AV nodig indien werken aan gem. gedeelten?

toeman
Topic Starter
Berichten: 77

AV nodig indien werken aan gem. gedeelten?

#1 , 29 mar 2011 16:37

in art. 577-7 §1, 1 lid b) staat dat AV bij meerderheid van 3/4 beslist over alle werken betreffende gem.ged., met uitzondering van die waarover de synd. kan beslissen.
Wat zijn die uitzonderingen?
Wij moeten in ons huis (gedwongen medeeigendom) werken aan gem.ged. voor ong. 16000 euro uitvoeren. Er werd geen AV bijeengeroepen, alles gebeurt via emails. De beslissing zal dus ook via email genomen worden. Offerte hebben wij al gekregen en de vereiste van 3/4 zal ook gehald worden. Ik dacht dat zulke beslissingen alleen op AV genomen kunnen worden maar er wordt gezegd dat via email dit ook kan. Er werd immers dit ooit tussen de medeeigenaars afgesproken. Kan zoiets afgesproken worden? Moet dit dan in de statuten staan? Het is volgens mij onevenredig omdat indien ik niet er akkoord mee ben, dan heb ik eigenlijk geen akte of beslissing die ik bij de rechter zou kunnen betwisten.
Wat denken jullie daarvan?

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 29 mar 2011 16:46

Dringende herstellingen, werken die nodig zijn om de veiligheid van het gebouw te garanderen.

De nieuwe wetgeving biedt een alternatief waarbij er schriftelijk kan worden gestemd om een werk te laten uitvoeren. Ik dacht echter wel dat de briefwisseling dan schriftelijk en ondertekend diende te gebeuren en er een unaniem akkoord voor het uitvoeren van deze werken diende te zijn.

Pelikaan
Berichten: 154

#3 , 29 mar 2011 17:13

Voor zover dit een juiste interpretatie is = Er dient een unaniem akkoord te zijn om schriftelijk te stemmen (en niet via de klassieke AV). Indien een enkeling zich hiertegen verzet, dan dient blijkbaar toch een AV bijeengeroepen te worden.

Algemene Vergadering (beraadslaging – quorum aanwezigen)

Art. 577 6° § 11. De leden van de Vereniging van Mede-Eigenaars kunnen, mits eenparigheid, schriftelijk alle beslissingen nemen die tot de bevoegdheden van de Algemene Vergadering behoren, met uitzondering van die welke bij authentieke akte moeten worden verleden. De syndicus stelt hiervan de notulen op.
Verantwoording parlementaire vraag nr. 71 van dhr. Raf Terwingen = Door dit amendement wordt de schriftelijke beraadslaging, zoals deze ook in het vennootschapsrecht bestaat, mogelijk gemaakt. In buurlanden Nederland en Duitsland wordt ook deze vorm van besluitvorming toegepast. Indieners zijn van oordeel dat eenparigheid vereist is om van een geldig schriftelijk besluit te kunnen spreken. Deze eenparigheid geldt zowel voor wat de procedure van de schriftelijke besluitvorming betreft, als met betrekking tot het te nemen besluit zelf. Dit wil zeggen dat ieder verzet van een mede-eigenaar die om welke reden dan ook een klassieke algemene vergadering verkiest, ertoe zal leiden dat de algemene vergadering ook daadwerkelijk moet samenkomen.

Reclame

toeman
Topic Starter
Berichten: 77

#4 , 29 mar 2011 18:27

bedankt!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”