomst opstellen waarin staat dat hij de bomen bvb ten laatste 30 september 2011 moet gerooid hebben en dit door hem laten handtekenen? Is dit rechtsgeldig?
Of is het beter om alsnog naar de vrederechter te gaan voor een verzoening?

Hij beweert ook dat er een kapvergunning voor moet zijn en deze nog moet aanvragen, zo kan hij dit ook rekken natuurlijk. Wij wonen in een woonwijk en de bomen staan 20 meter van het huis.
Is hier een kapvergunning voor nodig?

Alvast bedankt voor jullie reacties/adviezen.

Mvg,
Dirk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 apr 2011 12:45

Kapvergunning, dat zal van Uw gemeente afhangen. Ga eens Uw licht opsteken bij de milieuambtenaar van Uw gemeente.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 05 apr 2011 14:06

U kan de eigenaar steeds in verzoening voor de vrederechter dagen, als daar dan een akkoord wordt bereikt heeft dit kracht van vonnis. Je kan een dergelijke verzoening waar de buur door het vredegerecht toe wordt uitgenodigd ook gebruik als middel om zeer duidelijk dat hij zich op deze verzoening beter laat zien met een definitief voorstel omdat jullie anders naar een advocaat stappen en er een volledige rechtszaak op zijn kosten van maken. kwestie van de puntjes op de i te plaatsen... met de voorhamer.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”